Hur blir man mindre snål mot andra?
Först av allt vill jag be om att slippa påhopp tack!
Jag är uppvuxen med föräldrar som lärde mig att jag inte ska spendera pengar på kompisar och andra människor. Jag fick skäll en gång t ex för att jag hade köpt en doppresent för 250 kr till en kompis barn när jag var runt 18 år. Då ska ni veta att mina föräldrar har och hade det väldigt gott ställt så det var inte så att jag sabbade matkassan liksom.
I varje fall så har jag det bra ställt idag också men jag har väldigt svårt att spendera pengar på mina vänner. Det är inte så att jag utnyttjar andra men jag är inte först att bjuda heller och jag vill lära mig hur jag blir mer generös. Det är inte så att jag aldrig bjuder eller köper presenter till vännerna men jag vill bli mer generös. Hur lär man en gammal hund sitta?
Delvis är det också så att jag har varit rädd för att köpa andras kärlek så det är också en orsak till att jag inte är så generös. Jag vill att folk ska tycka om mig för mig och inte för att jag alltid är den som bjuder och ger dyra presenter. Men nu vill jag bli mer generös utan att gräma mig efteråt så hjälp mig!