Inlägg från: Anonym (En annan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En annan)

Ångest över bonus

Jag har också bonusbarn varannan vecka. Flyttade tidigt ihop med min sambo, allt kändes bra. Tills det gått 3 år.. nu har jag haft ångest i snart 2 år varje gång bonusbarnen kommer.

Ingen skillnad hur länge man väntar med att flytta ihop, det kan skära sig många år senare!

Folk verkar tro att så fort man har problem med bonusbarnen har man flyttat ihop för tidigt. Stämmer inte i vårt fall. Här är det bara ena barnet(s beteende!!) jag har problem med, det andra tycker jag mycket om.

• Anonym (En annan)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-03-13 15:37:40 följande:

Skönt att fler förstår, även om det är en fruktansvärt tråkig sits att ha erfarenhet av! Hur gör du, eller gillar du bara läget? 2 år är väldigt lång tid, jag är inne på första året och känner mig helt förstörd över detta. Vet din sambo om hur och varför du känner så?

Har försökt förklara, men han verkar inte vilja förstå. Han ser inte pojkens dåliga beteende på samma sätt som jag gör. Det kan också bero på att pojken sällan uppför sig illa då pappan är i samma rum.

Jag som inte har dendär grundkärleken till barnet, som man har till sitt biologiska, har lättare att se hur elak och manipulativ han kan vara.

Han är inte elak mot mig, utan mot sin lillebror. Kan tex slå honom och när han slår tillbaka börjar ungen vråla och fejkar sina skador bättre än en fotbollsspelare. Den yngre får skällor och får alltid skulden för allt som storebror gör. Tog 3 år innan jag såg hur han kunde bete sig, och det var då vi fick problem.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-03-15 08:33:46 följande:

Ja efter att ha legat och grubblat halva natten så känns det som att risken är stor att det beror på det. Att jag associerar bonus vistelse här med massa merjobb. Hur gör man? Får väl börja i ändan med att prata med pappan, och hoppas man kan förhindra att historien upprepar sig. Annars vet jag inte?

Skönt iaf att fått fler vinklingar på problemet och inte bara som tidigare svaren i tråden- att jag ska flytta osv..

Tyvärr tror jag att det är föräldrar till barn som lever med bonusföräldrar som skriver de kommentarerna. De lägger sig in i sitt eget barns situation och skriver utgående från hur de ville att det barnets bonusförälder skulle göra.

Jag skulle ju själv inte vilja att min son behövde bo med någon som inte gillar honom.

Men man väljer inte vem man blir kär i. Man väljer inte bonusbarnets beteende. Så fast jag rent ut sagt hatar min bonusunges beteende så väljer jag att stanna, för jag älskar hans pappa. Gillar bonussonen, hatar hans beteende, tycker mer om hans yngre bror. Därför stannar jag.

För att om ett par år är han äldre, jag kan stå ut.
  • Anonym (En annan)
    ross1 skrev 2017-03-15 13:20:58 följande:

Tur att du kan stå ut tills du blir av med honom. Men tror du att han står ut?

Kan barnet rå för att en förälder flyttar ihop men en person som avskyr det? 

Jag skrev att jag GILLAR bonussonen, men HATAR hans BETEENDE. Det är stor skillnad på att avsky en människa, eller något som människan gör. Jag kan stå ut med det tills han blir äldre. Liksom jag står ut med min egen unges trots-period som pågår som bäst. För jag vet att det blir bättre. Jag avskyr min unges raseriutbrott, men jag älskar honom ändå.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (pompe) skrev 2017-03-15 13:24:25 följande:

Vad menar du med tyvärr - är det dåligt att kunna sätta sig in i ett barns situation? Är det dåligt att ställa sig på barnets sida och önska att det får leva med mogen vuxna som tycker om det?

Om du inte själv vill att ditt barn ska behöva leva med någon som inte gillar honom varför tycker du att det är okej att andars barn ska göra det?

Och när din bonus blir äldre - vad händer då? Tar relationen slut då, ska han inte finnas i ert liv då? När han är vuxen, då finns han inte mer?

Om du hade läst mina tidigare svar hade du sett att bonus nr 1 beter sig väldigt illa mot bonus nr 2. Vems sida ska jag då ställa mig på? Menar bara att jag avskyr det beteendet. Inte barnet i sig!
  • Anonym (En annan)
    ross1 skrev 2017-03-15 14:38:35 följande:

Det var inte det jag svarade på. Jag svarade på det här; att vissa kommentarer "tyvärr" är skrivna av föräldrar som önskar att deras barn ska slippa leva med styvföräldrar som ogillar dem. 

Tyvärr tror jag att det är föräldrar till barn som lever med bonusföräldrar som skriver de kommentarerna. De lägger sig in i sitt eget barns situation och skriver utgående från hur de ville att det barnets bonusförälder skulle göra. Jag skulle ju själv inte vilja att min son behövde bo med någon som inte gillar honom. Men man väljer inte vem man blir kär i. Man väljer inte bonusbarnets beteende. Så fast jag rent ut sagt hatar min bonusunges beteende så väljer jag att stanna, för jag älskar hans pappa. Gillar bonussonen, hatar hans beteende, tycker mer om hans yngre bror. Därför stannar jag. För att om ett par år är han äldre, jag kan stå ut.

