• Anonym (Halvsnål)

Hur blir man mindre snål mot andra?

Först av allt vill jag be om att slippa påhopp tack!

Jag är uppvuxen med föräldrar som lärde mig att jag inte ska spendera pengar på kompisar och andra människor. Jag fick skäll en gång t ex för att jag hade köpt en doppresent för 250 kr till en kompis barn när jag var runt 18 år. Då ska ni veta att mina föräldrar har och hade det väldigt gott ställt så det var inte så att jag sabbade matkassan liksom.

I varje fall så har jag det bra ställt idag också men jag har väldigt svårt att spendera pengar på mina vänner. Det är inte så att jag utnyttjar andra men jag är inte först att bjuda heller och jag vill lära mig hur jag blir mer generös. Det är inte så att jag aldrig bjuder eller köper presenter till vännerna men jag vill bli mer generös. Hur lär man en gammal hund sitta?

Delvis är det också så att jag har varit rädd för att köpa andras kärlek så det är också en orsak till att jag inte är så generös. Jag vill att folk ska tycka om mig för mig och inte för att jag alltid är den som bjuder och ger dyra presenter. Men nu vill jag bli mer generös utan att gräma mig efteråt så hjälp mig!

• Svar på tråden Hur blir man mindre snål mot andra?
  • Anonym (H)

Bjud dina vänner på middag i stan. Jag hatar snåla människor..

• Stårschan

Det gäller att intala sig själv - och berätta för andra om så krävs - att pengar är till för att användas, och du kan inte tänka dig något bättre än att spendera dem på dina vänner.

Och en sak som kan funka ett tag är "Ja, jag vet att det här är dyrt, men jag VILL gå på det här jippot med dig, och jag har pengar men inte du, så då är det väl helt naturligt att jag betalar!"

• Anonym (Sophia)

Du vet att du vill bli mer generös.
    Du vet hur man är generös - ex bjuder, köper presenter.
    Så vad ska vi hjälpa dig med? Det enda som är kvar är att du omsätter det i praktiken och säger "jag står för fikat/jag kan bjuda på biljetten/låt mig stå för detta" och vips så är du mer generös.

Det som ska till är ju bara att du tar tillfället i akt liksom.

• Anonym (Halvsnål)
    Stårschan skrev 2017-03-14 16:42:40 följande:
    Det gäller att intala sig själv - och berätta för andra om så krävs - att pengar är till för att användas, och du kan inte tänka dig något bättre än att spendera dem på dina vänner.

Och en sak som kan funka ett tag är "Ja, jag vet att det här är dyrt, men jag VILL gå på det här jippot med dig, och jag har pengar men inte du, så då är det väl helt naturligt att jag betalar!"
    Anonym (Sophia) skrev 2017-03-14 16:42:48 följande:
    Du vet att du vill bli mer generös. Du vet hur man är generös - ex bjuder, köper presenter. Så vad ska vi hjälpa dig med? Det enda som är kvar är att du omsätter det i praktiken och säger "jag står för fikat/jag kan bjuda på biljetten/låt mig stå för detta" och vips så är du mer generös. Det som ska till är ju bara att du tar tillfället i akt liksom.

Det är ju inte så att jag aldrig bjuder någon på middag eller biljetter men när jag gör det så får jag ofta en gnagande känsla av att jag inte borde ha gjort det eller att det kostade x antal pengar. Ibland (inte alltid!) lämnar det en eftersmak jag inte gillar och det är det jag vill lära mig komma bort från på något vis. Hur jag spenderar pengar på vänner och struntar i vad det kostar. Jag vill lära mig hur det ska kännas bra att ha spenderat pengar på vänner.
  • Anonym (Snål.)

Fy alla mina snåla vänner som aldrig bjöd tillbaka när jag bjudit eller som tjatade om en 10:- man fått låna när det är kris är inte mina vänner längre.

• Anonym (Man)

Tänk att det jämnar ut sig i längden. För bjuder du blir du säkert bjuden tillbaka. Det är toppen att ha vänner runtomkring en som kan hjälpa till på olika sätt om det behövs med mera, eller bara för att ha kul med. Det är verkligen ett litet pris att betala.

Om du aldrig bjuder kommer du ganska snart stå där utan vänner som bjuder (kanske till o med utan vänner). Och då inser du att du bara har pengarna kvar...

