• EvaNils

Oklar återkoppling, jobbintervju

Hej! Jag var på ett jobbintervju för ca. 3 veckor sen och nu har jag fått en återkoppling från intervjuet där det inte alls står om de är intresserade av mig eller inte. Det står att de ska ringa mig en viss tid för att gå igenom processen. Vilken process? Att jag har blivit anställd? Varför skrev de inte det i mailet då? Det var ca. 500 som blev intervjuade (ca.100 skulle anställa), så de kan väl inte ringa alla 500 för att meddela att de inte fått jobbet? 

• Svar på tråden Oklar återkoppling, jobbintervju
  • Kasperina

Det är ett gott tecken och betyder att du har gått vidare. Det betyder inte nödvändigtvis att du får jobbet, men att du åtminstone får komma på en andra intervju.

• nnnnnnnn

Det kan betyda så mycket olika saker...
    Tex att de ringer de 150 som är kvar sist för att göra ytterligare uttagningar/intervjuer/be er skriva ytterligare ett personligt brev eller svara på olika frågor så att de kan sålla ut 1/3 av de som är kvar i processen.
    Eller att de ringer för att erbjuda ett antal tex 100 - 250 st att provjobba vars 2 dagar för att se vilka som passar bäst på arbetsplatsen.
    Eller att de ringer för att fråga om du vill stå kvar på en vikarielista då du var bland de sista 25 som blev bortsållade.

Eller tusen andra möjligheter....

Lycka till med jobbet!

• EvaNils

Tack! Verkar det inte konstigt att de ska sitta och ringa ca. 100-200 personer för att göra en andra intervju? 

• nnnnnnnn
    EvaNils skrev 2017-03-17 20:09:23 följande:
    Tack! Verkar det inte konstigt att de ska sitta och ringa ca. 100-200 personer för att göra en andra intervju? 
    Jo, skulle tro att det kan röra sig om att de ringer tex de sista 25 som sorterades ut och frågar om de vill stå på vikarielista eller ha ett sommarjobb eller liknande.
    Annars kanske de har köpt in personal (köpt in tjänsten - att några ringer till alla som är kvar i processen) som sköter ringandet då det ändå är effektivt att prata med 100 - 200 pers för att se om de är seriösa.

Det är nog inte chefen som ringer runt iallafall!
  • Anonym (Ag)
    EvaNils skrev 2017-03-17 20:09:23 följande:

Om de kan intervjua 500 så kan de väl ringa 100-200. De kommer antagligen ringa för att gå igenom nästa steg i processen, fråga om du fortfarande är intresserad, ta reda på löneanspråk och ev en andra intervju. Helt klart ett positivt tecken. Lycka till.
  • EvaNils
    nnnnnnnn skrev 2017-03-17 20:15:39 följande:
    Jo, skulle tro att det kan röra sig om att de ringer tex de sista 25 som sorterades ut och frågar om de vill stå på vikarielista eller ha ett sommarjobb eller liknande.
    Annars kanske de har köpt in personal (köpt in tjänsten - att några ringer till alla som är kvar i processen) som sköter ringandet då det ändå är effektivt att prata med 100 - 200 pers för att se om de är seriösa.

Det är nog inte chefen som ringer runt iallafall!
    Joo, det verkar rimligt. Tack för svaret!
  • EvaNils
    Anonym (Ag) skrev 2017-03-17 20:20:04 följande:
    Om de kan intervjua 500 så kan de väl ringa 100-200. De kommer antagligen ringa för att gå igenom nästa steg i processen, fråga om du fortfarande är intresserad, ta reda på löneanspråk och ev en andra intervju. Helt klart ett positivt tecken. Lycka till.
    Jaa, men trodde bara inte att det skulle krävas flera intervjuer för att anställa till en matvarukedja. Det är inte ett ingenjörjobb direkt. Tack så mycket! 
Svar på tråden Oklar återkoppling, jobbintervju