• Anonym (C)

Omvänd personlighet?

Halloj, såhär ligger det till. 
    Jag är tillsammans med en tjej sedan 2,5 år tillbaka. Hon var helt otroligt underbar det första året. Sen tvärvände allt totalt. Från att ha varit världens mest impulsiva och spralliga tjej till en tråkig "tant". Jag vet att det låter taskigt men i början så ville hon ha sex jämt, kunde väcka mig på nätterna. Hon var vaken halva nätterna för att de va tråkigt att sova, ville hitta på saker hela tiden. Älskade att laga mat och dricka vin på vardagar och kyssas, ja massa tok och härligt. Men nu.... hon vill gå och lägga sig 8 varje dag, och vill aldrig hitta på något på vardagarna utan bara hem äta mat (maten förväntas lagas av mig annars blir det hämtmat) och gå och sova. Fredagar likaså, möjligtvis om vi ska göra något så är det lördagen som gäller. Hon vill aldrig ha sex någonsin, och kyssas gör hon bara ibland sällan för att de känns som hon känner sig tvungen. Det finns lixom ingen kärlek bakom det. Jag frågar varför hon aldrig vill ha sex men får svaret jo det vill jag. Men... avvisar mig ALLTID. Har slutat försöka för är knäckt efter alla nobbar. Detta har resulterat i att jag inte alls känner mig kär längre. Tvivlar varje dag på oss. Men jag vill och hoppas så så gärna att vi ska kunna hitta tillbaka. Men varför är allt med henne så tvärtemot vad de var från början? Allt som jag trodde var hennes intressen och hennes personlighet visade sig ju vara totalt fel?

Är det mig det är fel på? är hon inte kär i mig längre fast hon säger det? eller vad är lixom grejen? någon som har tips/förslag/ideer?

• Svar på tråden Omvänd personlighet?
  • Anonym (Bipolär?)

Hon skulle möjligen kunna vara bipolär dvs. det som förr kallades manodepressiv, och att du träffade henne under en manisk fas, där det var full fart och "tråkigt att sova". Hon skulle då nu kunna befinna sig i en depressiv fas, där allt är tungt och segt.

Jag säger inte att det är så det ligger till, men det är en möjlig förklaring. Prata med henne om saken.

• Stårschan

Hennes nyförälskelsefas har gått över, hon har lärt känna dig på djupet och funnit att du inte är spännande längre, men är för feg/bekväm för att själv bryta upp eftersom hon inte har hittat någon ny.

• Anonym (...)

Håller med tidigare talare om att det låter så som någon med bipolär sjukdom beter sig. Först manisk och sen depressiv. Men det behöver självklart inte vara så. Kan helt enkelt vara att det nykära har släppt för henne, och ja.. då är man ju inte lika på längre på samma sätt.. I början av ett förhållande är ju allt underbart och roligt typ hela tiden, men det varar ju inte för evigt. Men att det ska bli sån väldig skillnad låter faktiskt inte helt normalt enligt mig iallafall..

• Anonym (C)

Absolut kan det vara så att hon inte är kär I mig längre. Men jag har suttit så många gånger att jag inte ens kan räkna och tagit upp just detta. Frågat om vi ska gå isär och då blir hon knäckt och säger att hon vill va med mig och ska ändra sig och si å så. Hon har även tjatat sen typ 2 år tbx på att hon vill att vi ska skaffa barn, men jag har hela tiden känt att det är alldeles för tidigt i vår relation för att göra det. Och hon har verkligen TJATAT. och kan fortfarande tjata men nu I mindre skala eftersom jag alltid säger att jag vill vänta och att jag inte gillar att hon tjatar så mycket. Så någonstans känns det ändå som att hon verkligen vill va med mig och älskar mig. Men jag saknar den tokiga galna tjejen jag blev kär I, den hon är idag är ingen jag anser vara lika attraktiv tyvärr :(

Men om de nu skulle ligga någon typ av bipolär bakom, håller sig den depressiva persioden verkligen I sig I typ 1,5 år?

• enola

Svårt att tro att bipolaritet har så långa maniska/depressiva faser. Men kan hon vara deprimerad helt enkelt? Hur verkar hon må, förutom att hon är oengagerad och vill sova mycket?

• Stårschan

Jag tror att du gör dig själv en björntjänst om du frågar henne om HON anser att ni ska gå isär. Fråga dig själv istället. Är detta verkligen det du vill? Hur lång tid av er tid tillsammans har hon varit den roliga tjejen, och hur länge har hon varit den tråkiga? Verkar hon vara intresserad av att skapa långsiktiga framtidsplaner med dig, och dessutom lägga två fingrar i kors för att förverkliga dem? Utifrån det du skriver verkar det ju som om hon mest är intresserad av att ligga i sängen och bli uppassad med färdiglagad mat. Tämligen osexigt.

Bra att du inser att det inte är läge för barn än i alla fall.

