• Anonym (Gott men dyrt)

Hur slutade ni att snusa

Jag vill sluta snusa.Men eftersom det lugnar ner mig och känns bra,så är det svårt.Vad ska man ha istället för snus?Känns mera jobbigt ekonomiskt att kasta pengar på detta.

• Svar på tråden Hur slutade ni att snusa
  • Zaxika

Det är en process att sluta.

Vilket snus använder du idag? Mini/portion/lös?

Hur mycket/hur många dosor blir det i veckan?

• Anonym (Huj)

Jag gick över till nikotintabletter. Kostar ff pengar, men jag sliter iaf inte på tandköttet längre.

• MAN78

Man måste vara motiverad på riktigt! För min del så var det ekonomiska skäl. Jag blev lurad, gjorde en dålig affär kan man kortfattat säga, i höstas. Blåst på drygt 10 Tkr, utan möjlighet att få dem tillbaka. Förbannad på mig själv så gjorde jag en kalkyl, utan snus i 14 månader så sparar jag motsvarande belopp. Det var min trigger och jag är nu nikotinfri sedan slutet av oktober. :)

• Anonym (Gott men dyrt)

Snusar miniportion,en dosa om dagen.Är det bättre att börja minska först?

• Wazp

Motivation är A&O! Både jag och min fru snusade när vi plussade. Givetvis så fanns det inget alternativ för henne än att sluta, och jag bestämde mig att sluta i samband med det. Att snusa framför en hormonstin, snus-sugen blivande mamma vore att leka med elden. Visst var det svårt eftersom jag inte BEHÖVDE sluta. För henne så fanns det ju en väldigt tydlig motivation. Fostret påverkades ju inte om jag snusade eller ej!

Jag trivdes väldigt bra som snusare, känna ngt under läppen och ha dosan i fickan men jag gjorde ett val

Vilken motivation än har, fokusera på det!

Jag bestämde mig för att snusa veckan ut och hade då ett mindset inställt på söndag kväll när sista påsen åkte ut att det var färdigt! Sen ta en dag i taget, varje dag som man är fri är en seger. Är det en tuff dag så räknade jag timme för timme.

Du bestämmer över din kropp, inte lite blomjord i en dosa!

Nu är jag snusfri sedan 3 år

• bullen1984

Jag bytte till onico lakrits, funkade utmärkt, sedan åkte jag till barcelona en vecka och glömde ta med snus, då fick jag bort vanan också.

• Anonym (Gott men dyrt)
    Wazp skrev 2017-03-19 08:57:52 följande:

Motivation är A&O! Både jag och min fru snusade när vi plussade. Givetvis så fanns det inget alternativ för henne än att sluta, och jag bestämde mig att sluta i samband med det. Att snusa framför en hormonstin, snus-sugen blivande mamma vore att leka med elden. Visst var det svårt eftersom jag inte BEHÖVDE sluta. För henne så fanns det ju en väldigt tydlig motivation. Fostret påverkades ju inte om jag snusade eller ej!

Jag trivdes väldigt bra som snusare, känna ngt under läppen och ha dosan i fickan men jag gjorde ett val

Vilken motivation än har, fokusera på det!

Jag bestämde mig för att snusa veckan ut och hade då ett mindset inställt på söndag kväll när sista påsen åkte ut att det var färdigt! Sen ta en dag i taget, varje dag som man är fri är en seger. Är det en tuff dag så räknade jag timme för timme.

Du bestämmer över din kropp, inte lite blomjord i en dosa!

Nu är jag snusfri sedan 3 år

Ok,tack för inspirationen!
  • Jooosen

Tror också på ren bestämdhet! Har snusat till o från i tio år. Ja vet att jag kan hålla uppe ett par dagar/vecka. Häromdagen kände jag bara "urs nu får det vara nog". Är inne på snusfri dag 5 nu. Kör låtsassnus just nu. Dock är jag rädd att mitt infall inte var tillräckligt bestämt och att jag kanske faller tillbaka. Som sagt; inte 100 procent bestämd. Svårt när alla runtomkring snusar. Hur länge har du snusat ts?

