• modsey

Ni med ovaccinerade barn skulle ni berätta på ett föräldrar möte

Om frågan kommer upp berättar och informerar ni då andra föräldrar att era barn är ovaccinerade?

• Svar på tråden Ni med ovaccinerade barn skulle ni berätta på ett föräldrar möte
  • viseversa

Har inte ovaccinerade barn men varför skulle jag berätta det? Har väl inte andra människor med att göra.

• viseversa

Sen vet man ju att man bara kommer bli ifrågasatt av andra föräldrar om man berättar en sån sak. Nu med alla mässlingslarm osv. Kanade inget man vill stå som ansvarig för och få skit för om man valt att inte vaccinera.

• DizzyD66
    viseversa skrev 2017-03-18 10:50:43 följande:

Har inte ovaccinerade barn men varför skulle jag berätta det? Har väl inte andra människor med att göra.

Nja, med tanke på att mässling och röda hund kan vara livsfarliga för vuxna, främst gravida vuxna skulle den informationen nog vara värd att berätta?
  • modsey

Om jag hade småsyskon som av åldersskäl inte hunnit vaccinera sig eller om jag rent utav hade immundepresiva barn som inte kunnat vaccineras av hälsoskäl skulle jag definitivt vilja veta om det befann sig ovaccinerade barn på dagis och skola
  • DizzyD66
    viseversa skrev 2017-03-18 10:57:52 följande:

Sen vet man ju att man bara kommer bli ifrågasatt av andra föräldrar om man berättar en sån sak. Nu med alla mässlingslarm osv. Kanade inget man vill stå som ansvarig för och få skit för om man valt att inte vaccinera.

Om du är så övertygad som förälder nu för tiden i Sverige, att du gör helt rätt att inte vaccinerar dina barn, kan du väl berätta det rakt ut?

Kanske någon gravida fröken eller kvinnlig lärare som slipper missfall eller något handikappad barn pga dig?

Någon mamma på fl har alldeles berättat om att hon inte tänker vaccinerar sina barn alls, eftersom diverse sjukdomar inte fanns i Sverige, de senaste 20 år tillbaka. Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag varför fanns dessa sjukdomar inte i Sverige? Ja, just det, för barnen för 20 år sedan blivit vaccinerat mot dem.
  • Lia4

Om jag som gravid kommer och hämtar mina ungar på förskolan känner jag såklart att jag har rätt att veta om det finns ovaccinerade barn där eftersom detta i värsta fall kan leda till katastrof för mitt lilla foster i magen.
  • Lia4
    DizzyD66 skrev 2017-03-18 11:11:55 följande:

Om du är så övertygad som förälder nu för tiden i Sverige, att du gör helt rätt att inte vaccinerar dina barn, kan du väl berätta det rakt ut?

Kanske någon gravida fröken eller kvinnlig lärare som slipper missfall eller något handikappad barn pga dig?

Någon mamma på fl har alldeles berättat om att hon inte tänker vaccinerar sina barn alls, eftersom diverse sjukdomar inte fanns i Sverige, de senaste 20 år tillbaka. Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag varför fanns dessa sjukdomar inte i Sverige? Ja, just det, för barnen för 20 år sedan blivit vaccinerat mot dem.

Folk är idioter.
  • Akira Öken
    Lia4 skrev 2017-03-18 11:12:14 följande:

Om jag som gravid kommer och hämtar mina ungar på förskolan känner jag såklart att jag har rätt att veta om det finns ovaccinerade barn där eftersom detta i värsta fall kan leda till katastrof för mitt lilla foster i magen.

Du har lika lite rätt att ta del av information im någons vaccinationer som att ta del av någons sjukvårdsjournaler.
  • modsey
    Akira Öken skrev 2017-03-18 11:19:25 följande:
    Du har lika lite rätt att ta del av information im någons vaccinationer som att ta del av någons sjukvårdsjournaler.
    självklart  det ingen rättighet. Men anser ändå att om någon har ovaccinerade barn i skola/ dagis och i synnerhet om någon förälder till och med frågar så är det riktigt ruttet att inte berätta det. Klassar felet att skicka barn till skola/ dagis där inte 48 timmar gått med hästlängder!
  • elyse

Det skulle ju bli lynchstämning, så förmodligen inte. Är väl lite som att erkänna att man struntar i 48-timmarsregeln vid magsjuka.

Svar på tråden Ni med ovaccinerade barn skulle ni berätta på ett föräldrar möte