• Anonym (Spara)

Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?

Hej

Jag tänkte på detta med amortering och sparande med tanke på alla dessa varningar ang. svenska hushållens belåningsgrad och jag ville kolla hur andra tänker och gör, hur mycket ni har sparat och vad den är tänkt till

Så här har vi det:
    2 vuxna och 3 barn
    Inkomster efter skatt 47-50 tusen i månaden beroende på OB
    Vi sparar ca 15-20 tusen i månaden normalt, i en "vanlig sparkonto" på banken och dessa pengar är inte öronmärkta till något särskilt utan är allmänsparande.

Nu till sommaren kommer vår huslån vara nere på 70% och då tänker vi sluta amortera på några år så att vi hinner "andas lite" och spara till renoveringar som vi planerar om 3-5 år, och en buffert för oväntade händelser. Sedan tänker vi amortera ordentligt, nästan allt vi får över.

Frågan är hur mycket sparade pengar man behöver ha tillgängligt egentligen, jag kollade lite på nätet och de står på flera ställe att man behöver ha 2-3 månadslöner som buffert, men det känns ändå lite faktiskt inte minst om man har hus och barn.
    Jag menar i vårt fall känns 200 tusen (utöver det som behövs för renoveringen) viktigt för att känna sig trygg, ifall jag blir sjuk av någon anledning så kommer det bli direkt -20000 i månaden i vår kassa och det kan bli tufft att klara sig ifall man inte har lite marginal. Tänk om det blir en rejäl vattenskada i huset samtidigt som inkomsten sjunker ordentligt?

Tänker jag rätt här eller överskattar/underskattar riskerna? Hur gör ni? Har ni olika konto till olika saker eller sparar ni i klump som vi gör? Har ni lätt tillgång till de eller är de bundna på olika sätt?
    Självklart spelar inkomster och utgifter och familjesituationen en stor roll i detta så skriv gärna hur det ser ut hos er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-17 20:50
    Tänkte lägga till en fråga till

Har ni buden eller rörlig ränta?
    Vi har 50% rörlig och 50% bunden för 3 år men vi tänker binda hälften av den rörliga delen i 10 år eftersom räntan är så låg just nu

• Svar på tråden Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?
  • Frontline
    Anonym (Spara) skrev 2017-03-16 16:13:20 följande:
    Hur mycket belåningsgrad har ni andra?
    Hur mycket vi har det har jag ingen aning om hur man räknar ut..
    Vi har ett lån just nu på ca 1 mille och amorterar 6K i månaden så set tar några år innan det är borta..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Z)

Kolla dina försäkringar. Jag som är ensamstående med tre barn och villa är väldigt sårbar för inkomstbortfall. Men jag har försäkring som betalar lånekostnaderna första 12 månaderna vid sjukdom eller arbetslöshet. Genom facket har jag inkomstförsäkring för arbetslöshet. Sedan har jag en sjukförsäkring som täcker upp till 80% månad 4-12.

Jag har varit sjukskriven i åtta månader för ett par år sedan och om jag räknar in att jag inte behövde köra bil till och från jobbet (slapp bensinkostnaden) så gick jag ungefär jämt upp jämfört med om jag hade jobbat.

Kan vara värt att kolla på för dig när så stor del av försörjningsbördan ligger på dig.

• Anonym (Amortera)

Sluta inte amortera. Tänk om ni slutar, sparar ihop massa för renovering, ni renoverar, sparpengarna är slut. Dax att börja amortera och då förlorar ni en inkomst av ngn anledning. Trist läge. Nä man ska absolut amortera så mkt som möjligt. Ni har ju redan ett bra spar, ta av de och renovera ist. Måste ni renovera mer nu?

• Anonym (Tut tut)

Vi försöker sprida ut allt. Lite amortering (belånade till 40-50%) lite sparade långsiktigt och lite sparande till kortsiktiga saker som semester och renovering. Vi har dock ett helt nytt hus så inget behövs göras på mycket länge. Just nu lägger vi mycket på inredning ist. Sedan när det är klart ska vi börja lägga på hög till framtida renoveringar och semestrar. Sedan lever vi gott för stunden också. Livet ska både vara tryggt och lyxigt.

• Anonym (Elin)

Vi sprider också ut det. Har en belåningsgrad på ca 55% i förhållande till vad likvärdiga hus i området går för idag, så vi amorterar minimum av det banken kräver (skulle förmodligen kunna sluta helt).
    Däremot när skatten kommer tillbaka varje år så kör vi in den summan vi får som en extra amortering vilket känns bra. Så det minskar lite i alla fall

Tillsammans har vi ca 45000kr netto plus ett par barnbidrag. Av det sätter vi direkt av ett par tusen per person till pension och sparar även till barnen i fonder. Resten av vårt sparande är inte direkt uppstyrt utan vi har ett gemensamt konto bara där allt går in. Det är buffert till huset, ska vi resa tar vi därifrån osv. I skrivande stund finns det ca 150 000kr på det kontot.

Sen har vi andra sparanden som är kvar sen vi var små och där vi fyller på ibland när vi får in större summor. Så där finns kanske 50-75 000kr till som vi skulle kunna få loss på nån vecka eller så.

