• Anonym (Bli sambo?!)

Flytta ihop??

Hej!

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ca 7 månader.
    Känner verkligen att det är mitt livs kärlek som jag träffat.
    Vi har pratat om framtiden om att flytta ihop, gifta oss mm lite löst.
    Av ekonomiska skäl ( för hög hyra) och att han inte trivs i området så vill han flytta från sin lägenhet till en mindre och då har frågan om att istället flytta ihop kommit på tal.
    Vill verkligen bo och dela vardagen med honom.

Är det för tidigt att flytta ihop? Han är här större delen av tiden redan.

Så jag undrar när flyttade ni ihop med era kärlekar??

• Svar på tråden Flytta ihop??
  • Ms H

Innan ni ev flyttar ihop, läs sambolagen tillsammans, se till att ni båda förstår den (ta hjälp vid behov) och diskutera om ni vill följa den eller om ni ska skriva ett gemensamt avtal som "avsäger sambolagen".

• Anonym (Man)

Vi flyttade ihop efter 6 månader. O då hade vi stått i kö till bostad några månader innan vi fick bostaden, så vi bestämde oss för att prova att bo ihop väldigt tidigt. Men vi hade distansförhållande och ingen av oss hade bra boende, så det blev bra mycket bättre att bo ihop.

• Carambolan

Ett annat tips är att ni inte säger upp båda era lägenheter. Låt honom skaffa en ny och större som ni kan bo i gemensamt och hyr ut din ett år eller två. "Provbo med ny sambo" är ett sådant skäl för andrahandsuthyrning som brukar bli godkänt.

• Anonym (Kör ba)

Jag flyttade in till min sambo samma dag som vi blev tillsammans, nu har vi hus och två barn. Kör om det känns rätt! Ett tips dock, stå i bostadskö. Man vet aldrig vad som händer, och kan behöva flytta.

• Birgitta02

Det handlar inte om det är för tidigt. Utan om det känns rätt. :)
    Även om ni varit ihop  i flera år och flyttar ihop efter det, så kan det gå åt skogen. Människor förändras med tiden :). Så flytta ihop ni .)

• Anonym (Bli sambo?!)

Han bor i hyresrätt och jag i bostadsrätt..
    Han tänker att han säger upp sin lägenhet men fortfarande står i kö och flyttar till mig.

Sen är ju tanken att skriva ett samboavtal mellan oss så det inte blir något om det förmodan inte skulle fungera mellan oss.

Vi vill verkligen bo tillsammans men man blir lite nervig då det känns så stort.

• Birgitta02
    Anonym (Bli sambo?!) skrev 2017-03-16 10:47:03 följande:
    Han bor i hyresrätt och jag i bostadsrätt.. Han tänker att han säger upp sin lägenhet men fortfarande står i kö och flyttar till mig. Sen är ju tanken att skriva ett samboavtal mellan oss så det inte blir något om det förmodan inte skulle fungera mellan oss. Vi vill verkligen bo tillsammans men man blir lite nervig då det känns så stort. smile1.gif
    Låter väl som en bra plan. Men tänk på att även hans tavlor och prylar ska få plats. Så det är ER lägenhet så fort han flyttar in. Även om du äger den :)
  • Anonym (Bli sambo?!)
    Birgitta02 skrev 2017-03-16 10:48:52 följande:
    Låter väl som en bra plan. Men tänk på att även hans tavlor och prylar ska få plats. Så det är ER lägenhet så fort han flyttar in. Även om du äger den :)
    Javisst blir det hans hem oxå och vi har pratat om att ev hyra förråd där vi kan samla allt från honom och mig som vi inte vill ha hos oss nu men kanske när vi köper ny bostad som är större..
  • orkidi

När jag och min man träffades så hade vi båda haft långa relationer tidigare där man gjort allt rätt enligt samhällets normer.. men det sprack ju ändå.
    Så vi gick helt på magkänslan och förlovade oss efter 13 dagar, flyttade ihop efter 4 veckor och gifte oss veckan därpå.

Nu har det gått 2 år sedan dess och vi har köpt hus och är kärare än någonsin, så mitt råd till dig är att lita på din inre röst och bry dig inte om vad som anses "rätt". 

• Anonym (Sara)

Låter ju som om han till 50% väljer att bo med dig av ekonomiska skäl. Och vad skall du med en snubbe till som har taskig ekonomi? Nä nä, verkar inte bra alltså.

• Anonym (För kort tid)
    orkidi skrev 2017-03-16 12:07:29 följande:

När jag och min man träffades så hade vi båda haft långa relationer tidigare där man gjort allt rätt enligt samhällets normer.. men det sprack ju ändå.

Så vi gick helt på magkänslan och förlovade oss efter 13 dagar, flyttade ihop efter 4 veckor och gifte oss veckan därpå.

Nu har det gått 2 år sedan dess och vi har köpt hus och är kärare än någonsin, så mitt råd till dig är att lita på din inre röst och bry dig inte om vad som anses "rätt". 

Två år är ingenting! Jag väntade tre år på att ens flytta ihop och kände ändå att det gick för snabbt.
  • flergenerationsboende

Har flyttat ihop med två killar i mina dar - den första efter fyra års förhållande och den andra efter bara några månader.

Med facit i hand tycker jag bara att det var till fördel att flytta ihop tidigt. Då blev det en naturlig del av lära känna-processen - vi tvingades båda bli väldigt lyhörda och bra på att kommunicera med varandra och berätta hur vi ville ha det, och fick lära känna varandras både bra och dåliga sidor från start. Önskar nu att jag hade flyttat ihop med den första killen mycket tidigare också för då hade det tagit mycket kortare tid för oss att inse att vi inte alls passade ihop - istället gick vi runt och inbillade oss att vi hade ett bra förhållande i fyra år, för att sedan flytta ihop och ba: "oh shit!"

Är tanken att man ska bo ihop i framtiden kan man lika gärna flytta ihop, tänker jag, så att man får se vad det är man ger sig in på. Funkar det inte i början när man är nykär kommer det aldrig att funka. Men se till att ni båda har en given utväg ifall ni måste flytta isär!

• Anonym (Bli sambo?!)
    Anonym (Sara) skrev 2017-03-16 12:16:41 följande:

Låter ju som om han till 50% väljer att bo med dig av ekonomiska skäl. Och vad skall du med en snubbe till som har taskig ekonomi? Nä nä, verkar inte bra alltså.

Han har inte dålig ekonomi men lägenheten har en väldigt dyr hyra och han bor ensam i en 4:a på ca 100kvm då barnen flyttat ut.
    Att flytta ihop skulle gynna bådas ekonomi då vi delar på räkningar mm.
Svar på tråden Flytta ihop??