Nu har jag inte läst så mycket mer än rubriken men tycker att det verkar vara ett intressant koncept. Det enda som kan vara lite knepigt är ju förstås att det alltid finns opedagogiska föräldrar som kanske blir onödigt arga på sina barn om de missar rabatten. Dessutom så borde ju även barnen bli belönade, men det får man ju hoppas att de blir.
Jag har själv en klart mutbar snart 3-åring som jag har tagit med till en kinarestaurang vid fem tillfällen. Första gången vi gick dit så funkade det inte alls, vilket gjorde mig förvånad, då han faktiskt älskar kinamat och vi inte tidigare hade upplevt särskilt stora problem vid restaurangbesök. Det slutade med att min man reste sig upp och gå ut med honom eftersom vi inte ville störa de andra restauranggästerna.
Nästa gång vi var där så hade vår son händelsen i färskt minne och utan att vi hade nämnt det för honom så konstaterade han att förra gången fick vi gå därifrån eftersom han hade lagt sig under bordet och skrikit. Vi sade att vi kom ihåg det och att det vore bra om han inte gjorde så den här gången eftersom folk inte kan äta om det ligger barn under bordet som skriker. Restaurangbesöket funkade också lugnt och innan vi gick därifrån så fick han en klubba av personalen.
Nästa gång vi var där, så insåg vi för sent att han var alldeles för trött för att gå på restaurang. Han hade myror i kroppen men satt i alla fall still på stolen och när vi kände att han inte klarade av mer så avslutade vi och gick utan efterrätten som vi hade tänkt. Vår son tänkte dock mest på den missade klubban, eftersom han hade fått en klubba vid tillfället tidigare.
Den fjärde gången vi var där, var det åter inga problem och han fick en klubba av personalen som berömde honom för att han hade suttit så fint och ätit. Gången därpå så gick det också bra och han visste redan när vi klev in där att han skulle få en klubba av personalen om han inte tramsade runt, trots att det inte var något som vi påtalade för honom. Det märks att han anstränger sig lite extra när vi är där, helt enkelt, just för den där klubbans skull och han blir stolt när de tydligt med ord berömmer honom och talar om varför han får klubban.
Jag tror absolut inte att det funkar i alla sammanhang och med alla barn med klubbmutor, men för vårt barn funkar klubb-mutan och säkert för en del andra också.