Gällande fonder och aktier som någon var inne och frågade om. Aktier är mer risk, då bör man veta vad man gör och även vara intresserad så att man har koll på marknaden löpande. Inte varje dag och kanske inte varje vecka heller men hör man att bioteknikmarknaden viker eller att det börjar gå segt i Indien och man har placerat i såna bolag så bör man kanske agera på det.
    Väljer man fonder så kan de vara generella aktiefonder eller de kan vara fonder där man placerar i räntebärande papper eller de kan vara en mix av dessa. De kan också vara riktade mot olika världsdelar, länder, marknader eller liknande. En Sverigefond är ganska blandad, en bioteknikfond satsar i bioteknikbolag osv.
    Även där krävs kanske ett litet mått av intresse men du sprider ändå risken jämfört med att placera i enskilda aktier. Du får ju dock betala för att någon annan tänker till åt dig, i form av förvaltningskostnader för fonden

Skaffa en ISK eller en kapitalförsäkring hos tex Avanza, Nordnet eller din egen bank och börja laborera med lite mindre summor först. Själv tycker jag att det är rätt roligt!

• Anonym (12345)

När räntan är låg så ska man amortera eller spara.
    Själv amorterar jag minimum då det inte gör någon skillnad på månadskostnaden.
    Jag har valt att spara ihop ett konto med pengar så att jag har extra att ta av om det behövs, alla andra pengar har jag investerat i högriskfonder som har ökat, går det ned något år så har jag ändå gått plus och kan placera om pengarna.
    Just nu går det ganska bra.

Jag kommer att flytta över en summa av fondsparandet till säkra fonder varje år och efter 5-10 år så kommer jag sälja av en större summa och amoretera av delar av lånet och då kommer om alt går vägen ha lika mycket pengar kvar som när jag gick in i fondsparandet.

Nibör åtminstone ta lite risker om ni vill ha bra avkastning pengarna kommer inte växa på sparkonto räntan är för dålig.
    Gör man 5 % per år på fonder så är det ändå bättre än bankränta.

Me se till att spara i sik eller kapitalförsäkring.

• nnnnnnnn
    Anonym (Spara) skrev 2017-03-16 16:13:20 följande:
    Ja vi har kollektivavtal

Ni får mig att tänka om när det gäller amortering faktiskt, vi hade tänkt hela tiden att vi har amorteringskrav bara till 70% och därför ska vi sluta amortera när vi är där, men vi kan ju egentligen fortsätta som vi gör nu även om vi inte är tvungna att göra det. Det blir ju lägre räntekostnader åtminstone.

Hur mycket belåningsgrad har ni andra?
    Vi ligger på 80-85% av inköpspriset just nu, men vi har renoverat mycket och då höjt lånet några gånger. Vi amorterar ner tex 50 000 kr, sen pratar vi med banken om att tex renovera köket för 100 000 kr och då låna upp de 50 000 kr vi amorterat ner och lägga till 50 000 kr som vi sparat ihop. Sen är vi ju tillbaka på inköpspriset... Men huset har säkert blivit mer värt.

Har faktiskt ingen aning om vad huset är värt, då det är en dålig husmarknad där vi bor så det är svårt att gissa värdet.
    Gissar jag vilt så får jag fram att vår belåningsgrad ligger mellan 70-80% av uppskattade värdet på huset.
  • Anonym (12345)
    nnnnnnnn skrev 2017-03-17 19:28:10 följande:
    Vi ligger på 80-85% av inköpspriset just nu, men vi har renoverat mycket och då höjt lånet några gånger. Vi amorterar ner tex 50 000 kr, sen pratar vi med banken om att tex renovera köket för 100 000 kr och då låna upp de 50 000 kr vi amorterat ner och lägga till 50 000 kr som vi sparat ihop. Sen är vi ju tillbaka på inköpspriset... Men huset har säkert blivit mer värt.

Har faktiskt ingen aning om vad huset är värt, då det är en dålig husmarknad där vi bor så det är svårt att gissa värdet.
    Gissar jag vilt så får jag fram att vår belåningsgrad ligger mellan 70-80% av uppskattade värdet på huset.
    I erat fall är det bättre att spara ihop pengarna med atnke på belåningsgraden.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Z) skrev 2017-03-17 06:10:07 följande:

Kolla dina försäkringar. Jag som är ensamstående med tre barn och villa är väldigt sårbar för inkomstbortfall. Men jag har försäkring som betalar lånekostnaderna första 12 månaderna vid sjukdom eller arbetslöshet. Genom facket har jag inkomstförsäkring för arbetslöshet. Sedan har jag en sjukförsäkring som täcker upp till 80% månad 4-12.

Jag har varit sjukskriven i åtta månader för ett par år sedan och om jag räknar in att jag inte behövde köra bil till och från jobbet (slapp bensinkostnaden) så gick jag ungefär jämt upp jämfört med om jag hade jobbat.

Kan vara värt att kolla på för dig när så stor del av försörjningsbördan ligger på dig.

Jag har inkomstförsäkring vid arbetslöshet via facket men vid sjukdom har jag inte gjort något särskilt och vet inte vad som gäller  då, måste nog kolla upp det
  • nnnnnnnn
    Anonym (12345) skrev 2017-03-17 19:35:52 följande:
    I erat fall är det bättre att spara ihop pengarna med atnke på belåningsgraden.

Ja, men när lådornas fronter ramlar av och golvet har stora hål, så har man inte mycket att välja på.

Vi gjorde så när vi var FL och inte tog ut FP under första året.

Nu amorterar vi rejält för att komma ner + sparar separat.

Svar på tråden Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?