• RobzMarley

Förskolechef?

Jobbar idag som lärare i åk 4-6. Har en lärarutbildning som sträcker sig från förskola tom åk 7. Jag har arbetat 1,5 år i fsk och 4,5 år i skolan i åk 4-6 samt sfi och komvux.

Nu satt jag och såg att det låg en tjänst ute här som förskolechef. Vilket låter spännande. Det är ju andra arbetsuppgifter än jag är van vid och jag har ju ingen rektorsutbildning. Men om jag söker, vad kan jag sätta för löneanspråk tro?

• Svar på tråden Förskolechef?
  • Carambolan

30-40 000 beroende på var du bor. Lättast är att ringa kommunens lönekontor och fråga vad de andra förskolecheferna tjänar.

• RobzMarley
    Carambolan skrev 2017-03-14 15:31:44 följande:

30-40 000 beroende på var du bor. Lättast är att ringa kommunens lönekontor och fråga vad de andra förskolecheferna tjänar.

Tack!

Ligger på 32.000 idag hade hoppats gå upp lite.
  • Hedebris

Alldeles för långt. Ligger själv på 35400 som förstelärare iförskola.

• RobzMarley
    Hedebris skrev 2017-03-14 20:01:15 följande:

Alldeles för långt. Ligger själv på 35400 som förstelärare iförskola.

Förstelärare i förskola? Spännande. Finns inte i vår kommun tyvärr.
  • Hedebris

Det är en väldigt spännande och utvecklande tjänst. Är fortfarande i barngrupp 24h/vecka.

• Anotherone

I den verksamhet där jag arbetar har vi ett antal enhetschefer med en varsin enhet (förskola) som tjänar kring 44-45000kr mån. Sen har de i sin tur en förskolechef som är deras chef så att säga, som har ett helhetsansvar för hela kommunens förskoleverksamhet, strategiskt och ansvarar för kompetensförsörjning etc. Den personen tjänar kring 56000kr.
    Vissa förskolor är också så stora att man har biträdande enhetschefer/föreståndare som kan vara förskollärare i grunden men som har lönetillägg på ett antal tusen kronor per månad för sitt utökade uppdrag.

• Sarita

Kan inte råda dig om lönen men villberätta att rektorsutb påbörjar man först när man har en sådan tjänst, rektor el förskolechef.

• EllaElegant

Ring till skolledarförbundet och prata med dem. Då får du jättebra tips både inför anställningsintervju och löneanspråk.

• RobzMarley
    Anotherone skrev 2017-03-15 15:42:14 följande:

I den verksamhet där jag arbetar har vi ett antal enhetschefer med en varsin enhet (förskola) som tjänar kring 44-45000kr mån. Sen har de i sin tur en förskolechef som är deras chef så att säga, som har ett helhetsansvar för hela kommunens förskoleverksamhet, strategiskt och ansvarar för kompetensförsörjning etc. Den personen tjänar kring 56000kr.

Vissa förskolor är också så stora att man har biträdande enhetschefer/föreståndare som kan vara förskollärare i grunden men som har lönetillägg på ett antal tusen kronor per månad för sitt utökade uppdrag.

Okej. Är det storstad eller mindre stad? Här har de förskolechefer som ansvarar för 1-3 förskolor sen lyssnar då de till en högre chef som kallas avdelningschef för förskoleverksamhet.
  • RobzMarley
    Sarita skrev 2017-03-15 21:02:08 följande:

Kan inte råda dig om lönen men villberätta att rektorsutb påbörjar man först när man har en sådan tjänst, rektor el förskolechef.

Ja, det är jag medveten om. :) tycker der borde vara tvärtom. Att man först läser sen söker.:)
  • RobzMarley
    EllaElegant skrev 2017-03-15 22:33:00 följande:

Ring till skolledarförbundet och prata med dem. Då får du jättebra tips både inför anställningsintervju och löneanspråk.

Tack det ska jag göra!
  • RobzMarley

Jag tycker det verkar som ett väldigt spännande uppdrag.nu är jag doxk mer inne i skolans värld. Och det jag tänker nu är att jag byter bort alla lov och så. Nu har jag en ferieanställning. Stor skillnad.

Någon som jobbar som förskolechef idag? Hur är det? Vad är roligast mest utmanande osv?

• Anotherone
    RobzMarley skrev 2017-03-16 13:09:09 följande:
    Okej. Är det storstad eller mindre stad? Här har de förskolechefer som ansvarar för 1-3 förskolor sen lyssnar då de till en högre chef som kallas avdelningschef för förskoleverksamhet.
    Hej!
    Det är kranskommun till Stockholm!
  • RobzMarley
    Anotherone skrev 2017-03-16 14:32:52 följande:

Hej!

Det är kranskommun till Stockholm!

Okej tack!
Svar på tråden Förskolechef?