• Stårschan

Eller tror du att hennes tråkiga deppighet hänger ihop med hennes ofrivilliga barnlöshet? Hur gamla är ni?

• Anonym (C)

Hon är rätt deprimerad nu för tiden, vi bråkar så himla mycket också. Och jag själv har mått väldigt dåligt och fått ta tag I mig själv. Så man kan säga att vårt förhållande varit vädligt stormigt. Men det som retar mig är att hon är så personlighetsförändrad. Hon är väldigt egoistisk vilket jag inte upplevt tidigare. Allt hon vill göra ska vi göra utan disskution men så fort de är något jag vill göra blir hon sjuk (oftast migrän), tjaffsar, e på dåligt humör, suckar och stönar vilket gör att de inte alls e kul å göra det jag egentligen vill. Och de får mig å känna som att mina behov är oviktiga. Jag menar jag önska attt hon åtminstonde kunde låtsas vilja typ gå på bio en gång men nej inte ens det kan jag begära.

Har bett henne söka hjälp för å komma på fötterna, men de vill hon inte, Har frågat om den hon är nu är hon eller den hon var förut men de vet hon inte. Oftast I allt jag frågar säger hon jag vet inte.

• Anonym (C)
    Stårschan skrev 2017-03-17 13:31:28 följande:

Eller tror du att hennes tråkiga deppighet hänger ihop med hennes ofrivilliga barnlöshet? Hur gamla är ni?

vi är under 30. men hennes största dröm i livet verkar vara att ha barn. Hon är lite besatt av det. Att vara ung mamma. Men grejen är att jag tror absolut inte att ett barn skulle lösa hennes mående eller våra problem.
  • Stårschan
    Anonym (C) skrev 2017-03-17 13:35:33 följande:

Hon är rätt deprimerad nu för tiden, vi bråkar så himla mycket också. Och jag själv har mått väldigt dåligt och fått ta tag I mig själv. Så man kan säga att vårt förhållande varit vädligt stormigt. Men det som retar mig är att hon är så personlighetsförändrad. Hon är väldigt egoistisk vilket jag inte upplevt tidigare. Allt hon vill göra ska vi göra utan disskution men så fort de är något jag vill göra blir hon sjuk (oftast migrän), tjaffsar, e på dåligt humör, suckar och stönar vilket gör att de inte alls e kul å göra det jag egentligen vill. Och de får mig å känna som att mina behov är oviktiga. Jag menar jag önska attt hon åtminstonde kunde låtsas vilja typ gå på bio en gång men nej inte ens det kan jag begära.

Har bett henne söka hjälp för å komma på fötterna, men de vill hon inte, Har frågat om den hon är nu är hon eller den hon var förut men de vet hon inte. Oftast I allt jag frågar säger hon jag vet inte.

Har du sagt detta rakt ut i klartext till henne?
  • MrFlex

Jag tycker det låter som en ganska normal förändring efter ett par år. Enligt min erfarenhet så fungerar de flesta kvinnorna så (mer eller mindre), i alla fall sexuellt.
    Förälskelsen går över, det nya spännande är inte längre nytt och spännande.
    Tryggheten blir stor och föder bekvämligheten. Hamsterhjulet börjar snurra...

Är du missnöjd redan nu så råder jag dig att avsluta relationen. Barn kommer göra allt 10ggr värre. Även utan barn så är nog sannolikheten näst intill obefintlig att det ska vända och ske någon förbättring.

• Anonym (C)
    Stårschan skrev 2017-03-17 13:50:18 följande:
    Har du sagt detta rakt ut i klartext till henne?
    Yes, hur många ggr som helst. Men hon håller aldrig med. Eller blir ledsen för att hon tycker då att jag bara klagar på att hon är dålig.
  • Anonym (C)
    MrFlex skrev 2017-03-17 14:04:57 följande:

Jag tycker det låter som en ganska normal förändring efter ett par år. Enligt min erfarenhet så fungerar de flesta kvinnorna så (mer eller mindre), i alla fall sexuellt.
    Förälskelsen går över, det nya spännande är inte längre nytt och spännande.
    Tryggheten blir stor och föder bekvämligheten. Hamsterhjulet börjar snurra...

Är du missnöjd redan nu så råder jag dig att avsluta relationen. Barn kommer göra allt 10ggr värre. Även utan barn så är nog sannolikheten näst intill obefintlig att det ska vända och ske någon förbättring.

Nja håller inte riktigt med där. Varit i relationer förut och självklart blir det annorlunda när nyförälskelsen lägger sig och allt blir mer vardag. Men detta upplever jag faktiskt inte riktigt som "normalt".

• Anonym (Depp)

Helt ärligt så låter det som om hon är deprimerad.

Varför vill hon inte söka hjälp? Kanske kan du försöka få henne att göra självskattningstestet MADRS-S och se om hon verkar ha en depression eller ej?

Svar på tråden Omvänd personlighet?