• Anonym (Spara)

Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?

Hej

Jag tänkte på detta med amortering och sparande med tanke på alla dessa varningar ang. svenska hushållens belåningsgrad och jag ville kolla hur andra tänker och gör, hur mycket ni har sparat och vad den är tänkt till

Så här har vi det:
    2 vuxna och 3 barn
    Inkomster efter skatt 47-50 tusen i månaden beroende på OB
    Vi sparar ca 15-20 tusen i månaden normalt, i en "vanlig sparkonto" på banken och dessa pengar är inte öronmärkta till något särskilt utan är allmänsparande.

Nu till sommaren kommer vår huslån vara nere på 70% och då tänker vi sluta amortera på några år så att vi hinner "andas lite" och spara till renoveringar som vi planerar om 3-5 år, och en buffert för oväntade händelser. Sedan tänker vi amortera ordentligt, nästan allt vi får över.

Frågan är hur mycket sparade pengar man behöver ha tillgängligt egentligen, jag kollade lite på nätet och de står på flera ställe att man behöver ha 2-3 månadslöner som buffert, men det känns ändå lite faktiskt inte minst om man har hus och barn.
    Jag menar i vårt fall känns 200 tusen (utöver det som behövs för renoveringen) viktigt för att känna sig trygg, ifall jag blir sjuk av någon anledning så kommer det bli direkt -20000 i månaden i vår kassa och det kan bli tufft att klara sig ifall man inte har lite marginal. Tänk om det blir en rejäl vattenskada i huset samtidigt som inkomsten sjunker ordentligt?

Tänker jag rätt här eller överskattar/underskattar riskerna? Hur gör ni? Har ni olika konto till olika saker eller sparar ni i klump som vi gör? Har ni lätt tillgång till de eller är de bundna på olika sätt?
    Självklart spelar inkomster och utgifter och familjesituationen en stor roll i detta så skriv gärna hur det ser ut hos er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-17 20:50
    Tänkte lägga till en fråga till

Har ni buden eller rörlig ränta?
    Vi har 50% rörlig och 50% bunden för 3 år men vi tänker binda hälften av den rörliga delen i 10 år eftersom räntan är så låg just nu

• Svar på tråden Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?
  • Carambolan

Jag tänker som du ungefär. 2-3 månadslöner är vad vi har som tillgänglig buffert, dvs bara ett klick bort på ett sparkonto, och sen har vi drygt en årslön i "realiserbara tillgångar" som innebär att vi måste sälja av fonder och aktier men de är inte låsta i hus eller pensionsfonder.

• Frontline

Fast sparar ni 15-20k i månaden redan nu varför då sluta amortera för när huslånet är nere på 70% för?

Vi sparar med ungefär lika mycket varje månad i olika sparanden men amorterar fortfarande 6k i månaden fast vi inte har så höga lån.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • a no nym

Varför försvinner din inkomst om du blir sjuk? Jobbar du svart?

• Anonym (Spara)
    Carambolan skrev 2017-03-16 14:39:46 följande:

Jag tänker som du ungefär. 2-3 månadslöner är vad vi har som tillgänglig buffert, dvs bara ett klick bort på ett sparkonto, och sen har vi drygt en årslön i "realiserbara tillgångar" som innebär att vi måste sälja av fonder och aktier men de är inte låsta i hus eller pensionsfonder.

Hur funkar detta med fonder och aktier, hur mycket behöver man kunna om sånt? Jag tänker ifall man satser på aktier och sen sjunker värdet på dem så blir det inte roligt, hur stor är risken resp. avkastningen på dem?
  • Anonym (Spara)
    Frontline skrev 2017-03-16 14:44:27 följande:

Fast sparar ni 15-20k i månaden redan nu varför då sluta amortera för när huslånet är nere på 70% för?

Vi sparar med ungefär lika mycket varje månad i olika sparanden men amorterar fortfarande 6k i månaden fast vi inte har så höga lån.

