• Smeagoul

Vilken ordning gör man allt? Steka oxfilé osv.

Hej :)

Vi tänkte bjuda på oxfilé imorgon , ska steka 4st ca 4cm tjocka skivor.

Till det så blir det stekt sparris , Ugnsbakade tomater med ost och nån sås till(eller ska man bara ha steksky?)

Och så tänkte vi göra hemmagjord klyftpotatis.

Samt en sallad och hela saltgurkor som vi delar i 4 delar på längden.

Jag tänkte göra så här:

Slå på ugnen, Förbereda tomaterna före och ställa i kylen , In med potatis/tomaterna i ugnen och då gör jag sallad medans, sen har jag beslutsångest vad jag ska göra härnäst haha.

Jag skulle vilja börja på köttet när potatisen i stort sett är helt klar och steka sparris och göra sås efter det men då kommer köttet kallna.

Ska jag göra sås så vill jag göra såsen av stekskyn helst.

Hur hade ni gjort? , Har ni nå bra husmorstips? :)

Trevlig helg på er.

• Svar på tråden Vilken ordning gör man allt? Steka oxfilé osv.
  • Noname00

En av de viktigaste punkterna när man steker kött är att det ska vara rumstemperat.
    Ta ut köttet och låt förpackningen ligga framme 1-2 timmar, kött inte komma direkt från kylen då steker man det för länge och det blir hårt.

Det brukar stå på förpackningen men 3 minuter per sida brukar gälla för oxfile, när köttsaften som kommer upp är helt klar då är det genomstekt, jag brukar göra mitt medium.

Sen ska köttet ligga 5 minuter på tallriken innan servering, köttet tillagar sig även då så är det lite rosa innuti när man tar av det så blir det perfekt.

Jag körde mycket genomstekt i början men gått mer och mer åt rödare kött det är mycket saftigare, men det handlar om smak.

• Carambolan

Jag hade förberett salladen först. Sedan gjort klyftpotatisen. Medan potatisen är i ugnen hade jag förberett tomaterna, sparrisen och köttet. När det bara är en kort stund kvar på potatisen hade jag ställt in tomaterna och samtidigt stekt sparris i en stekpanna och kött i en annan. Har du bara en stekpanna så gör sparrisen först. Sen lagt upp maten på serveringsfat och samtidigt kokat upp en skysås.

• legomum

Ta fram köttet först sedan kan du fixa tomaterna klyftpotatisen Sparrisen kan du lägga folie runt så de håller sig varma medan du steker köttet.

Vi brukar göra vitlökssmör till men en riktigt god kryddsås (valfri sås eftersom alla gillar olika känns det som) är alltid gott till.

• Smeagoul

Vilka bra tips ni ger! Tack!! :)

Det där med sparris i folie , att ja inte tänkte på det?

Samma att det ska vara rumstempererat , hört om det förut men har aldrig stekt rumstempererat förut, blir det stor Skillnad?

Blir nog i den ordningen du sa carambolan :)

Pepparsås vore gott! Men själva stekskyn är ju jättegod den med , vitlökssmör lät inte som en dum ide!

Tack alla!

• Aniiee
    Smeagoul skrev 2017-03-17 20:45:29 följande:

Vilka bra tips ni ger! Tack!! :)

Det där med sparris i folie , att ja inte tänkte på det?

Samma att det ska vara rumstempererat , hört om det förut men har aldrig stekt rumstempererat förut, blir det stor Skillnad?

Blir nog i den ordningen du sa carambolan :)

Pepparsås vore gott! Men själva stekskyn är ju jättegod den med , vitlökssmör lät inte som en dum ide!

Tack alla!

Stekskyn vispar du naturligtvis ur pannan med lite creme fraiche och 5-peppar...... =P

För övrig hade jag gjort köttet först och sparrisen  sen. Kött ska vila efter stekning, inte sparris.....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Smeagoul
    Aniiee skrev 2017-03-17 20:49:32 följande:

Stekskyn vispar du naturligtvis ur pannan med lite creme fraiche och 5-peppar...... =P

För övrig hade jag gjort köttet först och sparrisen  sen. Kött ska vila efter stekning, inte sparris.....

Ok då gör jag så istället :D jag som trodde ja hade koll , hade ingen koll på att det ska vara rumstempererat eller att de skulle vila efter haha.

Hur att ja skrev här o fråga hahaha

Tack:)
  • legomum
    Aniiee skrev 2017-03-17 20:49:32 följande:

En fråga beror inte det på hur köttet ser ut? En skiva behöver väl ändå inte vila?
  • Aniiee
    legomum skrev 2017-03-17 21:38:36 följande:
    En fråga beror inte det på hur köttet ser ut? En skiva behöver väl ändå inte vila?
    Nu var ju det här rätt tjocka skivor. 4 cm är rätt rejält. Min tumregel är att kött tjockare än en tumme bör få vila ett par minuter, men då steker jag också snabbt och hett och liksom "eftersteker" under folie.

Tunnare skivor behöver dock inte vila.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • legomum
    Aniiee skrev 2017-03-17 21:49:55 följande:
    Nu var ju det här rätt tjocka skivor. 4 cm är rätt rejält. Min tumregel är att kött tjockare än en tumme bör få vila ett par minuter, men då steker jag också snabbt och hett och liksom "eftersteker" under folie.

Tunnare skivor behöver dock inte vila.
    Tack för svar {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vilken ordning gör man allt? Steka oxfilé osv.