Inlägg från: Anonym (katastrof) |Visa alla inlägg
  • Anonym (katastrof)

Är du nöjd med barnets skola? Trivs barnet?

Har två barn som går i samma skola, en i lågstadiet och en i mellanstadiet.
    Det är en mindre kommunal skola, och den enda som ligger inom rimligt avstånd från oss.
    Den äldsta har alltid trivts med kompisar och lärare i skolan, men haft det tufft med undervisningen eftersom stöd och diagnos för dyslexi kom alldeles för sent. Upplever att skolan inte har haft förmåga att se och kommunicera problemen i tid.

Den yngsta hade redan vid skolstart ett par diagnoser som kräver extra insatser från skolans sida, men vi inte fått den hjälp som behövs. Därför har vi numer ett barn som inte klarar av att gå till sin skola mer än ett par dagar i veckan. Händer inget från skolans sida, och jag som förälder orkar inte kämpa längre. Vet inte vad jag ska ta mig till

• Anonym (katastrof)
    Vi pratar med lärare och rektor varje vecka. Vi tvingade fram ett åtgärdsprogram i första klass, men det följs inte och har inte uppdaterats.
    Nu på vårterminen ville läraren ta bort det, men vi försöker få dem att ändra sig. Men eftersom vi inte får några beslut åt något håll, kan vi inte överklaga, utan bara tjata medans veckorna går...
    Det enda som återstår är att gå vidare till förvaltningschef och skolinspektionen, men dels så finns inte orken, då vi måste lägga väldigt mycket tid på att stötta vårt barn som mår fruktansvärt dåligt, och dels så är jag rädd för att hamna i konflikt med rektor och personal, eftersom vi inte har möjlighet att byta skola utan att flytta.
    Vi har haft problem under första klass, men de har vi hanterat, i andra klass har det blivit mycket värre, och de senaste 4 månaderna har frånvaron varit 2-3 dagar varje vecka. Rektor och personal tycker att vi ska "vänta och se", men hur länge ska ett barn behöva gå hemma? Hur snabbt kan man kräva åtgärder?
  • Anonym (katastrof)
    Anonym (ana) skrev 2017-03-15 11:31:11 följande:

Vi är mycket nöjda med sonens skola och sonen trivs ganska bra. Han går i en stor mycket populär friskola.
    Förut gick han i en liten friskola. Undervisningen var bra, men han vantrivdes och mådde dåligt. Därför bytte han skola.
    Tycker inte man ska tveka att byta skola för barnet om det inte funkar.
    Vet flera som har sina barn i olika skolor pga att det inte funkat för barnet i första skolan.

Jo, det fria skolvalet fungerar nog bra om man bor på en plats där det finns flera skolor att välja mellan...
Svar på tråden Är du nöjd med barnets skola? Trivs barnet?