• livizen

Naturvetenskapligsprogrammet på gymnasiet.. För svårt?

Hej, om ett år ska jag välja gymnasium (fråga mig inte varför jag skriver på familjeliv.se). Det är inte skolan jag tvivlar över utan det är programmet. Jag har lite över medelbetyget, alltså C/B i allt. Naturvetenskapliga programmet funderar jag över men det känns som om att jag kommer ha det skitsvårt för mig. Samhällsvetenskapliga programmet kommer jag antagligen få bra betyg på eftersom jag har lätt för mig i SO, svenska osv. Men det är ju inte direkt det jag villa arbeta med i framtiden. Jag vill gärna bli miljöforskare eller miljöingenjör. Matte gillar jag men har några svårigheter i algebra liksom fysik eftersom de går ihop. Kemi och biologi är jätteroligt.

Natur inriktning samhälle då? Äh, jag vet inte. Har ångest därför det känns som om jag aldrig skulle klara av matten eftersom min mattelärare just nu suger. Är det någon av er som har gått/går natur och gick ut med medelbetyg i nian? Kommer jag klara av det med tanke på mina kunskaper och min begåvning? Plugg är jag redo för och vet att det kommer + mina föräldrar är grymma på matte. Tacksam för svar Skrikandes

• Svar på tråden Naturvetenskapligsprogrammet på gymnasiet.. För svårt?
  • Anonym (:))

Jag gick natur och jag skulle säga att det var jobbigt, men kuL!

• Anonym (Eva)

Jag läste först 1,5 år på naturvetenskapliga programmet, bytte sedan (över ett jullov, behövde inte gå om) till samhällsvetenskapliga programmet. Bytte för att jag ville få bättre betyg, och det fick jag eftersom jag tycker samhällsvetenskapliga ämnen är roliga. Så mitt tips är: Välj det du tycker är roligt, det brukar bli bäst så.

• Anonym (Gördet)

Jag säget satsa! Oftast får man bra repetition på matten från tidigare kurser så man lär sig i princip allt igen.. och som du säger kan läraren göra mycket hur lätt/rolig matten blir och du får kanske en mkt bättre lärare på gymnasiet :)

Jag önskar jag valde nåt liknande eller teknik, men jag valde en slapp linje (el/data) och det slutade med att jag fick läsa tekniskt basår sen för att komma in på naturvetenskaplig utbildning på högskolan.. så satsa på det du tycker verkar roligast, och är det för svårt (vilket det sällan är om du inte har problem med studier vilket du skriver att du inte har) så löser det sig ändå :)

• nnnnnnnn

Det är inte särskilt stor skillnad på matten på samhällsprogrammet eller natur i början (kurs 1, 2 och 3).
    Skillnaden mellan ma1b och ma1c är att 1c har några lektioner om trigonometri i slutet på kursen.
    Det brukar vara ungefär lika många lektioner med, med den skillnaden att på natur har man oftast dubbelt så många lektioner per vecka, men läser kursen på halva antalet veckor så det blir ungefär lika många lektioner totalt.
    (typ 2-3 timmar/vecka ht + vt på sam. och 4-6 timmar/vecka enbart ht på natur)
    Så är det bara matten du är tveksam till, så är det bara att slå till.

• livizen
    Anonym (Eva) skrev 2017-03-13 20:29:02 följande:

Jag läste först 1,5 år på naturvetenskapliga programmet, bytte sedan (över ett jullov, behövde inte gå om) till samhällsvetenskapliga programmet. Bytte för att jag ville få bättre betyg, och det fick jag eftersom jag tycker samhällsvetenskapliga ämnen är roliga. Så mitt tips är: Välj det du tycker är roligt, det brukar bli bäst så.

Okej, det låter surt, men bra att du fick byta! Min fråga är varför bytte du? Vad hade du för betyg i nian? :)
  • Anonym (Eva)
    livizen skrev 2017-03-13 20:59:31 följande:

Okej, det låter surt, men bra att du fick byta! Min fråga är varför bytte du? Vad hade du för betyg i nian? :)

Jag hade en annan betygsskala än det är idag. Jag hade typ VG i snitt (15/20).

Jag skrev ju varför jag bytte: Jag ville få bättre betyg.
  • Meriall

Ja du kan klara matten. Jag har svårt med avancerad matte men är generellt smart. Hade även svårt med matten på natur. Fick VG på första kursen och sedan just nätt och jämnt godkänt på resten men klarade mig. Just algebra tyckte jag var extra svårt. Nu några år senare minns jag knappt hur man delar med bråk. Nej men menar att du kan också klara det om du lägger ner lite tid. Jag var dum och lade inte ner så mkt men klarade mig ändå. Pluggar du ordentligt så är det inga problem alls :) Jättebra att dina föräldrar kan hjälpa dig.

Svar på tråden Naturvetenskapligsprogrammet på gymnasiet.. För svårt?