• Anonym (Mamma)

Socutredn...orolig..

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Är så trött och less på att utsättas för misstro och för att vara den som får ta största smällen. Mitt barns pappa har missbruksproblem, barnet bor med mig och har varannanhelg-umgänge med pappan i den mån det är möjligt, när pappan mår tillräckligt bra för detta. Det har hänt flertalet gånger att umgänget fått avbrytas på grund av att pappan missbrukat eller på annat sätt misskött sonen, jag har hämtat honom från umgänget ensam, tillsammans med en vän, min sambo och även ett par gånger med polis och socialtjänsten, detta var dock i en annan kommun än nu. Dessa händelser har aldrig utretts fastän jag i flera år bett om hjälp för att skapa ett tryggt umgänge. Har fått höra att jag ska främja kontakt och att min överdrivna oro kring att något ska hända också kan "skada" barnet. Hade jag varit egoistisk hade jag sett till att pappan aldrig mer fick vara med barnet. Men barnet vill inget hellre än att få vara med sin pappa också. De älskar varandra. Jag har inte varken hjärta eller vilja att ha makten att ta detta ifrån dem. Jag har i alla år försökt främja umgänge och försökt hitta sätt för att få umgänget att fungera. Jag har god kontakt med barnets pappa. Jag vill att det ska vara tryggt och säkert för barnet och även att det ska kännas bra för mig så att jag inte överför min oro på barnet. Ibland har jag ordnat så att umgänget är övervakat av närstående hela tiden då jag misstänker att det är en sämre period. Detta har fungerat väl.

Nu till problemet. Skolan gjorde en orosanmälan (på min uppmuntran) på grund av att pappan uppträdde påverkat vid hämtning och de ringde mig och bad mig komma, vilket jag gjorde och sedan nekade jag umgänge och tog med mig barnet hem istället. Umgänge har inte skett sedan dess. Jag gjorde även en egen anmälan till socialtjänsten och hoppades på att denna gång få hjälp eftersom det skedde i min kommun.

Nu har de startat en utredning och jag fick veta att de skulle utreda på grund av pappan. Skönt tänkte jag, äntligen! Men efter första mötet så upplever jag att det är mig dom utreder. De ska inte ens eventuellt ta kontakt med pappan sa dem för han bor i en annan kommun. De ifrågasätter varför jag inte tar ensam vårdnad, mitt svar är "vad gör det för skillnad? Han kommer fortfarande vara barnets pappa och han kommer fortfarande ha missbruksproblem. Barnet har fortfarande rätt till sin pappa och jag vill inte ha makten där jag kan på ren egoism neka umgänge enbart på grund av att jag har ensam vårdnad och inte utifrån vad som är bäst för barnet. I dagsläget har jag ju rätt att neka umgänge om jag misstänker att det just denna helg kan skada mitt barn, vilket jag även gör. En ensam vårdnad förändrar inte situationen till det bättre för mitt barn". De verkar helt oförstående i detta. Är det så ologiskt? Jag har sagt att jag vill få till ett bra och tryggt umgänge men jag vill inte ha ensam vårdnad. Mitt barn har två föräldrar och när pappan mår bra är han otrolig välfungerande. Jag upplever att de ifrågasätter min förmåga att vara en bra förälder på grund av att jag inte tar honom helt därifrån. Är det så? Jag känner mig så dålig och hemsk över att de ska utreda hur barnet har det hos mig! En utredning var inget snack om saken utifrån händelsen tyckte dem. Men varför utreder ingen pappan? Där problemet faktiskt ligger. Jag känner mig så otroligt kränkt och som en dålig mamma och som att ingen lyssnar på mig återigen. Min sambo försöker peppa mig genom att säga att de kommer bara få reda på vilken fantastisk människa och mamma du är, låt dem komma. Men jag kan inte sova eller slappna av, de känns som de försöker hitta fel på mig.

De har frågat om min ekonomiska situation och min och sambos relation, om vi dricker alkohol och om vi bråkar och om vad, hur jag mår som person och mamma, hur mitt barn utvecklas.. jag har svarat ärligt och jag har svarat utifrån ett synsätt att utredningen gäller pappan, först i slutet får jag reda på att utredning gäller mig som mor. Känner mig så vansinnigt kränkt. Vill ej att de ska komma hit. Har inget att dölja men de kommer att hitta fel! De är det dem letar efter.. jag är så orolig, är dessutom gravid och detta är en enorm påfrestning. Gråter och känner mig orolig. Tänk om de anser att jag inte är en lämplig mamma.. jag som försöker göra så gott jag kan utifrån mitt barns önskemål och bästa.. De vill gärna prata med barnet också och höra åsikter om mamma och pappa.. jag är ju såklart också den dumma för barnet nu eftersom jag säger att barnet inte får åka till pappa..

Gör jag fel?

• Svar på tråden Socutredn...orolig..
  • Anonym (Soc.)

Tycker du verkligen att det är konstigt att man utreder någon som gång på gång på gång utsätter barnet för att exponeras för missbruk och måste akuthämtas på diverse sätt?