Oj, såg nu hur jag hade formulerat detdär. Det låter ju nog fel där i början. Menar bara att jag tror att det är många bioföräldrar som tar illa upp direkt och därför skriver fula svar.

Och nej, jag skulle inte vilja att min son bodde hos någon som inte gillade honom. Men om han inte kan uppföra sig så skulle jag inte ha något emot att någon annan kommer in och uppfostrar om inte jag är i närheten.

Om någon inte gillar honom för att han beter sig illa så får han skylla sig själv, jag blir också trött på honom ganska ofta. Men då han är mitt biologiska barn kan jag inte smita undan på samma sätt som man kan göra med ett bonusbarn.
  • Anonym (En annan)
    ross1 skrev 2017-03-15 15:28:59 följande:

Det är jag fullständigt med på! Att barn behöver gränser och fostran och att de inte ska komma undan med vilket beteende som helst. Det gäller ju alla barn på nåt sätt. Jag säger ifrån till barnens kompisar, kusiner etc om jag tycker att det är lämpligt och behövs. 

Men då måste man också ta med i beräkningen hur gamla barnen är och vad som är rimligt att förvänta sig. Det kan också vara lite svårt när man inte har egna barn i den åldern.

Jag tyckte rätt ofta saker om hur andras barn betedde sig som sen känns mycket mer rimligt när mina barn är kom i den åldern/utvecklingsfasen. 

Det är däremot inte så rimligt att förvänta sig att barn ska tugga i sig att tvingas leva med någon som ogillar dem bara för att de finns, bara för  att de är barn till en annan förälder, bara för att de är i vägen för någons dröm om kärnfamilj eller blir representanter för någons svartsjuka, avundsjuka, dåliga självkänsla.

Vuxna däremot får tugga i sig allt det där, för de har ett val, på ett helt annat sätt än barn någonsin har. 

Det har du helt rätt i! Jag låter säkert hemsk då jag säger att jag hatar pojkens beteende. Finns de som direkt drar slutsatsen att jag hatar pojken för att han är just ett bonusbarn. Men som sagt, han har sina fina stunder och då tycker jag verkligen om honom. Men han har också sina perioder då jag helst hade velat att han inte kom hit på ett tag.

Hans yngre bror däremot är jättehärlig och honom saknar jag varje dag han inte är här. Och han är också bonusbarn.

Så att de är just bonusbarn är för mig inget problem. Problemet är uppförandet hos den äldre.

Har eget barn nu som är i samma ålder som yngre bonus var när jag träffade deras pappa. Han var då i värst trotsåldern och jag har konstaterat att jag måste ha varit förbannat kär som valde att flytta in. Blir mycket lättare irriterad på min egen unge idag när han trotsar, fast hans trots är mycket lättare än vad bonusbarnets trotsperiod var. ;)
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Thess) skrev 2017-03-29 08:05:35 följande:

Oj råkade skicka lite tidigt

Jag kom på att det är det här mer jobbet som blev för mkt, dom stökade ner ganska rejält och då jag alltid kom hem före sambon var det jag som möttes av kaoset och tog reda på det. Och maten räckte inte för det kom kompisar jag inte visste om.... Tillslut sa jag till sambon att nu slutar jag plocka efter dina barn för jag får inte göra annat... Först blev han sur och tyckte det var ett jävla sätt att tänka att bara låta bli deras saker och deras stök. Men när jag slutade plocka insåg han fort HUR mkt det faktiskt var ..

Så. Mitt tips är att sluta med med jobbet... Ta en diskussion med sambon.. Han får göra mer den veckan hans barn är hos er... Jag lagar fortfarande maten annars blir det då sent men han får sköta all handling istället tex

Precis som här! tyvärr jobbar jag inte fulltid och så länge jag är hemma större delen av tiden är allt jobb här hemma på mitt ansvar. Så fort jag har möjlighet ska ja börja jobba heltid igen så får sambon se hur mycket extra jobb och tid jag lägger ner på att hans barn ska ha det bra hos oss.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Biomamma) skrev 2017-03-29 07:19:37 följande:

Min sons pappa skaffade ny tjej när vi separerade. Hon kände nog som du och gör fortfarande. Min son har varit jätteledsen över det. Han har uttryckt sig som att "hon tycker inte om när jag är där", han känner sig utanför och blir inte inkluderad på samma sätt som deras gemensamma barn. De har varit tillsammans i 14 år nu och hon räknar fortfarande inte med min son. Han finns inte med på en enda bild på varken instagram eller Fb. Varken på hennes eller hans egen pappas. Förstå blir hon sur.

Men massa massa bilder på de gemensamma barnen finns.

Tänk på vad du gör mit barnet. Tro mig, han märker att du stör dig på honom. Försök ungås lite mer. Ta dig tid. Gå och gör något med bara bonusen. Gå på bio, va intresserad av att lära känna ditt bonusbarn. Då kanske det blir en annan grej.

Jobbigt om ditt barn känner så!

Har inga tips på hur det kan förbättras, men tänkte på dethär med bilder på Facebook och instagram. Jag har massor av bilder på min unge på instagram, kanske 4-5 på mina bonusbarn. Orsaken? Vet inte om mamman vill att jag lägger bilder på dem och därför lägger jag aldrig en bild där tex ansiktet syns. bilderna är tagna på långt håll, och det finns ingen risk att någon skulle se vem det är. Eller så är det tagit bakifrån.
Svar på tråden Ångest över bonus