• pricken85

Cola cola zero under graviditeten, någon??

Hej!

Jag är gravid i vecka 21+1 och har fram tills en vecka sedan druckit en hel del cola zero. Mellan cirka vecka 10-20. Har nu läst en hel del som säger att detta inte är ok under graviditeten, trots att Livsmedelsverket inte varnar för detta.

Har givetvis slutat dricka cola zero sen en vecka tillbaka och undrar därför om barnet kan ha tagit skada av detta och isf på vilket sätt?

Finns det någon där ute som druckit cola zero/light under graviditet som kan lugna mig kanske?

/orolig blivande mamma

• Svar på tråden Cola cola zero under graviditeten, någon??
  • Carambolan

Hur stora mängder har du druckit...? Varken koffein eller sötningsmedel är bra i för stora mängder, men ett glas eller två om dagen gör knappast någon skada.

• pricken85
    Carambolan skrev 2017-03-18 11:15:40 följande:

Hur stora mängder har du druckit...? Varken koffein eller sötningsmedel är bra i för stora mängder, men ett glas eller två om dagen gör knappast någon skada.

Det är ganska precis vad jag druckit i snitt (1-2 glas om dagen). Ibland mer, ibland mindre..
  • Carambolan
    pricken85 skrev 2017-03-18 11:21:31 följande:

Det är ganska precis vad jag druckit i snitt (1-2 glas om dagen). Ibland mer, ibland mindre..

Då skulle jag inte oroa mig :) Det där är vad jag brukar dricka också. Jag tänker att det inte är värre än att dricka motsvarande mängd kaffe och det ligger ju väl inom livsmedelsverkets riktlinjer.
  • elyse

Jag dricker två koppar kaffe per dag och har gjort så under alla mina graviditeter. Är väl ungefär samma mängd koffein det handlar om i jämförelse med Coca Cola. Oroa dig inte!

• Am77

När det gäller aspartam är gränsen för vad som anses säkert enligt WHO 40mg per kg kroppsvikt. Det betyder att en person på 60 kilo inte ska dricka mer än fyra liter läsk per dag.

På vårdguiden kan man läsa att koffein kan i höga doser öka risken för missfall och du bör begränsa intaget av koffein till 300 milligram per dag. Det motsvarar antingen totalt 4,5 deciliter kaffe om dagen. Eller totalt 12 deciliter svart te om dagen.

Coca cola innehåller 10 milligram koffein per 100 milliliter, så det blir max tre liter cola per dag om du inte får i dig annat koffein.

Baserat på det är det inte skadligt med några glas cola zero per dag.

• pricken85
    Am77 skrev 2017-03-18 11:47:40 följande:

När det gäller aspartam är gränsen för vad som anses säkert enligt WHO 40mg per kg kroppsvikt. Det betyder att en person på 60 kilo inte ska dricka mer än fyra liter läsk per dag.

På vårdguiden kan man läsa att koffein kan i höga doser öka risken för missfall och du bör begränsa intaget av koffein till 300 milligram per dag. Det motsvarar antingen totalt 4,5 deciliter kaffe om dagen. Eller totalt 12 deciliter svart te om dagen.

Coca cola innehåller 10 milligram koffein per 100 milliliter, så det blir max tre liter cola per dag om du inte får i dig annat koffein.

Baserat på det är det inte skadligt med några glas cola zero per dag.

Åh vad bra, tack för ditt utförliga svar.. känner mig mycket lugnare nu :) gissar på att jag inte kan vara ensam om att ha druckit cola zero i en graviditet..

Tack ni andra för svar också, nu kan jag lugna ner mig :)
  • DevilsDaughter
    pricken85 skrev 2017-03-18 11:51:44 följande:
    Åh vad bra, tack för ditt utförliga svar.. känner mig mycket lugnare nu :) gissar på att jag inte kan vara ensam om att ha druckit cola zero i en graviditet..

Tack ni andra för svar också, nu kan jag lugna ner mig :)
    Det som är skrivet ovan stämmer. Jag har druckit en del cola light/pepsi max under graviditeten. Man kan dricka väldigt mkt mer cola ön vad man kan dricka kaffe om man tänker på koffeinet.
  • pricken85
    DevilsDaughter skrev 2017-03-18 12:24:35 följande:
    Det som är skrivet ovan stämmer. Jag har druckit en del cola light/pepsi max under graviditeten. Man kan dricka väldigt mkt mer cola ön vad man kan dricka kaffe om man tänker på koffeinet.
    Okej vad bra det iaf, men ändå färdigdrucket med cola zero för min del :) kaffe dricker jag inte heller så!
Svar på tråden Cola cola zero under graviditeten, någon??