• antonse

Personlig assistent för kommun/privat

Skall jobba som personlig assistent

Vad är bäst, att jobba för kommunen, eller i privat företag?

• Svar på tråden Personlig assistent för kommun/privat
  • Carambolan

Går inte att säga generellt. Vissa kommuner är bättre än andra och vissa företag är bättre än andra.

• antonse

Är inte ute efter något exakt, utan mer generellt. 

Men ok, det går alltså inte att säga, ens på ett ungefär?

Rent generellt, betalar privat bolag oftare högre lön än kommunen? 

• Anotherone

Det jag skulle tänka på personligen är att välja något av de större assistansbolagen i så fall och absolut ett som har kollektivavtal (vilket innebär tex. vissa försäkringar och tjänstepension).
    Där är ju kommunen ett säkrare kort i så fall eftersom alla kommuner har samma kollektivavtal och medarbetarna omfattas således av samma förmåner.

Är du intresserad av löner för kommunal sektor är det bara att du ringer runt till ett par kommuner i närheten av där du bor och frågar lönekontoret, eftersom löneuppgifter inom kommunal sektor är offentliga uppgifter. Sen får du väl jämföra det med vad du får om du går på intervju hos ett privat bolag och se om de matchar.

• antonse
    Anotherone skrev 2017-03-16 08:28:36 följande:

Det jag skulle tänka på personligen är att välja något av de större assistansbolagen i så fall och absolut ett som har kollektivavtal (vilket innebär tex. vissa försäkringar och tjänstepension).
    Där är ju kommunen ett säkrare kort i så fall eftersom alla kommuner har samma kollektivavtal och medarbetarna omfattas således av samma förmåner.

Är du intresserad av löner för kommunal sektor är det bara att du ringer runt till ett par kommuner i närheten av där du bor och frågar lönekontoret, eftersom löneuppgifter inom kommunal sektor är offentliga uppgifter. Sen får du väl jämföra det med vad du får om du går på intervju hos ett privat bolag och se om de matchar.

Tack, det skall jag göra.
  • antonse

När är det läge att fråga om lön?

Och vad mer skall man tänka på att fråga? Ok, om de har kollektivavtal, någe mer? 

• Anonym SE

Den stora skillnaden är oftast lönen men framför allt anställningstrygghet.

Hos dom flesta fristående assistansbolag är det två veckors uppsägningstid. Man tillämpar anställningsformen så länge uppdraget varar vilket är till nackdel för den anställda.

Har jobbat både åt privat och kommun.
    Skulle jag söka igen blir det enbart via kommun. Att ha en fast anställning som inte bara kan avslutas hur som helst är viktigt för mig.

När jag arbetat åt fristående har jag enbart varit timanställd och intresset från mig att söka fast har inte funnits pga osäkerheten.

• Anotherone
    Anonym SE skrev 2017-03-17 08:31:59 följande:

Hos dom flesta fristående assistansbolag är det två veckors uppsägningstid. Man tillämpar anställningsformen så länge uppdraget varar vilket är till nackdel för den anställda.

Skulle jag söka igen blir det enbart via kommun. Att ha en fast anställning som inte bara kan avslutas hur som helst är viktigt för mig.

När jag arbetat åt fristående har jag enbart varit timanställd och intresset från mig att söka fast har inte funnits pga osäkerheten.

Jag håller med dig till stor del. Inom viss kommunal assistans är det fortfarande så att du kan bli uppsagd om det är så att brukaren inte vill ha just dig kvar som sin assistent. Men givetvis gäller då kommunens kollektivavtalade regler kring uppsägningstid osv.
  • antonse
    Anotherone skrev 2017-03-17 09:39:44 följande:
    Jag håller med dig till stor del. Inom viss kommunal assistans är det fortfarande så att du kan bli uppsagd om det är så att brukaren inte vill ha just dig kvar som sin assistent. Men givetvis gäller då kommunens kollektivavtalade regler kring uppsägningstid osv.
    Kommer du ihåg, lite övergripande vad uppsägningstiden är?

Stora skillnaden är lönen? Högre eller lägre hos kommun anser du?

När du arbetat som timanställd har du inte sökt fast pga osäkerheten? Förstår inte riktigt, är det inte fast som är mer säkert?
  • Anonym SE
    antonse skrev 2017-03-18 17:47:18 följande:

Stora skillnaden är lönen? Högre eller lägre hos kommun anser du?

När du arbetat som timanställd har du inte sökt fast pga osäkerheten? Förstår inte riktigt, är det inte fast som är mer säkert?
    Jag har fått högre lön hos kommunen =)
    Vad jag menade att man inte tar någon risk om man jobbar som timanställd som du gör som fast anställd på fristående bolag.

Jag behövde byta jobb pga pendel avstånd. Jag gick då ner i tid och jobbade som timanställd på företag närmare under tiden jag sökte fast tjänst på annat håll.