Socialtjänsten utreder barnets situation. Barnet bor hos dig i er kommun. De kan Inte utreda pappans missbruksproblematik när han är hemmahörande i en annan kommun. Om du vill att pappa ska få hjälp för sin missbruksproblematik så kan du göra en anmälan till hans hemkommun.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-03-16 07:08:52 följande:

Tycker du verkligen att det är konstigt att man utreder någon som gång på gång på gång utsätter barnet för att exponeras för missbruk och måste akuthämtas på diverse sätt?

Socialtjänsten utreder barnets situation. Barnet bor hos dig i er kommun. De kan Inte utreda pappans missbruksproblematik när han är hemmahörande i en annan kommun. Om du vill att pappa ska få hjälp för sin missbruksproblematik så kan du göra en anmälan till hans hemkommun.

Nej såklart är det inget konstigt. Men tänker att du bör läsa igen, socialtjänsten har sagt att jag måste främja umgänge och att jag bara är överdrivet orolig om jag inte vill skicka barnet. Detta har jag levt efter i flera år. Sen barnet var liten. Jag har fått höra att jag kan anklagas för umgängessabotage om jag nekar umgänge utan anledning. T.ex. när han lämnat rena prover. Då får jag ej neka. Enligt den kommunen.

Har gjort flertalet anmälningar. Ingen som bryr sig. Hans handläggare på socialtjänsten håller honom bakom ryggen. Hon försökte komma överens med mig om att hon själv ringer och meddelar när hon misstänker att han är påverkad... känner mig extremt förd bakom ljuset.
  • Jasmin Karlsson

Det låter absolut farligt att du lämnar barnet hos någon med missbruksproblem. Visst är han pappa, men han bör inte ha barnet själv en sekund! Du har ansvar för vem du lämnar barnet till, så jag tycker det låter bra att soc utreder situationen.

• Anonym (.)

Jag tycker att det låter som du är en bra mamma, men förstår verkligen inte alls varför du inte har ensam vårdnad?? Pappan är fortfarande barnens pappa, oavsett om han har vårdnaden eller inte. Och i detta fall låter det som att borde förlorat vårdnaden för länge sedan.

• Anonym (Mamma)
    Jasmin Karlsson skrev 2017-03-16 07:21:39 följande:

Det låter absolut farligt att du lämnar barnet hos någon med missbruksproblem. Visst är han pappa, men han bör inte ha barnet själv en sekund! Du har ansvar för vem du lämnar barnet till, så jag tycker det låter bra att soc utreder situationen.

Ja jag säger inget om det, har ju själv bett om en utredning så jag kan få hjälp angående att skapa ett bra umgänge som är tryggt! Barnet är lite äldre också och vill hemskt gärna inte helt sluta vara med pappa såklart. Så att få till det så att det blir bra och säkert för alla. Tycker bara det känns så orättvist att det endast är mitt ansvar, att han och hans problematik inte ses som kärnproblemet, utan jag, som endast försökt göra så gott jag kan. Har aldrig skickat honom när jag ansett att han inte kommer ha det bra, tyvärr kan jag inte alltid förutspå vad som händer då det har varit långt mellan gångerna för hämtning av barnet pga pappans återfall. Jag har gjort så gott jag kunnat. Men ansvaret kan inte endast vara mitt. Jag gör allt för mitt barn och skulle som sagt mer än gärna aldrig mer låta barnet träffa sin pappa men barnet blir så ledsen och arg och vill åka till pappa. Så då försöker jag ju lösa de så gott jag kan att de kan träffas men får inget stöd och ingen hjälp.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2017-03-16 07:28:11 följande:

Jag tycker att det låter som du är en bra mamma, men förstår verkligen inte alls varför du inte har ensam vårdnad?? Pappan är fortfarande barnens pappa, oavsett om han har vårdnaden eller inte. Och i detta fall låter det som att borde förlorat vårdnaden för länge sedan.

Därför att ensam vårdnad förändrar ingenting. Visst kan jag ta ensam vårdnad men de blir endast på papper i denna situationen. Är redan barnets enda vårdnadshavare i och med att jag sköter allt med skola, fritid, har ensamt ekonomiskt ansvar över att barnet har allt det behöver, skolan kräver endast min underskrift, har underhåll.. m.m. samt att jag kan neka umgänge om jag känner för det redan nu. Jag bestämmer allt kring barnet redan som de är. Därför förstår jag inte varför jag ska gå till rätten och få de på papper. Varför det är ett krav från socialtjänsten till att jag blir en bättre förälder. Blir ju en maktfråga snarare än ett bättre upplägg. Förstår din tanke men som sagt, ser inte vad det skulle förändra. Mer än att jag kan flytta vart jag vill utan underskrift från pappan.
  • Anonym ((Soc anställd))

Hej!

