• Anonym (vem?)
    Äldre 14 Mar 10:37
    1523 visningar
    6 svar
    6
    1523

    Betala resorna?

    Har ett barn med min exman som jag skilde mig från för 6 år sedan. Denne har nu flyttat utomlands sedan många år och jobbar och bor där. Han har tidigare träffat dottern 3-4 ggr/år. Både att han kommit till sverige men jag har även bjudit honom på semester för dotterns skull...trots att jag har ny familj men vill verkligen att de ska ha en relation.


    Nu har han dock aldrig några pengar och han vill att jag ska betala resan för oss och komma och hälsa på honom (dottern vägrar åka ensam till pappan och får inte heller vara ensam med pappan av olika skäl). Jag har inget emot att åka dit för hennes skull men jag har inte pengar till att lägga på en sån resa. Måste jag göra det?? Jag har ensam vårdnad så tänker att jag måste se till att de får en relation och en kontakt...

  • Svar på tråden Betala resorna?
  • Äldre 14 Mar 10:39
    #1
    Anonym (vem?) skrev 2017-03-14 10:37:16 följande:

    Har ett barn med min exman som jag skilde mig från för 6 år sedan. Denne har nu flyttat utomlands sedan många år och jobbar och bor där. Han har tidigare träffat dottern 3-4 ggr/år. Både att han kommit till sverige men jag har även bjudit honom på semester för dotterns skull...trots att jag har ny familj men vill verkligen att de ska ha en relation.


    Nu har han dock aldrig några pengar och han vill att jag ska betala resan för oss och komma och hälsa på honom (dottern vägrar åka ensam till pappan och får inte heller vara ensam med pappan av olika skäl). Jag har inget emot att åka dit för hennes skull men jag har inte pengar till att lägga på en sån resa. Måste jag göra det?? Jag har ensam vårdnad så tänker att jag måste se till att de får en relation och en kontakt...


    Finns det ett faställt umgängesavtal där tider och resekostnader är reglerat?

    Om inte är det upp till er båda. Du kan inte tvinga honom att resa och betala. Han kan inte tvinga dig.


  • Anonym (vem?) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 10:48
    #2
    Kjell2 skrev 2017-03-14 10:39:41 följande:
    Finns det ett faställt umgängesavtal där tider och resekostnader är reglerat?

    Om inte är det upp till er båda. Du kan inte tvinga honom att resa och betala. Han kan inte tvinga dig.
    Nä inget umgängesavtal finns.
  • Äldre 14 Mar 10:54
    #3
    Anonym (vem?) skrev 2017-03-14 10:48:19 följande:
    Nä inget umgängesavtal finns.
    Då så. Gör som du vill men du kan inte tvinga honom betala.


  • Anonym (vem?) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 11:03
    #4
    Kjell2 skrev 2017-03-14 10:54:17 följande:
    Då så. Gör som du vill men du kan inte tvinga honom betala.
    Nä det förstår jag väl... men JAG vill inte betala för att HAN flyttat utomlands. Sedan om han väljer att INTE träffa sitt barn är ju hans problem i så fall eftersom han slösar pengar på annat... mest det jag menar.
    Tänkte om jag kunde få skit på nåt sätt om jag INTE betalar om han inte kan...
  • Äldre 14 Mar 11:08
    #5
    Anonym (vem?) skrev 2017-03-14 11:03:07 följande:
    Nä det förstår jag väl... men JAG vill inte betala för att HAN flyttat utomlands. Sedan om han väljer att INTE träffa sitt barn är ju hans problem i så fall eftersom han slösar pengar på annat... mest det jag menar.
    Tänkte om jag kunde få skit på nåt sätt om jag INTE betalar om han inte kan...
    Skit från honom kan du alltid får oavsett vad du gör.

    Sen kan han självklart starta en vårdnadstvist i tingsrätten. Hans möjligheter där är svårt att förutsäga.
  • Anonym (vem?) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 11:16
    #6
    Kjell2 skrev 2017-03-14 11:08:57 följande:
    Skit från honom kan du alltid får oavsett vad du gör.

    Sen kan han självklart starta en vårdnadstvist i tingsrätten. Hans möjligheter där är svårt att förutsäga.
    Skit från honom struntar jag i. ok tack då vet jag.
Svar på tråden Betala resorna?