När bör barnet börja på förskola?
Ur barnets perspektiv, om man bortser från slut på föräldradagar och att man ska tillbaks till arbetet etc. När får barnet ut mest av förskola anser du? När är det bäst läge att skola in? Fördelar resp. nackdelar utifrån åldern tex. 1-åring är lättare att skola in för de finner sig i det lättare oftast etc. (endast exempel, inte min åsikt).
Min äldsta började ytterst lite på dagis som 2-åring, men då bara 10 h/vecka. Sedan kom lillebror när hon var 3 år o då blev hon ledig/hemma sen hände det massa saker som gjorde att hon inte kunde/fick gå på fskl förrän hon var 3,5 ochh då trivdes hon som fisken i vattnet. Mellanbarnet började på fskl 16 månader gammal p.g.a. jag var ensamstående efter ett trauma o svår separation o jag mådde inte bra så det bedömdes vara bäst för situationen men han är ju ledsen på varenda bild från förskolan fram tills han var över 2 år, det var helt enkelt för tidigt för honom att börja då :( Yngsta barnet var nästan 2 när hon började på fskl men började trivas på riktigt och vara positiv, få ut mest av fskl när hon var över 3 år, allra mest nu som 4-åring märks det tydligt att hon har kul där. Men hon är lugnast av barnen och har lätt för att roa sig hemma också, skulle inte ha problem eller få dåligt samvete av att ha henne hemma längre, men nu är hon ju som sagt van vid dagis så...