Det viktiga är att fokusera på att utredningen gäller det som är bäst för ditt barn. De frågor som de ställer ställs till alla oavsett och även om det känns kränkande så hoppas jag att de i slutändan gör en bra bedömning. Om du inte har "misskött"/"skadat" ditt barn så ska det inte vara någon fara.

Vad gäller umgänge så tycker jag att de som skriver att du gör fel inte riktigt förstår eller vet hur verkligheten det ut. För det första så är det HAN som missbrukar och HAN som ska ansvara för att inte göra det runt ert barn, inte ditt fel alltså.

För det andra så har jag under mina år på soc inte varit med om att en pappa inte fått umgänge med barnet TROTS våld, missbruk, våldtäkt mot barn etc.

Så att ha ensam vårdnad innebär nästan ALDRIG att pappan även blir av med umgänget.

Jag hoppas att du tillsammans med soc kan komma fram till vad som är bäst för ditt barn och om ditt barn behöver stöd att hen ska få det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym ((Soc anställd)) skrev 2017-03-16 07:39:57 följande:

Hej!

Det viktiga är att fokusera på att utredningen gäller det som är bäst för ditt barn. De frågor som de ställer ställs till alla oavsett och även om det känns kränkande så hoppas jag att de i slutändan gör en bra bedömning. Om du inte har "misskött"/"skadat" ditt barn så ska det inte vara någon fara.

Vad gäller umgänge så tycker jag att de som skriver att du gör fel inte riktigt förstår eller vet hur verkligheten det ut. För det första så är det HAN som missbrukar och HAN som ska ansvara för att inte göra det runt ert barn, inte ditt fel alltså.

För det andra så har jag under mina år på soc inte varit med om att en pappa inte fått umgänge med barnet TROTS våld, missbruk, våldtäkt mot barn etc.

Så att ha ensam vårdnad innebär nästan ALDRIG att pappan även blir av med umgänget.

Jag hoppas att du tillsammans med soc kan komma fram till vad som är bäst för ditt barn och om ditt barn behöver stöd att hen ska få det.

Tack för ditt svar!! Känner mig mycket bättre redan nu. Men som det känns så har jag "misskött/skadat" honom genom att gå på råden om att främja umgänge och utsätta honom för att det kan hända trots att jag bara gjort det jag trott att jag måste. Och sedan stått helt ensam med att själv lägga upp ett bra sätt för tryggt umgänge. Jag har själv läst mig till hur jag kan göra. Socialtjänsten har "hjälpt" honom men ej mig, tyckte därför det kändes så skönt att någon äntligen brydde sig om att gå på min linje men kände mig efteråt bara ifrågasatt som förälder fastän jag försökt göra ALLT jag kan. Var så svårt för mig att få fram detta på mötet på ett bra sätt också. Känner mest att jag vill ändra på allt jag sa och fokusera på vad JAG gjort istället för allt pappan gjort mot barnet. För jag trodde det var det de handlade om..

Jag vill ju inte helt vägra barnet kontakt med pappan men det är så svårt att göra rätt när man inte vet vad som är ok och inte. Får man då höra från myndigheter att jag måste främja umgänge för att inte göra umgängessabotage som då kunde påverka MIN vårdnad blir man ju rädd att neka föralltid. Förstår du hur jag menar?

Men så om jag tar ensam vårdnad visar det mer på att jag är mer benägen att skapa skydd/trygghet för mitt barn? Det är endast det jag inte förstår, det resonemanget. Såklart kan jag ta ensam vårdnad om det är absolut nödvändigt för att det inte ska drabba mitt umgänge och min vårdnad.. men tycker det känns märkligt. Att behöva ha på papper.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-16 07:38:59 följande:

Därför att ensam vårdnad förändrar ingenting. Visst kan jag ta ensam vårdnad men de blir endast på papper i denna situationen. Är redan barnets enda vårdnadshavare i och med att jag sköter allt med skola, fritid, har ensamt ekonomiskt ansvar över att barnet har allt det behöver, skolan kräver endast min underskrift, har underhåll.. m.m. samt att jag kan neka umgänge om jag känner för det redan nu. Jag bestämmer allt kring barnet redan som de är. Därför förstår jag inte varför jag ska gå till rätten och få de på papper. Varför det är ett krav från socialtjänsten till att jag blir en bättre förälder. Blir ju en maktfråga snarare än ett bättre upplägg. Förstår din tanke men som sagt, ser inte vad det skulle förändra. Mer än att jag kan flytta vart jag vill utan underskrift från pappan.

Kan inte mycket om utredningar, men håller tummarna att det blir något bra av det hela, även för pappan, men framför allt för barnen och dig!
  • Anonym (soc sekr)

Man kan aldrig göra en anmälan på en förälder utan man anmäler oro för barnet. Du är ju den största och viktigaste delen i ditt barns liv och därför ingår du också i utredningen. Det är för att säkerställa att det är tryggt hos dig eftersom det är strul hos pappan. Extra viktigt med en trygg bas då. Du behöver inte oroa dig. Det betyder inte att de misstänker dig för något.

Svar på tråden Socutredn...orolig..