• Alexi

Nappanvändning vid lek och äldre barn

Måste bara starta en tråd i ämnet då det förundrar mig så väldigt. Varför låter man barn som passerat bebistiden och kan gå, stå, klättra, springa osv ha napp i lek?

Och framför allt. Hur kan man komma på idén att låta barn som åker slalom i en slalombacke ha napp? Jag blev så sjukt paff när jag var i Romme nyligen och ser barn åka i backen med napp i munnen. Hur tänker man då? Vad är syftet med nappen? Och har man inte alls funderat över riskerna för mun och tänder om barnet ramlar?

Såg också ett barn på Astrid Lindgrens värld en sommar som hade napp samtidigt som hon tittade på teatrar osv, minst 5 år gammal barn. Vad ligger bakom något sådant?

• Svar på tråden Nappanvändning vid lek och äldre barn
  • scanmia

Det tillfredsställer väl ett oralt behov. Jag vet att det säljs bit- och tuggleksaker till betydligt äldre barn och vuxna för att det är bättre att använda dem istället för pennor, hår, tummar, naglar, tröjor, papper, stenar och allt annat (cigaretter någon?) som barn och vuxna kan tänkas stoppa i munnen. 

• scanmia

Det tillfredsställer väl ett oralt behov. Jag vet att det säljs bit- och tuggleksaker till betydligt äldre barn och vuxna för att det är bättre att använda dem istället för pennor, hår, tummar, naglar, tröjor, papper, stenar och allt annat (cigaretter någon?) som barn och vuxna kan tänkas stoppa i munnen. 

• Alexi

Men finns det behovet i en slalombacke och behöver det uppfyllas just då?

• scanmia

Inte för de allra flesta, men live and let live. Kanske det fanns det i det här fallet?

• nnnnnnnn

Påpekade precis detta för en svägerska och 2 dagar senare sprang barnet in i någon och ramlade under lek => slog sönder en hel del tänder.
    Kändes hemskt, typ att man jinxat det hela genom att påpeka att det kanske inte är så smart att ha napp när man är stor nog att leka lite vildare...

Napp borde vara till för att sova, och därför "bo i sängen" eller i bilstolen när barnet fyll 1 år.

Ett av mina barn har en bitgrej som scanmia skrev, men det känns ju helt annorlunda än att springa runt med en napp.

• kajsaemma

Min dotter är en sån som har napp i princip jämt. Hon är 2,5 år. Hon älskar napparna, helst ska hon ha en i munnen och hålla i flera stycken. Vi försöker avvänja henne så gott vi kan men ofta hittar hon nån napp här och var som hon tar. Ibland när vi är ute/leker/bakar/är på stan osv. kommer jag på "ja just ja, nappen!" Och tar ut den ur munnen på henne. Men ibland reagerar jag knappt eftersom jag är så van att hon har en jämt. Nån som har nått supertips för minska användandet på dagarna?

• nnnnnnnn
    kajsaemma skrev 2017-03-17 03:28:10 följande:
    Min dotter är en sån som har napp i princip jämt. Hon är 2,5 år. Hon älskar napparna, helst ska hon ha en i munnen och hålla i flera stycken. Vi försöker avvänja henne så gott vi kan men ofta hittar hon nån napp här och var som hon tar. Ibland när vi är ute/leker/bakar/är på stan osv. kommer jag på "ja just ja, nappen!" Och tar ut den ur munnen på henne. Men ibland reagerar jag knappt eftersom jag är så van att hon har en jämt. Nån som har nått supertips för minska användandet på dagarna?
    Berätta för barnet att när man är så stor som du så bor napparna i sängen, men att du tycker att det är tur att hon är så stor för då kan man ___________
    tex:
    * åka till leksaksaffären och köpa ett roligt spel att spela tillsammans (typ "in i stallet", "memory" eller liknande som passar från 2 år och uppåt)
    * gå på badhuset och leka
    * åka till lekland
    * annat som du tycker passar er och ert barn

Så händer något kul samtidigt som man markerar att barnet är stort = behöver inte nappen på dagen.

Sen är det "bara" att vara konsekvent, varje morgon lägger man nappen i sängen, gärna i en ficka eller hållare så det blir symboliskt, och varje gång en napp dyker upp så blir det: "Åh, vad bra att du hittade den! Den har jag letat efter, den ska ju ligga i hållaren med de andra napparna."
    Sen lägger ni in den i sängen/sovrummet.

Svar på tråden Nappanvändning vid lek och äldre barn