Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Ångest över bonus

Hjälp! Ni som av olika anledningar inte kommer överens med/ tycker om era bonusar- vad gör ni för att uthärda tiden ni har dom? Vi har bonus varannan vecka, och den veckan har jag ångest, är stressad och känner mig lättretlig. Vet inte hur jag ska göra för att komma ur detta? Orättvist och fel emot hela familjen, men jag vantrivs verkligen med livet när bonus är här.. hjälp mig snälla!

• Svar på tråden Ångest över bonus
  • Anonym (Anonym)
    slutatsnusa skrev 2017-03-12 21:42:15 följande:

Precis.

Ts har ni gemensamma barn? Om inre kan dj väl passa på att gå på bio/teater/träna/träffa kompisar på bonusveckan. Bli särbos?

Vi har en gemensam snart tvååring, annars hade det varit bra sätt att få veckan att få fortare på:)
  • Anonym (Anonym)
    mamaleona skrev 2017-03-12 21:52:40 följande:

Ursäkta, spontan tanke - varför flyttade ni ihop före ni visste om det kändes ok för alla?

Förstår tanken helt klart! Vi var tillsammans i över ett år innan jag så upp mitt tidigare boende, allt kändes verkligen jättebra för alla. Det här är en relativt ny känsla för mig, känt såhär i runt ett år.. och det är som sagt inte rättvist mot någon i familjen, men tyvärr kan jag inte styra känslorna..
  • Anonym (Anonym)
    mamaleona skrev 2017-03-13 08:53:34 följande:

Tråkig känsla, hur gammal e bonusen? Försök se familjen utifrån ert gemensamma barns framtid-hur när relation dom kan få då er lilla växer o hur viktig bonus kommer att bli en dag för den lilla. Om ni stöder deras relation kommer du få tillbaks tiofalt då den lilla växer upp o du ser med egna ögon hur bonus älskar henne/honom. Vi hade 3+2barn då vi träffades, fått en gemensam som det skiljer 8år mellan yngsta med. Idag är vår lilla redan 13 o övriga vuxna, men kan lova det värmt att under åren se hur otroligt mycket dom stora avgudar denna lilla. Hur dom skött, krupit på golvet, stått över egna grejer för hennes skull. Hur min son då han var 12 i södern tog sådant ansvar över lillasyster på 4 så hon inte skulle tappas bort el hamna i vattnet utan uppsikt...han glömde att simma själv. Idag får hon varje vecka följa med dom unga vuxna (nån av dem) o spela tennis, han på 21år spelar fotboll med henne i timtal, hon får sleep-over kvällar o alltid ställer nån upp om man behöver sköt- eller skjutshjälp.

Bonus är 7 år, och jag försöker absolut se till det bästa för dom och deras relation. Bonus är (och har varit sen syskonets födsel) dock mer intresserad av att spela på tv-spel, platta eller telefon och tycker syskonet är i vägen. En del prat om orättvisor också men bara när det är till bonus "nackdel" såsom specialkost och presenter på kalas. Att småsyskonet inte får godis på helgen eller presenter när bonus fyller år är inget exempel som går hem hos bonus. Det är samma sak hemma hos mamman där bonus har två yngre syskon..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Karin P) skrev 2017-03-13 09:13:23 följande:

Du KAN styra känslorna. Du går runt och är trist och sur varannan vecka. Det är ditt ansvar att ta tag i det. Terapi, mindfullness, böcker om att välja glädje. Börja med att läsa på och testa mindfullness. Mycket kring att lära sig styra irritationsimpulser och välja förhållningssätt.

Jasså, går jag runt och är trist och sur?
  • Anonym (Anonym)
    Påven Johanna II skrev 2017-03-13 10:13:55 följande:

Det låter normalt att en 7-åring tycker att en snart 2-åring är i vägen. Det hade han tyckt om de varit helsyskon och haft den åldersskillnaden också. Ibland är det förstås så att äldre syskon är väldigt intresserade av och vänligt inställda till småsyskon men det är minst lika vanligt (vanligare) att de inte är det. Det hade du vetat om du haft fler barn och då hade du ju också sluppit ta det personligt och hamnat i försvar angående ditt eget barn. 

