• Anonym (?)

8/9-åring verkar må dåligt ang sexualitet. Normalt beteende eller inte?

Min dotter fyller snart 9.

Hon kollar på Jocke och Jonna och hade fått syn på massa porrbilder på henne.

Detta var i lördags. Sen dess har hon pratat om att hon tänker hemska saker, att hon är onormal, att hon inte vet vad hon känner. Hon säger att hon tänker att läraren, pappa, kompisar etc ligger med henne och att hon ver att det är fel men inte vet om hon gillar det eller ej.

Hon vaknar flera gånger per natt och gråter och säger att hon är konstig som även berättar det för oss.

Har sagt att det är normala tankar och alla barn tänker saker om sex. Har även frågat om någon rört henne men det har ingen.

Är detta normalt? Har hon upptäckt sin sexualitet? Men varför verkar hon må så dåligt?

• Svar på tråden 8/9-åring verkar må dåligt ang sexualitet. Normalt beteende eller inte?
  • Anonym (?)

Förklarat såklart att släktingar absolut inte gör sånt. Och absolut inte vuxna med barn. Det vet hon.

• ajnas
    ajnas skrev 2017-03-15 20:50:30 följande:

Förstod inte, fått syn på vad för porrbilder?

Ok nu haf jag läst på!

Med vänlig hälsning, Gammal
  • Anonym (vf)

Det känns ju inte jättelyckat att ni låter en 8-åring kolla på sån skit. Vilket nu även visar sig. En 8-åring ska inte kolla på porrbilder eller folk som Jocke och Jonna. Hur tänkte ni där?
    Vad ni ska göra nu vet jag inte, kontakta en psykolog kanske, och sätt givetvis stopp för tittandet på olämpliga videos nu!

• Anonym (?)
    Anonym (vf) skrev 2017-03-15 21:03:18 följande:

Det känns ju inte jättelyckat att ni låter en 8-åring kolla på sån skit. Vilket nu även visar sig. En 8-åring ska inte kolla på porrbilder eller folk som Jocke och Jonna. Hur tänkte ni där?

Vad ni ska göra nu vet jag inte, kontakta en psykolog kanske, och sätt givetvis stopp för tittandet på olämpliga videos nu!

Hon hade sökt på det själv. Och det är väl ansvarslöst att hon har en tillgång till en telefon och kan söka på allt möjligt ja. Men nu är det gjort. Så det behöva psykologhjälp här? Låter det helt onormalt?

Typ alla i hennes ålder kollar på Jocke och Jonna.
  • Anonym (?)
    Anonym (vf) skrev 2017-03-15 21:03:18 följande:

Sen måste jag SÅKLART berätta för dig att vi aldrig skulle tillåta henne att kolla på det. Tror du att jag är så jävla dum!!!!!?

Hon kollar på deras pranks. Det är dessa klipp barnen i hennes ålder kollar på.

Och det var ingen porrfilm utan porrbilder på Jonna hon sökt på. Tyvärr.
  • Anonym (?)

Och hon gillade att kolla på det. Men skäms för det.

Men kan nu inte släppa tankarna på sex och sånt.

Behöver man kontakta en psykolog? Kanske får ringa bup i morgon.

• Anonym (?)

Ingen mer?

• Anonym (Anna)

Bup brukar ha väldigt långa kötider. Mitt förslag är att kontakta skolkuratorn på hennes skola så att hon får någon att prata med där. Antagligen är det bara en massa nya tankar som är obekväma för henne, jag minns själv hur äckligt och hemskt jag tyckte att sex var när jag först hörde om det. Gör ingen stor grej av det, utan se bara till att hon får prata med någon.

• Anonym (?)

Tack så mkt!!! Ska göra det.

• Anonym (?)
    0800Anonym0800 skrev 2017-03-16 09:01:52 följande:

Småungar skall inte hänga på Youtube eller nätet överhuvudtaget utan vuxet sällskap. Punkt.

Fast jag har redan skrivit det, att det var ansvarslöst, kom med nåt av värde hur jag kan gå vidare när skadan redan är skedd. ????????????
  • Anonym (?)

Skulle vara en arg smiley och inte massa frågetecken.

• Anonym (Bella)

Att ett barn börjar upptäcka och tänka på sex och sexualitet är ju fullt normalt men att det nästan verkar vara som tvångstankar och att hon mår så dåligt över dessa förbjudna tankar är kanske inte lika normalt. Tycker absolut att ni ska söka hjälp!

• Anonym (?)
    Anonym (Bella) skrev 2017-03-16 15:41:28 följande:

Att ett barn börjar upptäcka och tänka på sex och sexualitet är ju fullt normalt men att det nästan verkar vara som tvångstankar och att hon mår så dåligt över dessa förbjudna tankar är kanske inte lika normalt. Tycker absolut att ni ska söka hjälp!

Kanske att det lugnat sig lite nu. Annars kontaktar jag.

Hur kan man tolka dessa tankar? Nåt psykiskt tillstånd eller kan det uppkomma sådär efter ha fått sett saker man inte borde de?

Tack!
  • Anonym (Bella)
    Anonym (?) skrev 2017-03-17 08:21:56 följande:

Kanske att det lugnat sig lite nu. Annars kontaktar jag.

Hur kan man tolka dessa tankar? Nåt psykiskt tillstånd eller kan det uppkomma sådär efter ha fått sett saker man inte borde de?

Tack!

Det kan ju såklart vara något annat än just tvångstankar men då jag själv haft det som barn så låter det i mina öron som just tvångstankar.

Kortfattat är tvångstankar fantasier och tankar som kommer fast man inte vill som kan leda till ångest och äckelkänslor, vilket verkar vara fallet för din dotter. Jag hade tvångstankar i en period som 11-12 åring, dock inte sexuella utan mina handlade mest om att skada andra människor, även fast jag aldrig någonsin ens haft sådana tendenser och inte ens skulle smällt en mygga på armen.

Jag tror det varierar hur dessa tvångstankar börjar uppstå, för mig kom dem från ingenstans utan någon specifik händelse. Till slut fick jag hjälp på bup då dessa tankar blev för mycket och ledde till ett kontrollbehov över mig själv. Sedan gick det över vilket nog var en blandning av att jag fick hjälp på bup och att det växte bort, idag har jag inga som helst tvångstankar :) Det är vanligt att man har perioder med tvångstankar utan att det skulle vara tex tvångssyndrom.

Däremot är det viktigt att inte utesluta att något skulle kunnat ha hänt din dotter utan att hon vill berätta såklart! Mitt råd är att söka hjälp, bup har ju såklart långa väntetider men annars hos tex skolhälsovården, för mig blev det nog min räddning.
  • Anonym (Alena)

Alltså dagens föräldrar! Håll koll på vad era barn konsumerar för skit!  Barn ska inte ha tillgång till internet helt fritt!

• Anonym (Undrande)

Vet att tråden är gammal, men chansar på att TS kanske ser detta. Undrar hur det gick för er med dottern, gick det över eller sökte ni hjälp? Vi har hamnat i exakt samma situation med vår dotter (9 år). Vi försöker prata om hennes tankar och funderingar, men vet inte om vi bör söka hjälp eller om det kan vara en nyfikenhetsfas. Bara varit såhär i 3 dagar hos oss, men vi börjar redan bli oroliga att detta kommer fortsätta. 

Svar på tråden 8/9-åring verkar må dåligt ang sexualitet. Normalt beteende eller inte?