• Any90

7 månaders (haft stora sömnproblem sista 3 månaderna)

Vi behöver input från andra föräldrar!

Vår son är sju månader och har sedan han var ca 4 månader haft stora sömnproblem. De första fyra månaderna så somnade han nästan alltid om när jag nattammade, vid 4 månader så gick det inte lika lätt längre...

En vanlig dag så sover han ca 45 min på förmiddag och Ca 1 h 15 min på em (antingen somnar han i vagnen när vi går eller om vi studsar på pilatesboll. Sen lägger vi honom kl 19.30, då somnar han sedan en månad tillbaka med napp i mun bredvid någon av oss i sängen (tar ca 10 min) så det har börjat gå riktigt bra! Sen sover han oftast sitt längsta pass på 2-2.5 h (har aldrig sovit längre än 2.5h). Sen vaknar han varje till varannan timme från ca 22.00 fram till morgon och bara skriker. Lyfter vi upp honom blir han lugn men det är det enda som lugnar honom. Oftast får vi bära på honom i 10-30 minuter sen brukar han vakna så fort vi lägger honom och så får vi hålla på så några gånger till han äntligen fortsätter sova när vi lägger ner honom. Ibland går det att ge bröstet och han äter sedan somnar han om men väldigt ofta fungerar det inte.

Vi har testat metoden som BVC rekommenderar att lägga honom i spjälsäng och sitta bredvid och lugna. Resulterade i 3 h gråt varje kväll innan han somnade sen vaknade han ungefär efter 1 h och grät 1 h och så höll det på så i tio dagar utan förbättring! Sedan rekommenderade barnpsykolog oss att ha honom i sängen och ge närhet hela tiden (är ingen skillnad på hans sömn mer än att vi inte låter honom gråta och vi tycker det känns bättre). Nu börjar vi bli riktigt trötta men vet inte vad vi ska göra... vi har fått tid till barnläkare om 1 månad för att kolla upp allergier (har testat mjölkfritt i en vecka men var ingen skillnad) men det känns väldigt långt bort så nu undrar vi om några andra föräldrar har liknande erfarenhet och om ni hittade något som hjälpte? Vi har läst överallt och tror oss ha provat i stort sett allt så vi behöver ny input, tack!

• Svar på tråden 7 månaders (haft stora sömnproblem sista 3 månaderna)
  • Meriall

Prova sätta på ett white noise-ljud medan ni söver om, tex vattenkranen på fullt sprutt eller så finns det videor på youtube; sök på "white noise baby sleep". Det är liknande ljud som var i magen så det lugnar/söver vissa.

Har också en liten med sömnproblem. Ibland funkat det att ha kolmörkt och ljudet på och mata...

• Meriall

Ljudet ska vara på högt för att det ska funka, högre än man tror... det är hög ljudvolym i magen.

• Anonym (J)

Har en snart 8 månaders med samma problem. Han sov väldigt bra de första 4-5 månaderna, vaknade 2 gånger per natt för att äta men somnade om lätt. Nu är det totalt kaos. Jag vet att han är inne i åtta månaders fasen för det märks på mycket annat men med sömnen har det varit såhär i 3 månader nu. Han vaknar hela tiden på nätterna och bara skriker. Han har sovit mycket i sin egen säng och det har fungerat bra men det spelar ingen roll om vi lägger honom mellan oss. Han vaknar lika ofta ändå. Så jag vet hur det känns och vad vill jag säga? Jo jag tror det är väldigt vanligt :) De bearbetar saker på nätterna. Allt de lär sig under de här månaderna! De ska få tänder, de lär sig sitta, de lär sig krypa, de lär sig gå, alla nya människor och saker de inte sett förut osv. Det är jätte jobbigt att själv inte få mycket sömn men man får kanske hitta saker som underlättar, ni kanske kan ta varannan natt om det är jätte jobbigt? (Om han godkänner det förstås ;)

Det är olika vad som fungerar hos oss så därför är det svårt att vara konsekvent. Ibland fungerar amningen utmärkt, ibland att gå runt med honom, ibland att ligga bredvid honom och smeka ryggen, ibland att buffa i rumpan, ibland att stå bredvid hans säng och smeka ryggen och sjunga.... Ibland känns det som jag ska bli galen av sömnbrist! Ibland kan nattningen på natten ta upp mot en timme och så vaknar han efter en timme igen och då känner man sig allt annat än motiverad att gå upp men det är bara att göra det. Ibland fungerar det faktiskt att jag bara sjunger från sängen, då somnar han om själv efter en stund. Men det går såklart inte när han är ledsen, bara när han gnyr och har svårt att komma till ro. 

Svar på tråden 7 månaders (haft stora sömnproblem sista 3 månaderna)