• Anonym (Sertralin)

Ni som slutat med Sertralin

Ni som ätit Sertralin. Hur mådde ni?

När i skulle sluta, HUR trappade ni ner? någon som slutat tvärt, i så fall hur funkade det?

Hur mådde ni efter ett tag efter att ni slutat?

Tacksam för all input jag kan få!

• Svar på tråden Ni som slutat med Sertralin
  • Anonym (Anita)

Tog ca ett år att bli helt som vanligt from att jag slutat. Konstiga neurologiska symptom som ingen tog ansvar för.

• Anonym (Sertralin)
    Anonym (Anita) skrev 2017-03-19 10:01:24 följande:

Tog ca ett år att bli helt som vanligt from att jag slutat. Konstiga neurologiska symptom som ingen tog ansvar för.

Hur stor dos åt du från början? hur länge hade du ätit? Hur snabbt trappade du ner? Vilka symtom hade du? När började de efter hur lång uttrappning?
  • cupcakemom

Jag mådde jättedåligt och fick börja om nedtrappning tre gånger.. Så hade jag ändå bara ätit 50 mg i ngr veckor... Men ätit citalopram innan och bytt rakt av till sertalin

Mitt tips är att ta det långsamt...

• Anonym (nn)

Jag har slutat med sertralin två gånger, trappade ner från 200 mg första gången och från 150 mg andra gången. Båda gångerna en väldigt successiv nedtrappning under överinseende av psykiatrin, minns inte exakt hur i mg räknat men minns att det var en långsam process.

Hade väldiga myrkrypningar i händerna men dessa försvann några veckor efter att jag slutat. I övrigt inga direkta utsättningssymptom. Dock kom mina besvär tillbaka igen ca 12-18 månader efter att jag slutat så det blev inget permanent stopp någon av gångerna.

• Anonym (S)

Googla nedtrappnings schema.

• Anonym (Sssss)

Håller just nu på att trappa ut för att kunna byta till Citalopram.
    Har ätit 200 sedan i juli och är nu på 6 eller 7 veckan på nedtrappningen. 150 mg några veckor sedan 100 och nu nere på 50 mg.
    Mådde riktigt dåligt första veckorna, huvudvärk, yrsel, illamående, hjärtklappning, trötthet bl.a. Fast vad som egentligen är utsättningssymptom eller bara mer symptom på min utmattningsdepression vet jag inte riktigt?!

• Anonym (Anita)

Åt absolut lägsta dosen. Blev fri från depression men kände heller inga känslor. Jag blev stirrig, känslokall, sexuellt ointresserad och även lite annorlunda i temperaturen. Slutade tvärt eftersom jag åt lägsta dosen fanns inget att trappa ner från. Tog typ ett år att bli ok efter det. Riktigt obehagliga utsättningssymptom. Trodde jag fått ms.

• Anonym (Sertralin)
    Anonym (Anita) skrev 2017-03-21 06:52:28 följande:

Åt absolut lägsta dosen. Blev fri från depression men kände heller inga känslor. Jag blev stirrig, känslokall, sexuellt ointresserad och även lite annorlunda i temperaturen. Slutade tvärt eftersom jag åt lägsta dosen fanns inget att trappa ner från. Tog typ ett år att bli ok efter det. Riktigt obehagliga utsättningssymptom. Trodde jag fått ms.

Den känslan jag har också...

Funderingen är hur lång tid det tar innan man känner av utsättningssymtomen om man nu får några? Känner man från dag ett eller kan det ta flera veckor?!
  • Anonym (S)

Det kan ta några dagar..skulle alldrig våga ta såna mediciner..Fick fel medicin av läkaren, tog över 19 mån att trappa ut. Läkaren hade ingen aning, hur man trappade ut. Läkemedels abstinens vill man Inte ha.

• Anonym (fd användare)

Jag halverade dosen under ganska lång tid, ca 1,5 månad.

Försra veckan/veckorna efter att ha slutat helt blev jag lite emotionellt instabil. Blev lättrörd och kunde gråta av allt (gråter väldigt sällan annars), kände mig enssm och ledsen blandat med perioder av mycket energi och företagslusta. Fick grejer gjort som jag skjutit på i flera år:)

Men sen stabiliserade det sig, och jag har inte lika starka svängningar längre. Har varit utan i ca två månader nu, så vi får se hur det utvecklar sig.

• Anonym (Sertralin)
    Anonym (fd användare) skrev 2017-03-23 11:03:20 följande:

Jag halverade dosen under ganska lång tid, ca 1,5 månad.

Försra veckan/veckorna efter att ha slutat helt blev jag lite emotionellt instabil. Blev lättrörd och kunde gråta av allt (gråter väldigt sällan annars), kände mig enssm och ledsen blandat med perioder av mycket energi och företagslusta. Fick grejer gjort som jag skjutit på i flera år:)

Men sen stabiliserade det sig, och jag har inte lika starka svängningar längre. Har varit utan i ca två månader nu, så vi får se hur det utvecklar sig.

Kände du nåt efter att du börjat trappa ner eller kom allt efter du slutat? Hur hög dos tog du?
  • Anonym (fd användare)

Tog lägsta dosen, och kände faktiskt ingenting (vad jag kan minnas) av själva nedtrappningen.
    Fick mycket större biverkningar när jag började med setralin än när jag slutade.

• Anonym (S)

Och doktorn informerade dig om det?

• Anonym (Sertralin)
    Anonym (S) skrev 2017-03-24 16:12:38 följande:

Och doktorn informerade dig om det?

Vad?
Svar på tråden Ni som slutat med Sertralin