• Aniiee

Boostdag

Jag fick en liten utmaning häromdagen. En kompis ville att jag skulle komponera en dagsmeny som ger minst 100% vitaminer och mineraler (de vanliga). Jag skulle använda mig av apotekets "dagsbehovet", jag skulle gå vitamin för vitamin, mineral för mineral och fylla upp, och inga andra varor fick användas, förutom ev olja att steka i och kryddor, (OBS! inte apoteket som bad mig göra detta. free agent).

Jag gjorde det, vännen utvärderade och jag blev godkänd. Yay! Så... eftersom jag älskar att dela med mig, varsågoda, om ni känner att ni vill ta en dag att boosta vitaminer och mineraler. Minst 100% näring, och ca 1550 kcal (plus ev olja). OBS! Denna lilla meny är en "sällan"-meny, både för plånboken och för hälsan, då fett/kolh/protein-ration är aningens (ganska....) out of wack.....

Frukost:
    120 g jordgubbar (ca 10 st)
    30 g jordnötter (lite mindre än 1/2 dl)
    20 g leverpastej
    40 g tunnbrödsknäcke
    1 stekt ekoägg
    2 dl gammaldags lantmjölk
    10 g mandlar (ca 10 st)

Exakt hur man vill äta dess livsmedel är ju upp till en själv. Min vän gjorde en jordgubbssmoothie, hade två knäckemackor med varsit pålägg och åt nötterna till "efterrätt"/mellanmål.

Lunch:
    50 g spenat
    40 g stekt kycklingfile
    5 g persilja
    120 g sparris (ca 6 gröna)
    90 g champinjoner (ca 5 st)
    1 ekologisk äggula
    10 g pumpafrön (ca 1 msk)
    2 tsk dijonsenap
    1/2 vitlöksklyfta
    15 g grönmögelost

Detta blev till sallad med senapsdressing.

Middag:
    60 g broccoli
    82 g avorioris (tillagad vikt, ca 1 dl.)
    40 g tonfisk (helst färsk. I vatten går också bra. I olja så blir det mer kcal)
    30 g löjrom
    70 g blåmusslor (ca 4 st)
    40 gram lax
    100 g kikärtor

Min vän gjorde någonslags risotto på detta.

Plus en liten, 10 grams mörk chokladbit.

Vad man kan roa sig med, va? =P

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Svar på tråden Boostdag
  • Carambolan

Bra jobbat! Låter riktigt gott dessutom! :)

• Aniiee
    Carambolan skrev 2017-03-16 19:48:53 följande:

Bra jobbat! Låter riktigt gott dessutom! :)

Tack =)
  • Aniiee

haha, jag vet att FL är mer läsglada än pratglada, men vad fan, nästa 1000 lästa och bara 2 (nu 3) inlägg =P Gotta love it.

• kvarnfot

Lite kött till det så hade du fått i dej ännu mer nyttigt!

• Aniiee
    kvarnfot skrev 2017-03-22 12:58:53 följande:

Lite kött till det så hade du fått i dej ännu mer nyttigt!

Det är redan lever, fisk, skaldjur, kyckling och mjölkprodukter i. När det gäller vitmainer och mineraler (som var vitsen) så tillför nöt-, fläsk eller viltkött ingenting, men visst hade jag kunnat valt de köttprodukter som Apoteket hade på sin lista.
  • kvarnfot
    Aniiee skrev 2017-03-22 14:37:15 följande:
    Det är redan lever, fisk, skaldjur, kyckling och mjölkprodukter i. När det gäller vitmainer och mineraler (som var vitsen) så tillför nöt-, fläsk eller viltkött ingenting, men visst hade jag kunnat valt de köttprodukter som Apoteket hade på sin lista.
    Tänkte nog mest på protein, men även annat bra.
  • Aniiee
    kvarnfot skrev 2017-03-22 14:39:03 följande:
    Tänkte nog mest på protein, men även annat bra.
    Specificera gärna "annat bra".

Proteinet är det inget fel på, tvärt om. Enligt uträkning innehåller den här dagen 110 gram protein (Mitt personliga protein-mål är 100 gram, alltså rent protein, inte "kött", och det är ganska högt) och de 5 största källorna av protein för dagen är musslorna (12%), tonfisken (8.9%), frukostens ägg (8.1%), jordnötterna (7.5%) och kycklingen (7.4%).

Av de 12 intressanta proteinerna är 5 helt täkta och resterande är över 50% på endast dessa 5 livsmedel.

See. I do do my homework =)
  • kvarnfot
    Aniiee skrev 2017-03-22 15:00:40 följande:
    Specificera gärna "annat bra".

Proteinet är det inget fel på, tvärt om. Enligt uträkning innehåller den här dagen 110 gram protein (Mitt personliga protein-mål är 100 gram, alltså rent protein, inte "kött", och det är ganska högt) och de 5 största källorna av protein för dagen är musslorna (12%), tonfisken (8.9%), frukostens ägg (8.1%), jordnötterna (7.5%) och kycklingen (7.4%).

Av de 12 intressanta proteinerna är 5 helt täkta och resterande är över 50% på endast dessa 5 livsmedel.

See. I do do my homework =)
    Med kött får du ju hela 26% protein.
  • Aniiee
    kvarnfot skrev 2017-03-22 16:08:56 följande:
    Med kött får du ju hela 26% protein.
    Tror du missförstod mitt inlägg....
Svar på tråden Boostdag