• Äldre 15 Mar 14:14
    7659 visningar
    1 svar
    1
    7659

    Hemstudier?

    Hej allihopa! Jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta problem! 
    I augusti blev jag totalt slutkörd och utbränd pga att jag har hjärtfel och gick på två ansträngande läger som jag inte klarade av överhuvudtaget. Jag är nämligen fortfarande utbränd. Jag har en diagnos som gör att jag har ångest och depression. Men jaga ar bara en svag depression som gör att jag kan klara av skola och vardagen till stor del, men nu under denna termin har jag känt att jag inte klarar av att va i skolan överhuvudtaget. Jag har kompisar, men inte alls bra kompisar. Jag kan knappt prata med de och de förstår inte mig heller. Sedan har jag förklarat för min skola att jag mår dåligt och att jag inte klarar av att va här, men de förstår verkligen inte! Jag vet inte varför, men alla lärarna + rektor, skolläkare och till o med skolsystern är emot mig! Min mamma är också emot mig och vill inte ge med sig om att jag ska få hemstudier i en månad som jag känner att jag verkligen, verkligen behöver!! Det är faktiskt där som skon klämmer om ni förstår? Jag går på Lidingö och jag bor i Nacka vilket resulterar med 50 resväg varje dag! Jag blir helt slut pga det och att jag har fått en ny diagnos som heter högkänslig. Jag kan inte sortera inneryck elr sinnesintryck överhuvudtaget. Alla intryck går in som en röra i mitt huvud och jag blir helt slut av det varje gång och dag som jag måste koncentrera mig och ta in information! Jag har försökt hjälpa mig själv så mycket jag bara kan, jag har en psykolog. Hon hjälper mig att släppa saker jag grubblar mycket på och att hjälpa mig att komma över olika saker, men jag mår inte så mycket bättre av det! Jag ska därför också få Kbt hjälp från och med imorn. Känner ändå att jag måste få hemstudier iaf en månad denna termin. Jag klarar verkligen inte av att gå i skolan till sommarlovet! Jag kanske måste ha 1-2 månader med hemstudier i höst och vår också för det tar minst 1 år att bli återställd från min utbrändhet! Nu måste även min Kbt psykolog och min vanlig psykolog ha ett möta tillsammans med skolan för att de ska förstå min situation. Jag vill bara att de ska första, det gör de inte. De säger aldrig det hur mycket möten vi än har. Det enda mötena är till för är att se hur det går för mig i skolan, men de måste förstå att jag mår dåligt och behöver hemstudier. Man måste komma överens med i någon balans, men det fattar inte det. Dessänger att det är bäst om jag slutar gymnasiet, men jag vill inte det! Jag vill plugga som alla andra, men de förstår inte det heller! Jag är så himla trött på de och jag har mailat min rektor om mina problem och situation men hon iggar mig totalt bara! Hon svarar inte ens!!! Blir så himla sur! Jag förstår inte varför de inte kan förstå mig. Om jag ska klara denna termin, behöver jag plugga hemifrån från o med halva april elr 1:a maj! Jag vet inte hur jag ska göra och nu hittar jag ingen bra kontakt till can som jag hade heller förut, vet någon mailadress eller telefonnummer som man kan nå de på och säga hur min situation är?! Jag kommer veklingen inte klara hela denna termin och min mamma vill inte inse det heller, hon tror att hon vet bäst om allting. Hon vill net hjälpa mig överhuvudtaget utan tänker bara på skolan, precis som lärarna. Jag måste verkligen få hjälp, men HUR gör jag?! Hur ska jag få min mamma och skolan att förstå?! Är det ngn som är/varit i samma situation och sits som mig? Hur gjorde ni och vilket sätt kunde ni komma överens med csn, era föräldrar och skolan??
    Tack på förhand,ä r vaksam för så många svar som möjligt!! Behöver det snarast för om jag ska få csn måste jag förbereda de nu!


    Behöver hjälp om hur jag ska få hemstudier i april elr maj!!
  • Svar på tråden Hemstudier?
  • Anonym (Korre­sponde­nsgymn­asiet)
    Äldre 15 Mar 14:33
    #1

    Du kan byta skola. Det finns ett distansgymnasie som heter Korrespondensgymnasiet, det kan du söka in till.
    Man har lektioner och så, som man bokar in med lärare, alltså = lärarna bestämmer inte tiden, ni behöver inte sitta i webcam utan kan prata via telefon, du pluggar 1-2 kurser i taget (som du muntar av med en lärare från Hermods Novo som sätter ett betyg) och så länge du skickar in arbete i tid + hörs med din mentor när ni bestämt, så får du ingen frånvaro = du får CSN.
    Det kräver dock hård disciplin, och som du antagligen redan vet så är det lätt att bli distraherad när man är inne på internet, och det är klart att det är roligare att lägga tid på att titta på roliga internetsaker än att plugga.
    Men klarar man det så är det ett underbart sätt att plugga på, sen om man kombinerar det med jobb, pluggar på distans för att man har en "krävande fritidssysselsättning" (t.ex elitidrottare, framgångsrik bloggare, etc), för att man måste pendla långt och länge för att komma till skolan, eller för att man helt enkelt inte trivs i skolmiljön, det kvittar. 
    För mig så har det varit en fantastisk upplevelse, men Du måste veta med dig själv att du VILL gå ut gymnasiet och att du känner att du kommer att klara av disciplinen som man måste ha. Man kan dessutom plugga vart man än vill. 
    Här har du en länk till deras sida: korr.se/ Glad

Svar på tråden Hemstudier?