Eftersom huset är ganska nyköpt, drygt ett år och vi har redan renoverat en del som kostat ordentligt och vill renovera ytterligare om några år så tänker vi att det går snabbare att spara ihop en trygghetssparande om vi slutar amortera på några år och sen börjar amortera ordentligt när vi har renoverat allt som vi vill ha gjort och har på banken tillräckligt, vi kanske tänker fel?!!
  • Anonym (Spara)
    a no nym skrev 2017-03-16 14:47:54 följande:

Varför försvinner din inkomst om du blir sjuk? Jobbar du svart?

Nej självklart inte, kan man ens få så bra betalt svart?!!

Grejen är att det är jag som tjänar det mesta av hushållets inkomst, nästan 3 gånger så mycket som min man vilket gör oss mer sårbara än om vi hade tjänat lika mycket. Han jobbar deltid och har dåligt inkomst tyvärr och det är inte lätt att öka på den även om han får heltid.

Sjukpenning har ju en maxbelopp och när jag kollar på FKs hemsida så är max beloppet 21420 före skatt vilket är mindre än hälften av det jag får nu.
    Nu är jag bara 31 och frisk och hoppas jobba i minst 30 år till men man måste tänka på allt när man har familj
  • Frontline
    Anonym (Spara) skrev 2017-03-16 15:05:55 följande:
    Eftersom huset är ganska nyköpt, drygt ett år och vi har redan renoverat en del som kostat ordentligt och vill renovera ytterligare om några år så tänker vi att det går snabbare att spara ihop en trygghetssparande om vi slutar amortera på några år och sen börjar amortera ordentligt när vi har renoverat allt som vi vill ha gjort och har på banken tillräckligt, vi kanske tänker fel?!!
    Fast ni sparar ju redan nu 200K om året och det är ju redan det en ok buffert att ha till renovering och annat..

Jag tänker som så att det är bättre att amortera mycket nu när räntorna är så pass låga och kanske sänka amorteringen om räntorna sticker iväg för mycket upp igen..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • a no nym
    Anonym (Spara) skrev 2017-03-16 15:18:56 följande:

Nej självklart inte, kan man ens få så bra betalt svart?!!

Grejen är att det är jag som tjänar det mesta av hushållets inkomst, nästan 3 gånger så mycket som min man vilket gör oss mer sårbara än om vi hade tjänat lika mycket. Han jobbar deltid och har dåligt inkomst tyvärr och det är inte lätt att öka på den även om han får heltid.

Sjukpenning har ju en maxbelopp och när jag kollar på FKs hemsida så är max beloppet 21420 före skatt vilket är mindre än hälften av det jag får nu.

Nu är jag bara 31 och frisk och hoppas jobba i minst 30 år till men man måste tänka på allt när man har familj

Jobbar du på,ett företag med kollektivavtal har du sjuklön som täcker upp till 80 eller 90 % om jag är rätt informerad. Kan vara bra att veta.
  • Anonym (H)
    a no nym skrev 2017-03-16 15:25:14 följande:

Jobbar du på,ett företag med kollektivavtal har du sjuklön som täcker upp till 80 eller 90 % om jag är rätt informerad. Kan vara bra att veta.

Det brukar bara vara för några månader tyvärr.

TS varför tänker ni sluta amortera? Att få ned lånet borde vara prio ett. Räkna så att din man kan bo kvar om något skulle hända dig så att han står där själv med barnen. Får du ned belåningsgraden till säg 50 så kan man få bättre ränta.
  • Anonym (Spara)

Ja vi har kollektivavtal

Ni får mig att tänka om när det gäller amortering faktiskt, vi hade tänkt hela tiden att vi har amorteringskrav bara till 70% och därför ska vi sluta amortera när vi är där, men vi kan ju egentligen fortsätta som vi gör nu även om vi inte är tvungna att göra det. Det blir ju lägre räntekostnader åtminstone.

Hur mycket belåningsgrad har ni andra?

Svar på tråden Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?