Rättvisetänkandet som utfaller till egen fördel är också normalt för åldern. 

Att det är fullt normalt är jag helt på det klara med. Bonus har tyckt syskonet är i vägen sen dag ett, och det är något jag antagit helt enkelt hör till, och ansett att intresset dom emellan kommer tids nog (eller inte, men förhoppningsvis).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (En annan) skrev 2017-03-13 10:45:19 följande:

Jag har också bonusbarn varannan vecka. Flyttade tidigt ihop med min sambo, allt kändes bra. Tills det gått 3 år.. nu har jag haft ångest i snart 2 år varje gång bonusbarnen kommer.

Ingen skillnad hur länge man väntar med att flytta ihop, det kan skära sig många år senare!

Folk verkar tro att så fort man har problem med bonusbarnen har man flyttat ihop för tidigt. Stämmer inte i vårt fall. Här är det bara ena barnet(s beteende!!) jag har problem med, det andra tycker jag mycket om.

Skönt att fler förstår, även om det är en fruktansvärt tråkig sits att ha erfarenhet av! Hur gör du, eller gillar du bara läget? 2 år är väldigt lång tid, jag är inne på första året och känner mig helt förstörd över detta. Vet din sambo om hur och varför du känner så?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Minna) skrev 2017-03-13 15:57:46 följande:

Med tanke på att du "känner dig helt förstörd" så finns det inget annat val än leva som särbo varannan vecka!

På så sätt slipper du "bonusen" och bonusen slipper lilla ungen!

Dom är ju syskon, du tycker inte det vore fel mot dom att sära på dom?! Det tycker iaf jag.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Minna) skrev 2017-03-13 16:20:52 följande:

Dem kan träffas nån gång ibland. Men bonus verkar inte uppskatta 2 åringen alls och vill nog gärna vänta några år.

Kan nog vara den mest skruvade "lösningen" jag någonsin hört talas om. Blir verkligen inget med det.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Minna) skrev 2017-03-13 16:53:55 följande:

Fortsätt att må dåligt och förstöra HELA familjen istället då!

Förklara gärna hur jag förstör hela familjen?
  • Anonym (Anonym)
    Kdkwowow skrev 2017-03-13 17:08:54 följande:

Jag hade såklart kunna skriva en hel roman över hur du förstör ditt styvbarns uppväxt genom att innerst inne ogilla det, men det har jag gjort alldeles för många gånger på familjeliv redan och märkt av att styvmorsorna här inne bryr sig inte om någon annan än sig själva. Minst av allt - sina styvbarn. De hamnar oftast i lägre rang än en död fisk från hamnen.

Så, jag hoppar till att fokusera på detta ur ditt perspektiv. Därför att jag märker att bland stuvmorsorna på familjeliv så är det det enda perspektivet ni ändå kan se genom - ert egna.

- flytta.

För din skull.

Vill du leva varannan vecka med de känslor du gör? Nog med att du förstör familjens livsförhåll men framförallt ditt eget.

Vill du ha de känslor varannan vecka? Må så dåligt? Flytta. Ditt barn blir varann vecka barn men om du vill må bra så har du inget annat alternativ.

Ganska tragiskt tycker jag personligen att välja leva halva sitt liv med de ångest tankar du har varannan vecka. Inget för mig!

Jag ber om hjälp för att kunna tackla det, eftersom jag inte vill ha det såhär. Nej flytta är inget alternativ. Måste finnas andra lösningar.
  • Anonym (Anonym)
    Påven Johanna II skrev 2017-03-13 17:16:56 följande:

Vad är det du ogillar med pojken då? Om det är att han alls finns så är det ju inte något som är möjligt att lösa. Om det är något annat så får du väl berätta vad det handlar om om det ska gå att råda dig över huvud taget. Du skriver att han mest vill sitta vid dator, padda och telefon och att han är ointresserad av syskonet - hur skulle du vilja att det var istället? 

