• Anonym (hur funkar det?)

Budgivning!

Om det är en budgivning. Hur vanligt är det att den som INTE vinner budgivningen sedan får objektet?

Vad kan det beror på?

Om en vinner budgivningen. hör mäklaren då av sig till de som inte vann, isf vad säger han då? Är det alltid så att de informerar om att säljaren är den som bestämmer vem som ska få köpa objektet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-28 15:24
    Tillägg: Om någon budat och sedan kommer det inte något mer bud...hur länge väntar de då innan de avslutar budgivningen?
  • Svar på tråden Budgivning!
  • Nopeeee

Om ni är med på budgivningen så kan ni vanligen följa buden, antingen genom hemsida eller att mäklaren skickar sms.
    Ni bestämmer när ni vill dra er ur, gör ni det så vinner ni inte. Om ni fortsätter buda kommer mäklaren till sist meddela att ni har det högsta budet, ingen annan vill bjuda över och att objektet är ert om ni vill ha det. Sedan brukar man komma in dagen efter och skriva kontrakt.
    När det är gjort brukar mäklaren skicka ett meddelande till de som budat att kontrakt är skrivet och köp klart.

Ni kan självklart dra er ur, säg att ni har ångrat er etc. Då meddlar mäklaren 2an och frågar om de är intresserade om säljaren vill det, annars läggs objektet ut igen.

• Lena

Det beror ibland på att man bjuder lägre och ibland på att ägarna inte vill sälja till en av en eller annan anledning. 

Mäklaren berättar om någon annan har bjudit högre och man vill ge ett nytt bud och sen meddelar det att säljaren har valt någon annan.

• Nopeeee
    Det är väldigt ovanligt att säljaren väljer att sälja till ett lägre bud än det högsta, men det händer såklart.
    Mäklaren ska enligt mäklarsed alltid meddela köpare att säljaren är den som har slutordet.
  • Anonym (Andra villkor)

Mäklaren ska alltid informera om att säljaren säljer till den han/hon vill. Den med högsta budet är inte garanterad att köpa och ibland väljer säljaren ett lägre bud för att köparen erbjuder andra villkor som är bra. T ex snabbt tillträde, att man avstår besiktning osv.

Jag har själv sålt till en köpare som inte lade högsta budet, eftersom de avstod besiktning på huset som var 150 år gammalt och dessutom ville ha tillträde 3 veckor senare och övertog också möblerna (som var handplockade för att matcha husets ålder). Det blev så lätt att bara flytta ut och de var nöjda som kunde börja utnyttja huset direkt utan större flyttstrul.

Nopeeee skrev 2017-03-16 17:35:00 följande:
    Det är väldigt ovanligt att säljaren väljer att sälja till ett lägre bud än det högsta, men det händer såklart.
    Mäklaren ska enligt mäklarsed alltid meddela köpare att säljaren är den som har slutordet.
    Jag har köpt ett hus så förut. Fick huset för att säljarna ville sälja till en barnfamilj trots att vi inte hade högsta budet...men funderade på hur vanligt det är.
  • Anonym (Tja)

Jag sålde en lgh till den med tredje högsta budet. Den som vann budgivningen ville ha tillträde på ett sätt som tyvärr inte gick att tillmötesgå. Nummer två velade och hade sig och jag blev osäker om lånelöfte verkligen fanns. Trean var enkel och bra. Lite surt men trevlig köpare så alla blev nöjda tillslut ändå.

Anonym (Tja) skrev 2017-03-16 18:45:30 följande:

Jag sålde en lgh till den med tredje högsta budet. Den som vann budgivningen ville ha tillträde på ett sätt som tyvärr inte gick att tillmötesgå. Nummer två velade och hade sig och jag blev osäker om lånelöfte verkligen fanns. Trean var enkel och bra. Lite surt men trevlig köpare så alla blev nöjda tillslut ändå.

aha ok. intressant! :)
  • Anonym (Två)

Två gånger har jag köpt hus utan att ha haft högsta budet. Första gången hade jag tredje högsta budet, den med högsta budet fick veta att tvåan vunnit budgivningen på ett annat hus precis innan han skulle skriva på och krävde då att priset skulle sänkas till precis över mitt senaste bud. Säljarna ruttnade och valde mig istället.

Andra gången var vi bara två som budade och de andra ville skrämmas och gav ett "take it or leave it"-bud till säljarna, deras absolut högsta som de kunde gå, med press om att skriva nu och inte ta några fler bud. Vi la 25.000 över det och fick en tid nästa dag för att skriva kontrakt. Tidigt morgonen efter så hade den andra hostat fram 100.000 till och mäklaren ringde och menade att budgivningen var igång igen men vi svarade att vi inte spelar spel och att i så fall så var vi inte intresserade längre. Någon timme senare bestämde sig säljaren för att de inte vågade lita på de andra och sålde till oss i alla fall (till det bud vi gett dagen innan).

• lime1234

Förlorade först budgivningen och vinnarna skrev kontrakt med öppen besiktningsklausul (tydligen praxis här).

Öppen besiktningsklausul = öppet köp i x dagar (anledning att frångå köps krävs ej)

Köparna (vinnarna= valde att använda sig av detta och mäklaren började i panik höra av sig till tidigare budgivare. Helt plötsligt var vi i omvänd situation och det blev så att vi prutade ner huset ganska rejält och satte press på både mäklare och säljare. Fick till sist köpa huset för mer än 500 000kr under vad första köparna gjorde. Ibland ska man ha tur!

lime1234 skrev 2017-03-19 00:33:19 följande:

Förlorade först budgivningen och vinnarna skrev kontrakt med öppen besiktningsklausul (tydligen praxis här).

Öppen besiktningsklausul = öppet köp i x dagar (anledning att frångå köps krävs ej)

Köparna (vinnarna= valde att använda sig av detta och mäklaren började i panik höra av sig till tidigare budgivare. Helt plötsligt var vi i omvänd situation och det blev så att vi prutade ner huset ganska rejält och satte press på både mäklare och säljare. Fick till sist köpa huset för mer än 500 000kr under vad första köparna gjorde. Ibland ska man ha tur!

åh då kan man hoppas de gjort likadant haha och att vi till slut får det ändå :p 
  • Bumbi259

Vi vann inte budgivningen, de som vann hade dock inte helt kommit överens om med sin bank och kunde inte skriva papper lika fort som vi kunde. Därför fick vi köpa huset för 75 000 mindre än vinnande bud.

• sw1986

Jag vet också ett par tillfällen där ägaren valt vem den vill sälja till :) det kanske inte är så ovanligt ändå :)

Svar på tråden Budgivning!