• Svensksommar83

När bör barnet börja på förskola?

Ur barnets perspektiv, om man bortser från slut på föräldradagar och att man ska tillbaks till arbetet etc. När får barnet ut mest av förskola anser du? När är det bäst läge att skola in? Fördelar resp. nackdelar utifrån åldern tex. 1-åring är lättare att skola in för de finner sig i det lättare oftast etc. (endast exempel, inte min åsikt).

Min äldsta började ytterst lite på dagis som 2-åring, men då bara 10 h/vecka. Sedan kom lillebror när hon var 3 år o då blev hon ledig/hemma sen hände det massa saker som gjorde att hon inte kunde/fick gå på fskl förrän hon var 3,5 ochh då trivdes hon som fisken i vattnet. Mellanbarnet började på fskl 16 månader gammal p.g.a. jag var ensamstående efter ett trauma o svår separation o jag mådde inte bra så det bedömdes vara bäst för situationen men han är ju ledsen på varenda bild från förskolan fram tills han var över 2 år, det var helt enkelt för tidigt för honom att börja då :( Yngsta barnet var nästan 2 när hon började på fskl men började trivas på riktigt och vara positiv, få ut mest av fskl när hon var över 3 år, allra mest nu som 4-åring märks det tydligt att hon har kul där. Men hon är lugnast av barnen och har lätt för att roa sig hemma också, skulle inte ha problem eller få dåligt samvete av att ha henne hemma längre, men nu är hon ju som sagt van vid dagis så...  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När bör barnet börja på förskola?
  • Anonym (M)

Inte så enkelt att svara på.

Beror på ekonomin osv.

• Frontline

När dom bör börja är ju svårt att säga det beror ju mycket på hur barnet är med.

Våra barn har börjat när dom var strax över året och har trivts som fisken i vattnet från dag ett och suckade varje gång man hämtade hem dom.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Qwerty)

Det tror jag är väldigt individuellt. Ingen förskola alls är dock inget alternativ. Jag gick aldrig på förskola vilket resulterade i att jag blev helt socialt handikappad när det var dags för skolan. Den dåliga starten gjorde så att jag aldrig riktigt vande mig vid skolmiljön, först när jag började jobba kände jag att jag började platsa in.

• Carambolan

Någon gång mellan 3-4 år tycker jag att mina barn har börjat verka ha stor behållning av förskolan för sin egen skull. Det är då de har börjat vilja gå dit om de varit hemma för länge, blivit extra glada när vi träffat förskolekompisar i parken, etc.

• Svensksommar83
    Carambolan skrev 2017-03-16 14:35:57 följande:

Någon gång mellan 3-4 år tycker jag att mina barn har börjat verka ha stor behållning av förskolan för sin egen skull. Det är då de har börjat vilja gå dit om de varit hemma för länge, blivit extra glada när vi träffat förskolekompisar i parken, etc.

Jag har också upplevt av mina barn att runt 3-4 år är det ultimata så att säga. Då dom börjar uppskatta fskl, kompisar etc.
  • Fröken W
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-03-16 14:35:20 följande:

Det tror jag är väldigt individuellt. Ingen förskola alls är dock inget alternativ. Jag gick aldrig på förskola vilket resulterade i att jag blev helt socialt handikappad när det var dags för skolan. Den dåliga starten gjorde så att jag aldrig riktigt vande mig vid skolmiljön, först när jag började jobba kände jag att jag började platsa in.

Tror också att det är väldigt individuellt. Detsamma gäller nog också fsk vs ingen fsk. Jag gick inte heller på fsk men hade inga problem med skolstarten för det.
  • Anonym (Zara)

Små barn har inget behov av andra ungar eller vuxna direkt. Runt 3-4 år är rätt lagom och då på halvtid.

• Anonym (3 år)

Om det är möjligt att ordna, så att alla mår bra och det går att överleva ekonomiskt, så är det bästa om barnet är 3 - 3,5 år när det börjar förskola, och då bara 5 -6 tim per dag.

Men nu är ju tyvärr sällan verkligheten sådan att det är möjligt idag...

• LillaJag06

Min son började när han var 2. Fyllde 2 någon vecka efter inskolning. Tyckte det var nr helt perfekt tid. Han går 9-15 men är hemma länge när det går tex magsjuka. Håller honom hemma då.

Önskar att vi kan ha nästa barn hemma lika lönge. Tyckt

• Fru Ve

Är det endast för barnets skull säger jag 3 år. Då har många barn behov av att leka med andra och vara i grupp.

Svar på tråden När bör barnet börja på förskola?