• Anonym (Hjälp!)

Hur blir man av med tonsillstenar?

Med jämna mellanrum lossnar en stor sten med äckel från mina halsmandlar. Ibland kan jag se den irriterande saken lääääänge innan den lossnar men oftast ser jag den inte alls. Men jag känner den i och med halsont, irritation och vidrig andedräkt.

Hur blir man av med dem??

Jag borstar tänderna två gånger om dagen, använder tandtråd och munskölj med fluor.

• Svar på tråden Hur blir man av med tonsillstenar?
  • Anonym (Tre)

Peta bort dem själv genom att trycka på halsmandlarna. Då poppar de ut.

• Anonym (Hej)

Brukar använda en blöt tops och trycka ut dem, (om du tar i sönder dem luktar det ruttet så försök undvika det! )

• Anonym (Maj)

Jag märker jag brukar få äcklig snus smak i munnen som jag tror kommer från halsmandlarna, brukar också trycka på dom o de kommer en gråaktig vätska om de inte kommer en liten "plupp" sån där vit sak. Men hur sjutton gör man åt andedräkten? Borstar ca 3 ggr om dagen o försöker tugga mycket tuggummi o dricka mycket vatten. Har ni några tips?

• Anonym (Hjälp!)

Jag lyckas inte peta bort dem. Slutar bara att jag kräks. Men då har jag väldigt väldigt känsliga kräkreflexer. Dessutom sitter dem ofta liksom gömda. Jag vet inte varifrån de kommer förrän jag liksom hostar upp en. Urvidrigt!

Läste nått om att gurgla i saltvatten. Kanske nått att prova.

Har ni ont av era?

Jag har halsont, känns precis som nått brödbit fastnat i halsen. Så kan jag gå i flera veckor och när stenen väl lossnar så känns det som det halsonda ebbar ut snabbt. Men skiten tillkommer lika snabbt igen.

• Anonym (Hej)

Ja om du klöks lätt så prova gurgla med vatten, eller trycka tungan upp i gommen och bakåt några gånger, ibland kommer de ut då också

• Anonym (?)

Borde det inte hjälpa att operera bort halsmandlarna.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Hej) skrev 2017-03-16 11:18:10 följande:

Ja om du klöks lätt så prova gurgla med vatten, eller trycka tungan upp i gommen och bakåt några gånger, ibland kommer de ut då också

Tack för tipsen!
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (?) skrev 2017-03-16 11:27:20 följande:

Borde det inte hjälpa att operera bort halsmandlarna.

Det gör det säkert. Men att operera bort dem i vuxen ålder har jag hört skräckhistorier om. Blödningar, enorm smärta och svårigheter att äta på flera veckor. Så det känns verkligen som sista steget för mig.
  • Anonym (Sibylla)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2017-03-16 11:33:29 följande:
    Det gör det säkert. Men att operera bort dem i vuxen ålder har jag hört skräckhistorier om. Blödningar, enorm smärta och svårigheter att äta på flera veckor. Så det känns verkligen som sista steget för mig.
    Det görs ändå på en hel del. Min svägerska fick sina borttagna nu i januari och ja hon hade klart jätteont i någon vecka, men det går faktiskt över.

Att gå med halsont i några månader åt gången är ingen höjdare, själv fick jag operera bihålorna pga fick alltid bihåleinflammation, och det var nåt av det bästa jag har gjort.

För hälsodagbok över hur detta får dig att må i ett år och sök sen för operation, om du tycker så.
  • Anonym (Op)

Operera bort dem, lite smärta kan man stå ut med. Inte säkert att det hjälper helt och hållet ifall det finns "rester" kvar. Då kan de fortsatt bli tonsillstenar även där, men i mindre omfattning förstås. Jag skulle absolut välja operation och tagit en veckas smärta (det finns ju smärtstillande!) än att gå runt hela livet med dålig andedräkt.

Svar på tråden Hur blir man av med tonsillstenar?