Det är nog där jag får börja- sätta mig själv ner och fundera på vad det är som egentligen lockar fram dom olustiga känslorna i mig.. för att bonus sitter och spelar hela eftermiddagen gör mig inget, och jag vill gärna tro att en bättre syskonrelation ska växa fram tids nog, i deras egen lilla takt. Önskar jag kunde säga exakt vad det beror på.
  • Anonym (Anonym)
    Kdkwowow skrev 2017-03-13 17:30:12 följande:

De flesta lösningar har tagits upp och om du tänker själv, vad finns det för andra läsningar än att du ska flytta? Det enda andra alternativet är att du får gå till någon typ av coach/psykolog som kanske kan hjälpa dig ändra din inställning?

Är din fantastiska idé att pojken ska behöva flytta så kommer jag vika mig av skratt.

Om du läst några av mina tidigare svar i tråden så ser du att jag verkligen inte anser att det är rätt att sära på syskonen. Så att bonus ska flytta är ingen tanke som ens existerar här.
  • Anonym (Anonym)
    nevermind skrev 2017-03-14 18:07:14 följande:

Va, får småsyskonet presenter när bonus fyller år?? Eller missförstod jag?

Nej nej, bonus vill ha presenter när syskonet fyller år, annars är det tydligen orättvist.
  • Anonym (Anonym)
    Ess skrev 2017-03-14 18:52:52 följande:

Köp de spel han vill ta och begränsa inte hans speltid, så slipper du honom den mesta tiden.

Många killar är inte så intresserade av småbarn, det kommer mer när ditt barn blir äldre så de kan spela eller leka ihop.

Jag lägger mig inte i spelandet eller tv-tittandet det minsta och som "tur är" så har pappan inga regler Ang den biten heller.
  • Anonym (Anonym)
    slutatsnusa skrev 2017-03-14 20:05:10 följande:

Här har du problemet!

Pappan gör ingenting. Han tar inte ansvar för sitt barn. Eller hur? Han borde tex jobba kortare dagar den veckan hans barn är hos er.

Hans förra förhållande tog slut för att han hjälpte till för lite, var ingen riktigt närvarande förälder.. Jag har därför varit noga med att redan från början säga att det är hans barn och hans ansvar- och inget han kan 'lämpa' över på mig.. Men så har det blivit att jag drar det största lasset hemma ändå, mat, tvätt, städ, handling och planering osv. Nu när jag läser det jag skriver känns det lite som ett "aha"-moment. Tänk om det vore så "lätt" att det handlar om allt extra jobb det innebär för mig varannan vecka? Att det är det som känslan av stress och ångest bottnar i?
  • Anonym (Anonym)
    Miss Skywalker skrev 2017-03-14 20:39:11 följande:

Oftast, när det inte funkar med bonusar, är det egentligen föräldern som är problemet..

Så ska det ju verkligen inte behöva vara! Finns det någon magisk lösning på såna problem tro?
  • Anonym (Anonym)
    slutatsnusa skrev 2017-03-14 20:52:15 följande:

Jag är ganska övertygad om att det är vad som är orsaken. Tråkigt. Jag hatar pappor som är såna (min egen pappa och mina barns pappa) de förstör så mycket.

Frågan är nu vad du kan göra åt det?

Ja efter att ha legat och grubblat halva natten så känns det som att risken är stor att det beror på det. Att jag associerar bonus vistelse här med massa merjobb. Hur gör man? Får väl börja i ändan med att prata med pappan, och hoppas man kan förhindra att historien upprepar sig. Annars vet jag inte?

Skönt iaf att fått fler vinklingar på problemet och inte bara som tidigare svaren i tråden- att jag ska flytta osv..
Svar på tråden Ångest över bonus