• Smeagoul

Vilken ordning gör man allt? Steka oxfilé osv.

Hej :)

Vi tänkte bjuda på oxfilé imorgon , ska steka 4st ca 4cm tjocka skivor.

Till det så blir det stekt sparris , Ugnsbakade tomater med ost och nån sås till(eller ska man bara ha steksky?)

Och så tänkte vi göra hemmagjord klyftpotatis.

Samt en sallad och hela saltgurkor som vi delar i 4 delar på längden.

Jag tänkte göra så här:

Slå på ugnen, Förbereda tomaterna före och ställa i kylen , In med potatis/tomaterna i ugnen och då gör jag sallad medans, sen har jag beslutsångest vad jag ska göra härnäst haha.

Jag skulle vilja börja på köttet när potatisen i stort sett är helt klar och steka sparris och göra sås efter det men då kommer köttet kallna.

Ska jag göra sås så vill jag göra såsen av stekskyn helst.

Hur hade ni gjort? , Har ni nå bra husmorstips? :)

Trevlig helg på er.

• Svar på tråden Vilken ordning gör man allt? Steka oxfilé osv.
  • Aniiee
    legomum skrev 2017-03-17 21:51:32 följande:
    Tack för svar {#emotions_dlg.flower}
    Any time =)
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • MAN78

Jag tycker nog också att sparrisen bör tillagas sist. Den är känslig och blir tråkig snabbare än köttet. Stek gärna sparrisen i egen panna och med lite lite olja bara.

• Noname00
    Smeagoul skrev 2017-03-17 20:45:29 följande:

Vilka bra tips ni ger! Tack!! :)

Det där med sparris i folie , att ja inte tänkte på det?

Samma att det ska vara rumstempererat , hört om det förut men har aldrig stekt rumstempererat förut, blir det stor Skillnad?

Blir nog i den ordningen du sa carambolan :)

Pepparsås vore gott! Men själva stekskyn är ju jättegod den med , vitlökssmör lät inte som en dum ide!

Tack alla!

Ja det blir stor skillnad är det direkt från kylen så blir det stekyta men rå innuti då köttet är för kallt.
    Var inte rädd för att ha förpackningen ute den kan utan problem ligga 1-2 timmar på diskbänken, annat är det om den ligger i direktsol förståss. :)

Stekskyn kan man hälla genom en fin sil om man har då blir den extra fin på ytan.
  • avocadoo
    MAN78 skrev 2017-03-18 08:20:08 följande:

Jag tycker nog också att sparrisen bör tillagas sist. Den är känslig och blir tråkig snabbare än köttet. Stek gärna sparrisen i egen panna och med lite lite olja bara.

Olja? Gråter Smör!!

Om köttet inte redan är uppskuret så blir det nog godare att bryna oxfilén först i panna och sedan in på riktig låg temperatur i ugn tills det är färdigstekt.
  • Smeagoul
    Noname00 skrev 2017-03-18 11:14:44 följande:

4 cm är rätt tjockt, ska det in i ugnen?

Nej vi tänkte steka den bara väldigt hett på båda sidor , jag provstekte en lite tunnare , ca 2-3 cm som bara smälte i munnen. Och då tog ja den direkt ur kylen o blev så bra ändå :D värt så sugen på att provsmaka före innan man serverar så man känner ungefär hur hårt köttet ska vara innan jag tar av den från pannan och den blev rosa och helt perfekt!

Har ni nå tips hur vi ska göra för att få ett bra resultat? Är 4cm för tjockt?

När vi åt på restaurang så fick vi en ganska tjock bit , som var perfekt och rosa men ju längre in man skar så ju råare blev det , till slut när man nådde mitten så var det nästan slemmigt.. usch. Så vill inte vi att det ska bli, tips?

Vad tror ni om att sila av stekskyn, sen krydda med peppar och göra den lite tjockare med maizena redning?

Sen en till sak! Steka i olja eller smör eller kanske både och? När man kollar på kockar som Gordon Ramsay så steker han kött i olja först och tillsätter smör i slutet. Ska jag göra så?

