Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?
Hej
Jag tänkte på detta med amortering och sparande med tanke på alla dessa varningar ang. svenska hushållens belåningsgrad och jag ville kolla hur andra tänker och gör, hur mycket ni har sparat och vad den är tänkt till
Så här har vi det:
2 vuxna och 3 barn
Inkomster efter skatt 47-50 tusen i månaden beroende på OB
Vi sparar ca 15-20 tusen i månaden normalt, i en "vanlig sparkonto" på banken och dessa pengar är inte öronmärkta till något särskilt utan är allmänsparande.
Nu till sommaren kommer vår huslån vara nere på 70% och då tänker vi sluta amortera på några år så att vi hinner "andas lite" och spara till renoveringar som vi planerar om 3-5 år, och en buffert för oväntade händelser. Sedan tänker vi amortera ordentligt, nästan allt vi får över.
Frågan är hur mycket sparade pengar man behöver ha tillgängligt egentligen, jag kollade lite på nätet och de står på flera ställe att man behöver ha 2-3 månadslöner som buffert, men det känns ändå lite faktiskt inte minst om man har hus och barn.
Jag menar i vårt fall känns 200 tusen (utöver det som behövs för renoveringen) viktigt för att känna sig trygg, ifall jag blir sjuk av någon anledning så kommer det bli direkt -20000 i månaden i vår kassa och det kan bli tufft att klara sig ifall man inte har lite marginal. Tänk om det blir en rejäl vattenskada i huset samtidigt som inkomsten sjunker ordentligt?
Tänker jag rätt här eller överskattar/underskattar riskerna? Hur gör ni? Har ni olika konto till olika saker eller sparar ni i klump som vi gör? Har ni lätt tillgång till de eller är de bundna på olika sätt?
Självklart spelar inkomster och utgifter och familjesituationen en stor roll i detta så skriv gärna hur det ser ut hos er
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-17 20:50
Tänkte lägga till en fråga till
Har ni buden eller rörlig ränta?
Vi har 50% rörlig och 50% bunden för 3 år men vi tänker binda hälften av den rörliga delen i 10 år eftersom räntan är så låg just nu