• Anonym (Halvsnål)
    Anonym (Man) skrev 2017-03-14 17:44:25 följande:
    Tänk att det jämnar ut sig i längden. För bjuder du blir du säkert bjuden tillbaka. Det är toppen att ha vänner runtomkring en som kan hjälpa till på olika sätt om det behövs med mera, eller bara för att ha kul med. Det är verkligen ett litet pris att betala.

Om du aldrig bjuder kommer du ganska snart stå där utan vänner som bjuder (kanske till o med utan vänner). Och då inser du att du bara har pengarna kvar...
    Jo men alltså jag bjuder ju men inte så ofta eller så generöst som jag egentligen skulle vilja innerst inne. Det är som om något tar emot lite och att jag går och tänker på det efteråt. Jag skulle aldrig säga det till mina vänner eller låtsas om det men känslan finns likförbannat hos mig.

Men även om jag aldrig skulle utnyttja andra, utan bara inte är supergenerös, tror du att det kan leda till att jag får färre vänner än om jag bjöd ofta? Hur väger man att bjuda på ett bra sätt så att man inte själv blir utnyttjad eller bara omtyckt för att man bjuder? Förstår du hur jag tänker? Men du sa det tänkvärt när du sa att jag kanske bara har pengarna kvar om jag inte bjuder. Jag ska ha det i tankarna.

Jag måste bara säga (eftersom att så många tolkar mina ord på sämsta tänkbara sätt och lägger in saker jag aldrig har sagt)  att jag alltid bjuder tillbaka om någon har bjudit mig och att jag ger presenter när sig bör osv men att jag vill bli mer generös utan att tänka så mycket på saken efteråt.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Halvsnål) skrev 2017-03-14 18:40:05 följande:

Jo men alltså jag bjuder ju men inte så ofta eller så generöst som jag egentligen skulle vilja innerst inne. Det är som om något tar emot lite och att jag går och tänker på det efteråt. Jag skulle aldrig säga det till mina vänner eller låtsas om det men känslan finns likförbannat hos mig.

Men även om jag aldrig skulle utnyttja andra, utan bara inte är supergenerös, tror du att det kan leda till att jag får färre vänner än om jag bjöd ofta? Hur väger man att bjuda på ett bra sätt så att man inte själv blir utnyttjad eller bara omtyckt för att man bjuder? Förstår du hur jag tänker? Men du sa det tänkvärt när du sa att jag kanske bara har pengarna kvar om jag inte bjuder. Jag ska ha det i tankarna.

Jag måste bara säga (eftersom att så många tolkar mina ord på sämsta tänkbara sätt och lägger in saker jag aldrig har sagt)  att jag alltid bjuder tillbaka om någon har bjudit mig och att jag ger presenter när sig bör osv men att jag vill bli mer generös utan att tänka så mycket på saken efteråt.

Hur ofta och hur mycket du "bör" bjuda beror ju på dina vänner o hur "er" kultur är. Jag kan t.ex. bjuda på nån eller några öl till vänner, men det är ju inte så att man tar hela notan för hela kvällen. Så är det inte i min krets i alla fall. Om du bjuder ofta o mycket får du nog fler bekanta, men inte nödvändigtvis fler vänner.

Om du känner sig utnyttjad så bjuder du väl för ofta. Då är det väl bara att bjuda mindre en period. Ser inte problemet riktigt...
  • Anonym (Qw)
    Anonym (Halvsnål) skrev 2017-03-14 18:40:05 följande:

Eftersom du sedan du var liten blivit lärd att det är fel att vara generös är det helt normalt att det känns fel för dig nu när du är det. Du behöver helt enkelt bara "omprogrameras".

När dessa känslor uppstår efter att du har bjudit någon, så kan du tänka att känslorna egentligen bara beror på att du går emot vad du blivit lärd, inget annat. Förneka dem inte, men ta dem inte på allvar. Fortsätt att vara generös även om det tar emot, inom rimliga gränser så klart. Med tiden kommer det kännas mindre och mindre jobbigt.
  • Lwbel2937

Försök fokusera på alla positiva reaktioner när du bjuder på något. T ex komplimanger för maten osv. Tänk på alla gånger du blev bjuden och hur det fick dig att känna, glad/tacksam? Bjud efter din förmåga, man behöver ju inte spendera massor av pengar för att folk ska uppskatta vad man gör. Tänk på hur mycket du gillar dina vänner och varför du vill bjuda dem på något och visa uppskattning :)

Svar på tråden Hur blir man mindre snål mot andra?