• SweetJune

Vad menas med allmän förskola och att den är "avgiftsfri"?

Hej!

Jag är föräldraledig och min son fyller tre år snart. Vi har rätt till 25 tim på förskola enl kommunen vi bor. På kommunens hemsida står det att from höstterminen det år barnet fyller tre år är allmän förskola 15 Tim per vecka avgiftsfri. Men så finns det en tabell där det står att kostnaden är 2,4 % av bruttoinkomsten. Förstår inte riktigt, betalar man alltid eller inte?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vad menas med allmän förskola och att den är "avgiftsfri"?
  • Kerubmamman

Om ni bara nyttjar de 15 timmarna på terminen (skollov är ledigt) så är det kostnadsfritt. Vill ni använda platsen mer får ni betala.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • LillaMi81

I den kommun jag bor får man nyttja 15 timmars allmän förskola, dvs. gratis. Då gäller 8-11 mån-fre och ledig alla skollov. Man måste också säga upp platsen och söka ny, även om man vill ha kvar samma förskola.

Vill man nyttja vanlig plats, i min kommun t.ex 20 timmar, din 25 timmar, behåller barnet sin plats på förskolan och man fortsätter betala för platsen. Tiderna kan vara något mer flexibla, t.ex tre eller fyra dagar per vecka t.ex och mer än bara tre timmar per dag. Trots att detta alternativ kostar som en heltidsplats är det detta som de flesta i mitt område väljer. I min kommun dras dock 25% av från fakturan oavsett antal timmar från höstterminen barnet fyller tre.

Allmän förskola gäller alltså från höstterminen det år barnet fyller tre år.

• SweetJune

Tack för era svar. När jag frågade förskolan så sa de att det fungerar som "vanligt" 25 tim per vecka och man faktureras, tittade konstigt på mig när jag frågade om allmän förskola.. De kanske inte har koll. Det är en privat förskola men följer kommunens taxa osv.

• LillaMi81
    SweetJune skrev 2017-03-18 20:23:18 följande:

Tack för era svar. När jag frågade förskolan så sa de att det fungerar som "vanligt" 25 tim per vecka och man faktureras, tittade konstigt på mig när jag frågade om allmän förskola.. De kanske inte har koll. Det är en privat förskola men följer kommunens taxa osv.

Där jag bor väljer nästan alla det alternativet som din förskola pratar om. Ingen förskola vill nog att man väljer det andra då det ger en otroligt liten ersättning till förskolan men man ändå upptar en plats. På de tre förskolor jag har jobbar har endast ett barn använt allmän förskola (15 timmar gratis) men i det fallet hade de en förälder utan sysselsättning så det fick inte välja något annat. Alla föräldralediga väljer betalplatsen. När min äldsta fick syskon hade vi inte 20 timmar för fl utan 15, men valde att betala för platsen ändå pga flexibiliteten.
  • Brumma

Där mina barn går (båda sönerna går - och har bara gått sedan starten 15 timmar allmän förskola. De hade fått gå mer men vi har valt att lösa det på annat sätt. ) går det flera barn på bådas avdelningar som är sk femtontimmarsbarn.

Låter konstigt att förskolan inte vet vad som menas med allmän förskola..
  • Brumma
    LillaMi81 skrev 2017-03-18 20:35:53 följande:

Där jag bor väljer nästan alla det alternativet som din förskola pratar om. Ingen förskola vill nog att man väljer det andra då det ger en otroligt liten ersättning till förskolan men man ändå upptar en plats. På de tre förskolor jag har jobbar har endast ett barn använt allmän förskola (15 timmar gratis) men i det fallet hade de en förälder utan sysselsättning så det fick inte välja något annat. Alla föräldralediga väljer betalplatsen. När min äldsta fick syskon hade vi inte 20 timmar för fl utan 15, men valde att betala för platsen ändå pga flexibiliteten.

Eftersom man upptar en plats så blir det mindre barngrupper. Sonens avdelning har flera femtontimmarsbarn och de är placerade på lite olika dagar. Det gör att det de flesta dagar har mindre barngrupper än om de skulle haft barn som var där fler timmar..
  • Annelie 76

På räkningen för mina barn som går heltid drar de av den gratis förskolan för den äldre. Betalar alltså mindre för hans plats än för lillebror.
  • AnkiC
    Annelie 76 skrev 2017-03-19 11:22:43 följande:
    På räkningen för mina barn som går heltid drar de av den gratis förskolan för den äldre. Betalar alltså mindre för hans plats än för lillebror.
    Samma i vår kommun där vi bor och i den jag arbetar som förskollärare. De avgiftsfria 15 timmarna dras ifrån på alla barn från ht det år de fyller 3 år. Finns ingen som endast har allmän förskoleplats. Barn över tre år till föräldraledig förälder har rätt till 15 timmar och de är gratis men får även vara där på lov.
  • SweetJune
    AnkiC skrev 2017-03-19 14:15:37 följande:

Samma i vår kommun där vi bor och i den jag arbetar som förskollärare. De avgiftsfria 15 timmarna dras ifrån på alla barn från ht det år de fyller 3 år. Finns ingen som endast har allmän förskoleplats. Barn över tre år till föräldraledig förälder har rätt till 15 timmar och de är gratis men får även vara där på lov.

I vår kommun har man rätt till 25 timmar när man är föräldraledig men sonen går 20 timmar. På kommunens hemsida står det att man har rätt till allmän förskola 15 timmar. Så då betalar vi avgift i och med att han får "mer". Dock kände vår förskola inte till allmän förskola när jag frågade utan svarade att det är 25 timmar.
  • elyse
    SweetJune skrev 2017-03-19 21:22:37 följande:

I vår kommun har man rätt till 25 timmar när man är föräldraledig men sonen går 20 timmar. På kommunens hemsida står det att man har rätt till allmän förskola 15 timmar. Så då betalar vi avgift i och med att han får "mer". Dock kände vår förskola inte till allmän förskola när jag frågade utan svarade att det är 25 timmar.

Det är inte särskilt vanligt att man väljer allmän förskola i och med att man är ledig alla skollov och inga måltider ingår (och gör det det där du bor så har förskolan valt att erbjuda det).
Svar på tråden Vad menas med allmän förskola och att den är "avgiftsfri"?