Tack så mycket för era tips! :)
  • Noname00

Slemmigt i mitt är helt ok för min del då jag inte gillar torrt kött, men där får du nästan fråga dina gäster hur dom vill ha det medium eller rare.

• Smeagoul
    Noname00 skrev 2017-03-18 16:12:41 följande:

Slemmigt i mitt är helt ok för min del då jag inte gillar torrt kött, men där får du nästan fråga dina gäster hur dom vill ha det medium eller rare.

Ska göra det! Jag vill ha min rosa , nästan på gränsen till blodig. Men absolut inte åt råare hållet.

Har du nå tips hur man vet när den är klar? Jag brukar känna hur hård köttet är och chansa haha , känns dumt att chansa när man får gäster.
  • äldreochklokare
    Smeagoul skrev 2017-03-18 17:45:40 följande:
    Ska göra det! Jag vill ha min rosa , nästan på gränsen till blodig. Men absolut inte åt råare hållet.

Har du nå tips hur man vet när den är klar? Jag brukar känna hur hård köttet är och chansa haha , känns dumt att chansa när man får gäster.
    Låt det bli en kul happening att gästerna får steka sin egen köttbit tycker jag :) 
  • Noname00
    Smeagoul skrev 2017-03-18 17:45:40 följande:

www.ica.se/recept/matskolor/kottskola/ratt-tillagningsteknik-till-ratt-bit/
    Man ser också på köttsaften , när köttsaften går från röd till klar så är det genomstekt,
  • Smeagoul
    äldreochklokare skrev 2017-03-18 17:55:22 följande:

Låt det bli en kul happening att gästerna får steka sin egen köttbit tycker jag :) 

Hahaha njaa ????????
  • klyban
    mammatill6 skrev 2017-03-17 20:23:49 följande:
    Stek köttet sist,precis innan servering.
    Plus tid och vila.
  • klyban
    legomum skrev 2017-03-17 21:38:36 följande:
    En fråga beror inte det på hur köttet ser ut? En skiva behöver väl ändå inte vila?

Jo, det är viktigt att köttbiten slappnar av, får den inte chansen till detta så blir den svårtuggad(då i förhållande till den kunde var).
    Men givetvis så behöver inte en skiva lika lång tid som tex en 5kg rostbiff.

• klyban
    avocadoo skrev 2017-03-18 11:08:26 följande:
    Olja? Gråter Smör!!

Om köttet inte redan är uppskuret så blir det nog godare att bryna oxfilén först i panna och sedan in på riktig låg temperatur i ugn tills det är färdigstekt.

Den kan man köra även om man har en skiva.
    Det är både för och nackdelar med den tillagning man väljer.
    En skiva så får man maillard nästan helt runt om.
    Medan en hel bit förenklar en hel del.
    Enda är ugnen som kan ställa till det, som tex värmen är för hög pga potatisen.
    Men man kunde ju ha plockat fram grillen, och där kan man köra hel med fördel.
    Handlar om att bryna över kolen, och sen lägga av det och på med locket.
    Tar ~13-20min, med detta menas att en termometer är att föredra.
    Jag plockar av mitt kött vid 53-55 grader, men vill man ha det mer tillagat, så får man ju ta ett par grader till.
    Kött stiger på såna här bitar ca 3-5 grader

Och valet mellan olja eller smör, så är ju smör godare i mitt tycke.
    Men även om man använder olja, så kan man klicka över smör i slutet eller när man är färdig.
    Idag väljer jag oftare att steka i olja, för sen tillsätta detta i slutet istället.
    Så slipper man problem med smöret ändrar smak för mycket, om man nu kör högre temperaturer.
    Jag hade gärna lindat dessa sparris med bacon eller nått lufttorkat.
    Westfalen brukar gilla att vara med här, och utvecklar fantastiskt smak med att bryna/steka.
    Westfalen är annars en skinka jag tycker är ovanligt meningslös i smaken, dock händer det saker vid uppvärmning som är mycket trevligt.

Svar på tråden Vilken ordning gör man allt? Steka oxfilé osv.