• Zihilium

    Illamående, yr

    Hallå :) Jag har vart sjuk nu i 10 dagar och mina symtom är väldigt konstiga. Det hela började med att jag helt plötsligt blev yr och kände mig nästan magsjuk. Trodde det var en engångs grej men dagen därpå kom det i episoder. Det är lite olika varje dag. Men det som stämmer varje dag är att när jag gått upp på morgonen så kommer det efter en stund en sorts yrsel (likt en ostadighetskänsla) och jag blir illamående samt att jag får diare. Efter några timmar blir det bättre och bättre och på kvällen mår jag hyffsat bra. Det jag känt då och då utöver detta är, en molande huvudvärk som ökar och minskar i styrka, samt att den flyttat sig, vart tät i näsan ibland, kännt ett tryck i öronen och jag har även vart lite ljud känslig. Jag var på vårdcentralen förra veckan ( 3 dagar efter symtomen visade sig) och alla tester var normala. Hade svullna lymfkörtlar i halsen och var röd i öronen. Kortfattad, det känns som jag skulle ha ganska hög feber konstant men den ligger på cirka 37 grsder konstant. Är inte särskilt trött. Det jag undrar är, har någon annan känt samma? Kan det var så enkelt att ett virus att drabbat olika konstiga ställen eller kan det vara en långdragen influensa? Tacksam för svar!

    Mvh André

  • Svar på tråden Illamående, yr
  • Kakmonsterarg

    Sök på meniers sjukdom, ofarlig men mycket obehaglig ögonsjukdom! Stämmer en del på dig? Finns ett forum på Fb också "HRF: Menieres sjukdom"

  • Zihilium

    Hallå! Tack för svar, läste lite men verkar inte troligt. Asså jag mår ju kasst hela dsgen men just under dagarna så blir jag som sagt lite ostadig och får svårt att fokusera blicken riktigt, känns som att det är en "försening" i huvudet.

  • Kakmonsterarg

    Men är de det största av yrseln menar du? När du känner dig ostadig under dagen?

    Har du tinnitus?

    Kan ju va kristallssjukan med också ofarligt men hört ihop med förkyldning..

  • Jfja

    Vill inte skrämmas. Men låter likt mina symtom, om jag har fått en ms-diagnos. Dom misstänkte kristaller till en början.

  • anina

    Jag har haft yrsel, illamående, diarre och så sjukt matt i kroppen sen i lördags.
    Mycket på morgonen, sen mindre på eftermiddagen, sen mer på kvällen igen. Och ibland mer när jag har ätit lunch. Jättekonstigt. Jag tror hela tiden att det är bättre men så kommer det tillbaka. Funderat på om det är nåt virus som går.

  • 1234568

     Om du har en blodtrycksmätare, så kontrollera ditt blodtryck. Gärna både sittandes, och sedan vad det är direkt du reser dig upp. Ska inte vara stora hopp mellan sittandes och ståendes.
    Kontrollerade dom ditt hemoglobin?

    Jag fick ett magsår för ett par månader sedan, det började små blöda. Jag blev till en början lätt illamående, diarre, susningar i öronen, myrkrypningar i benen, ljudkänslig och yrsel till och från. Efter 1-2 veckor började jag kallsvettas, blev blek, matt/svag. Blodtrycket blev lågt, det susade i mina öron till den grad att jag använde öronproppar för jag klarade inte av barnens ljud här hemma. Jag hade enorm yrsel. Illamåendet blev riktigt grymt. Kände mig döende.

    Visade sig att jag hade ett magsår. Alla prover såg mer eller mindre bra ut. Bara mitt låga blodtryck, lite lågt hemoglobin och illamående som avslöjade problemet.

    Dom symptom du beskriver ät ganska typiska för anemi (blodbrist). Om du vanligtvis har ett högt hemoglobin så behöver det inte visa på anemi för att ge symptom. Vad jag menar är att om du vanligtvis har 160 hb, så kommer du känna av symptom om det snabbt sjunker till 125...medan 125 fortfarande är "normalvärde". Hb måste man utgå från vad man vanligtvis har, inte alltid efter referensvärden.

    Nu kan det ju vara många saker som ger dina symptom. Men magen och huvudet bör dom kolla om du inte blir bättre. Gå tillbaka till vc om problemet inte försvinner.

  • Zihilium

    Hej alla! Roligt med så många svar! Var på vårdcentralen idag och gjorde ännu fler tester. Njur värden och alla dem vart jätte bra :) Dock tittade jag mitt blodtryck och det var 90/65. Kanske därför jag mår såhär. Jag har köpt vätsketillskott och ska se om det hjälper till. Jag kan nu mer beskriva det jag känner som en lätt svimninskänsla. Läkarn sa att jag ska tillbaka om det inte hjälper om några dagar. Mina trumhinnor var typ börja också så kanske därflr jag får vissa symptom.

  • Nymphaea
    Jfja skrev 2017-03-15 00:57:47 följande:

    Vill inte skrämmas. Men låter likt mina symtom, om jag har fått en ms-diagnos. Dom misstänkte kristaller till en början.


    Kom på en sak nu. En f.d. pojkväns mamma hade tidigare haft virus på balansnerven (det var diagnosen hon fick i alla fall), så när hon fick symptomen igen trodde hon det var det igen, men andra gången fick hon diagnosen ms. Eventuellt blev hon feldiagnostiserad första gången.

    Skönt att de gör ordentligt med tester och verkar ta dig på allvar nu, TS!
  • Zihilium

    Hej på dig! Ja okej.. låter inte roligt..

    Grejen är den att "yrseln" jag upplever är mycket likt den man får när man bli svimfärdig fast mildare. Så tror inte det är någon allvarlig sjukdom. Det kan va så att jag själv påverkar den lite genom att tänka mycket. Jag är 20 år gammal och brukar aldrig vara sjuk. Sist gång jag var riktigt sjuk var 5 år sedan och det var i 2 veckor av vinter kräk sjukan. Men man blir ju lite nojjig.. Är det inte bättre tills på måndag så åker jag dit igen

  • Nymphaea

    Absolut, du gör rätt i att söka igen (och inte ge dig) om det inte ger med sig. Det jag nämnde är ju väldigt ovanligt och knappast sannolikt!

    Skönt att du verkar frisk i övrigt!

  • Zihilium

    Ja tänkte nästan det. Det som får mig.mest orolig är att juste ungefär en halvtimma till en timma varje dag efter jag vaknat så kommer symtomen. Det är jätte konstigt. Men kan vara att mitt blodtryck är lågt när jag legat stilla så länge och sen går man upp och då försvinner syret från hjärnan lite. Inte roligt med sånt här, brukar inte vara den som oroar mig alls :)

  • Maritzipan

    Hejsan, beklagar den sena frågan. Men blev det bättre och hittade vården vad orsaken var utöver lågt blodtryck? Har precis samma symptom sen 1 v tillbaka och vården hittar inget annat avvikande utöver blodtrycket. 
    Hoppas allt är fint och tack på förhand! 

Svar på tråden Illamående, yr