Vad är felet med min syster?
Det är lite svårt att förklara det här då det är så mycket kring det men jag tänkte försöka förklara kortfattat utan att blanda in för mycket. Min syster började bete sig märkligt för över ett år sedan, det har blivit värre och värre. Det handlar om att hon på något sätt tror att hon är "smutsig" eller ja, kanske snarare att hon är rädd för bakterier. Det är svårt att förklara men om jag ska ge några exempel:
*Hon tvättar händerna i en evighet, aldrig tagit tid, men säkert minst 10-15 min. Hennes händer är röda, såriga.
*Hon tvättar allt i 90 grader (väldigt ofta) och om någon tagit (exempelvis jag) i hennes nytvättade tvätt så tvättar hon om det.
Det låter kanske inte så allvarligt men det är väldigt mycket mer men det är väldigt mycket liknande, nu tog jag bara två exempel. Hela hennes liv handlar om det. Det är ju någon slags ångest, hon får panik och blir hysteriskt. Otroligt jobbigt för henne givetvis men också för mig som lever med henne, även om jag snart ska flytta... Jag är ju hennes syster och man blir såklart frustrerad så jag säger till henne att det är sjukt och liknande. Givetvis hjälper inte det, hon verkar inte kunna förstå utan tycker sitt beteende är rimligt. Hur ska jag kunna hjälpa henne?