Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Ångest över bonus

Anonym (Anonym) skrev 2017-03-13 09:48:10 följande:
    Bonus är 7 år, och jag försöker absolut se till det bästa för dom och deras relation. Bonus är (och har varit sen syskonets födsel) dock mer intresserad av att spela på tv-spel, platta eller telefon och tycker syskonet är i vägen. En del prat om orättvisor också men bara när det är till bonus "nackdel" såsom specialkost och presenter på kalas. Att småsyskonet inte får godis på helgen eller presenter när bonus fyller år är inget exempel som går hem hos bonus. Det är samma sak hemma hos mamman där bonus har två yngre syskon..
    Det låter normalt att en 7-åring tycker att en snart 2-åring är i vägen. Det hade han tyckt om de varit helsyskon och haft den åldersskillnaden också. Ibland är det förstås så att äldre syskon är väldigt intresserade av och vänligt inställda till småsyskon men det är minst lika vanligt (vanligare) att de inte är det. Det hade du vetat om du haft fler barn och då hade du ju också sluppit ta det personligt och hamnat i försvar angående ditt eget barn. 

Rättvisetänkandet som utfaller till egen fördel är också normalt för åldern. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Anonym) skrev 2017-03-13 10:34:49 följande:
    Att det är fullt normalt är jag helt på det klara med. Bonus har tyckt syskonet är i vägen sen dag ett, och det är något jag antagit helt enkelt hör till, och ansett att intresset dom emellan kommer tids nog (eller inte, men förhoppningsvis).
    Så då är det inte något du tar personligt? Det handlar med andra ord bara om att du ogillar pojken? Hans existens är störande? Han sitter där i ditt liv och tar upp lebensraum genom att spela spel, platta och telefon när du och din familj egentligen skulle ha kunnat göra vad? 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Anonym) skrev 2017-03-13 17:14:50 följande:
    Jag ber om hjälp för att kunna tackla det, eftersom jag inte vill ha det såhär. Nej flytta är inget alternativ. Måste finnas andra lösningar.
    Vad är det du ogillar med pojken då? Om det är att han alls finns så är det ju inte något som är möjligt att lösa. Om det är något annat så får du väl berätta vad det handlar om om det ska gå att råda dig över huvud taget. Du skriver att han mest vill sitta vid dator, padda och telefon och att han är ointresserad av syskonet - hur skulle du vilja att det var istället? 
Svar på tråden Ångest över bonus