• CrookedTail

Tillfälligt deltid - mindre föräldrapenning?

Hej. Jag har försökt läsa mig till svar på min fråga, men blir bara mer förvirrad. Kanske någon här kan hjälpa mig?

Säg att jag ska få barn inom 1 år och vill plocka ut föräldrapenning från runt förlossningsdatum. Om jag under dessa 12 månader fram till förlossingen tillfälligt går ner till deltid (80%) under, säg 3 månader och sedan fortsätter heltid som vanligt resternade 9 månader, kommer det innebära att min föräldrapenning blir lägre då? Finns det något enkelt sätt att räkna ut hur mycket lägre i så fall?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Tillfälligt deltid - mindre föräldrapenning?
  • AnkiC

Nej om du arbetar 6 månader heltid innan bf räknas SGI:n på det.

• CrookedTail

Så det är de 6 sista månaderna innan ledigheten som räknas? Om jag skulle jobba 4 månader heltid, sen 4 månader deltid, sen 4 månader heltid igen, så skulle jag få mindre föräldrapenning? Har jag förstått det rätt då? 

• AnkiC
    CrookedTail skrev 2017-03-15 20:38:38 följande:

Så det är de 6 sista månaderna innan ledigheten som räknas? Om jag skulle jobba 4 månader heltid, sen 4 månader deltid, sen 4 månader heltid igen, så skulle jag få mindre föräldrapenning? Har jag förstått det rätt då? 

Japp det är rätt.
  • narie24

Du kan väl arbeta deltid men fylla upp tiden med föräldradagar? Jag pratade med FK när jag ville arbeta 90 procent en period. De sa att om jag t ex tar en lägsta dag/vecka så skyddas min sgi.

• CrookedTail

Tack AnkiC!

Nari24, vet inte om du missförstod mig. Frågan gällde tillfällig deltid INNAN jag börjar plockar ut föräldrapenning. Jag kan väl inte ta ut föräldradagar innan jag ens är gravid? ????

• AnkiC
    CrookedTail skrev 2017-03-15 22:49:18 följande:

Tack AnkiC!

Nari24, vet inte om du missförstod mig. Frågan gällde tillfällig deltid INNAN jag börjar plockar ut föräldrapenning. Jag kan väl inte ta ut föräldradagar innan jag ens är gravid? ????

Man kan ta fp 60 dagar innan bf om man vill för att kunna gå ned i tid och förbereda sig inför förlossning.
  • Seven Costanza

Har du redan jobbat in en SGI för föräldrapenning dvs arbetat i minst 240 dagar sammanhängande och sedan skyddat denna SGI? Om man har det så kan man från sex månader före BF minska sin arbetstid eller sluta arbeta helt utan att det påverkar ens SGI och föräldrapenning, men bara under förutsättning att man uppfyller det s.k. 240-dagarsvillkoret dvs har arbetat minst 240 dagar i följd innan man går ner i tid. Att arbeta sex månader i följd räcker i regel alltså inte för att få samtliga SGI-dagar baserade på sin lön ifall man inte sedan tidigare har en SGI som man skyddat. Om man har arbetat i sex men inte åtta månader sammanhängande blir i regel de första 180 FP-dagarna man tar ut bara värda 250kr per dag, sedan baseras bara de resterande SGI-dagarna på din lön. Så det gör stor skillnad i fall man jobbat sex eller åtta månader i följd.

Om du vill gå ner i tid när det är längre än sex månader kvar till BF måste du alltså ha arbetat 240 dagar sammanhängande innan du går ner i tid (kanske räcker med sex månader men då får du som sagt mindre FP de första 180 dagarna) för att du kan då vara hemma i max tre månader (den s.k. tremånadersregeln) under förutsättning att du sedan går upp på samma procent igen som du jobbat tidigare. Vet dock inte ifall du sedan ändå kan gå ner i tid eller sluta arbeta från sex månader före BF, det får du fråga försäkringskassan.

Men om du inte redan har jobbat in en SGI som du kan skydda är det alltså säkrast att först arbeta minst 240 dagar sammanhängande (ca åtta månader) och sedan inte gå ner i tid förrän det är mindre än sex månader tills BF. Så hade jag gjort.

• CrookedTail

Seven Coztansa, tack för info. Vet inte om jag blev så mycket klokare, men ska läsa igenom din text ett par gånger och försöka förstå.

AnkiC, jag hittade en länk som bekräftade precis det du sa! Då kan jag gå upp i heltid igen när det är 6-7 månader kvar. www.ka.se/sa-maxar-du-din-foraldrapenning

• Domesticgoddess
    CrookedTail skrev 2017-03-16 07:03:18 följande:

Seven Coztansa, tack för info. Vet inte om jag blev så mycket klokare, men ska läsa igenom din text ett par gånger och försöka förstå.

AnkiC, jag hittade en länk som bekräftade precis det du sa! Då kan jag gå upp i heltid igen när det är 6-7 månader kvar. www.ka.se/sa-maxar-du-din-foraldrapenning

Vill bara bekräfta att Seven Constanza har helt rätt.

Jag jobbar (som jag misstänker att han/hon också gör) på FK. Jobbar med sjukpenning och SGI så vet dock ingenting om de 240 dagarna som tillämpas vid beräkning av FP. Däremot ur SGI synpunkt så är det i princip tvärtemot vad Anki C beskriver ; förutsatt att du har en heltids-sgi i grunden så behåller du denna om du väljer att gå ner i tid eller liknande när du har mindre än sex månader kvar till bf.
  • AnkiC
    Domesticgoddess skrev 2017-03-16 07:54:38 följande:
    Vill bara bekräfta att Seven Constanza har helt rätt.

Jag jobbar (som jag misstänker att han/hon också gör) på FK. Jobbar med sjukpenning och SGI så vet dock ingenting om de 240 dagarna som tillämpas vid beräkning av FP. Däremot ur SGI synpunkt så är det i princip tvärtemot vad Anki C beskriver ; förutsatt att du har en heltids-sgi i grunden så behåller du denna om du väljer att gå ner i tid eller liknande när du har mindre än sex månader kvar till bf.
    Hm ok men i länken så står det ju så som jag trodde. Hur kommer det sig?
Svar på tråden Tillfälligt deltid - mindre föräldrapenning?