En fast tjänst där hade inneburit att jag inte haft samma säkerhet som hos kommunalt.
    Tex vissa tillämpar ingen uppsägning alls ( man säger två veckor för det är enligt någon lag om schema ändring)
    Äger man tex hus är det en för stor risk att ta tycker jag. Helt plötsligt kan du stå utan inkomst.
    Kollega blev uppsagd pga "brukaren" inte ville ha denne. Anledningen var dock en helt annan men det var vad dom skyllde på.
    Så kallade fast anställda fick inte heltidstjänst och fick därför ingen övertid. Oerhörda problem med att få in folk gjorde att dom anställda fick jobba och rycka in hela tiden.

Detta kan givetvis uppstå inom kommunal också.

Blir lite rörigt men du har ingen större trygghet i din anställning.
    En fast tjänst hos komunen innebär ofta mer trygghet och du blir inte uppsagd hur som helst.
    Man har vid mitt tidigare jobb flyttat personal till annan brukare om det inte fungerat. Aldrig varit tal om uppsägning.

Förstår du vad jag menar? Fast tjänst i fristående bolag ger inte samma som fast hos komunen.

Jag har aldrig blivit uppsagd eller flyttad på. Men jag är heller inte villig att ta risken.

Man får ju alltid introduktion hos brukaren.
    Jag har redan då gjort min egen bedömning om det är något som jag känner fungerat.
    Många tänker tyvärr inte så.
  • antonse
    Anonym SE skrev 2017-03-18 21:25:33 följande:
    Jag har fått högre lön hos kommunen =)
    Vad jag menade att man inte tar någon risk om man jobbar som timanställd som du gör som fast anställd på fristående bolag.

Jag behövde byta jobb pga pendel avstånd. Jag gick då ner i tid och jobbade som timanställd på företag närmare under tiden jag sökte fast tjänst på annat håll.

En fast tjänst där hade inneburit att jag inte haft samma säkerhet som hos kommunalt.
    Tex vissa tillämpar ingen uppsägning alls ( man säger två veckor för det är enligt någon lag om schema ändring)
    Äger man tex hus är det en för stor risk att ta tycker jag. Helt plötsligt kan du stå utan inkomst.
    Kollega blev uppsagd pga "brukaren" inte ville ha denne. Anledningen var dock en helt annan men det var vad dom skyllde på.
    Så kallade fast anställda fick inte heltidstjänst och fick därför ingen övertid. Oerhörda problem med att få in folk gjorde att dom anställda fick jobba och rycka in hela tiden.

Detta kan givetvis uppstå inom kommunal också.

Blir lite rörigt men du har ingen större trygghet i din anställning.
    En fast tjänst hos komunen innebär ofta mer trygghet och du blir inte uppsagd hur som helst.
    Man har vid mitt tidigare jobb flyttat personal till annan brukare om det inte fungerat. Aldrig varit tal om uppsägning.

Förstår du vad jag menar? Fast tjänst i fristående bolag ger inte samma som fast hos komunen.

Jag har aldrig blivit uppsagd eller flyttad på. Men jag är heller inte villig att ta risken.

Man får ju alltid introduktion hos brukaren.
    Jag har redan då gjort min egen bedömning om det är något som jag känner fungerat.
    Många tänker tyvärr inte så.
    Tack för bra svar.

Intressant att du fick högre lön på kommunen, trodde nästan det skulle vara tvärtom.

Ursäkta denna grundläggare fråga, men vad är för skillnad på timanställd och fast anställd? Om jag är timanställd, borde det väl vara lättare att avskeda mig?

Ang att du tidigt gör en bedömning i möte med brukare, om det är något som kommer att fungera, vad menar du, att folk generellt sett inte tänker på sådant?

Menar du att om det inte känns rätt från din sida, att du tackar nej, men att många assistenter trots att de inte känns rätt försöker ändå?
  • Anotherone
    antonse skrev 2017-03-18 17:47:18 följande:

Hej,
    Uppsägningstiden hos kommunen är enligt kollektivavtalet AB sex månader (från arbetsgivarens sida) om man varit anställd sammanhängande minst 12 mån. Vid kortare anställningstid följer man las mig veterligt. Men vissa personliga assistans -uppdrag kan gå under andra bilagor i de kommunala avtalen så där behöver man nog kolla upp exakt vad man omfattas av om/när man blir anställd.

Gällande timavlönad eller tillsvidare anställd med månadslön så är man mer fri som timavlönad. Du blir erbjuden pass som du tackar ja eller nej till. Mellan de pass som du arbetar föreligger inget anställningsförhållande. I normalfallet får du timlön + semesterersättning för de timmar du jobbar.
    Är du tillsvidare anställd så har du en fastställd månadslön heltid och sen kan du ju vara anställd på hel-eller deltid. Du får ett schema som rullar på som omfattar de timmar du väntas jobba. Semester tjänas normalt sett in som dagar som du kan ta ut under året.

En timavlönad kan man avsluta genom att man helt enkelt inte ringer upp personen mer. Så visst finns det en otrygghet där. Å andra sidan kan man ju själv som individ vara mer flexibel. Ska jag iväg på en weekend med min kompis nästa helg och bemanningsansvarig ringer så säger jag nej tack, jag kan inte jobba för er just den helgen. Men är du schemalagd nästa helg så får du försöka hitta ett byte med någon eller söka semester för att få ledigt.
Svar på tråden Personlig assistent för kommun/privat