• Anonym (Gott men dyrt)

Flera år,men när jag var gravid 2 gånger,kunde jag sluta utan problem.Men på nåt sätt är jag inte riktigt redo att sluta helt,vill börja minska i början allafall.Måste hitta nån belöning.

• Anonym (Gott men dyrt)
    Jooosen skrev 2017-03-19 12:09:55 följande:

Tror också på ren bestämdhet! Har snusat till o från i tio år. Ja vet att jag kan hålla uppe ett par dagar/vecka. Häromdagen kände jag bara "urs nu får det vara nog". Är inne på snusfri dag 5 nu. Kör låtsassnus just nu. Dock är jag rädd att mitt infall inte var tillräckligt bestämt och att jag kanske faller tillbaka. Som sagt; inte 100 procent bestämd. Svårt när alla runtomkring snusar. Hur länge har du snusat ts?

Vad heter den låtsasnuset?Kostar?
  • Jooosen
    Anonym (Gott men dyrt) skrev 2017-03-19 12:15:26 följande:

Vad heter den låtsasnuset?Kostar?

Onico, finns i tre olika smaker. Är stora portioner. Kostar kanske 38 - så rätt dyrt substitut ...
  • Anonym (Gott men dyrt)
    Jooosen skrev 2017-03-19 12:35:32 följande:

Onico, finns i tre olika smaker. Är stora portioner. Kostar kanske 38 - så rätt dyrt substitut ...

Ok,ska titta.
  • Anonym (dagens råd eller)

Började röka igen.. Var det enklaste jag gjort sluta snusa alltså Tomte

• Anonym (JAG)

Slutade den 14 augusti förra året. Blä tänkte jag. Sambon slutade veckan efter. Gick super!

Men så i februari hände det saker rund om mig och jag blev stressad och mådde dåligt, började igen.. nu är jag fast. Sambon är snus fri än. Så ja, viljan att stå emot måste vara stoooor annars går det inte.

• Anonym (Gott men dyrt)
    Anonym (JAG) skrev 2017-03-19 17:09:57 följande:

Slutade den 14 augusti förra året. Blä tänkte jag. Sambon slutade veckan efter. Gick super!

Men så i februari hände det saker rund om mig och jag blev stressad och mådde dåligt, började igen.. nu är jag fast. Sambon är snus fri än. Så ja, viljan att stå emot måste vara stoooor annars går det inte.

Ja,jag förstår det!Men kan inte se mig snusa om fem år,om det inte händer nåt jobbigt igen.Eller när jag är gammal.
  • Anonym (Ingefära)

Blev gravid så för mig var det inget alternativ än att sluta, och då gick det enkelt. Bytte miniportion mot färsk ingefära. Fungerade hur bra som helst!

• Anonym (Gott men dyrt)
    Anonym (Ingefära) skrev 2017-03-19 21:13:54 följande:

Blev gravid så för mig var det inget alternativ än att sluta, och då gick det enkelt. Bytte miniportion mot färsk ingefära. Fungerade hur bra som helst!

Hur gör man det?Färsk ingefära underläppen ?
  • Anonym (Ingefära)
    Anonym (Gott men dyrt) skrev 2017-03-19 23:08:29 följande:

Hur gör man det?Färsk ingefära underläppen ?

Precis. Bara att bita av en liten bit och lägga upp som en portionsnus. Kan bränna rejält så du behöver bara en liten liten bit, typ storlek som en platt ärta. Funkade jättebra på mig... och så kostar det typ 5kr per månad :) lycka till!
  • Anonym (Gott men dyrt)
    Anonym (Ingefära) skrev 2017-03-24 21:12:34 följande:

Precis. Bara att bita av en liten bit och lägga upp som en portionsnus. Kan bränna rejält så du behöver bara en liten liten bit, typ storlek som en platt ärta. Funkade jättebra på mig... och så kostar det typ 5kr per månad :) lycka till!

Måste testa detta och det är ju billigt!
Svar på tråden Hur slutade ni att snusa