• Swer

Min syster kallar mitt barn för tjock

Hej!

som rubriken lyder: Min syster kallar mitt barn för tjock.

Det var en dag då jag var hemma hoss min syster då sa hon att mitt barn var tjock och behövde banta.

Jag blev ställd. Jag fattade inte vart det kom i från.

Jag sa av följande: Jaså! Varför tycker du det?

Då sa hon så här: alltså fortsätter din dotter i den stilen så kommer hon vara med i biggest loser.

Då sa jag sa att hon skulle sköta sina ungar så sköter jag mina Men hon lysande inte och fortsatte.

Jag blev sur och tog mitt pick och pack och drog hem.

Jag blev faktist ledsen när hon sa så.

Min dotter är lite större än vissa andra men jag har tyckt det var fint på henn för hon mår bra fysiskt och psykiskt. Jag har aldrig sett några problem av det och inte min dotter i heller.

Jag fattar inte vad som hände min syster men vad ska jag säga om hon säger så igen?

• Svar på tråden Min syster kallar mitt barn för tjock
  • Monchichier

Jag skulle säga "jag vore tacksam om du höll din åsiktsdiarré för dig själv". Om det ändå fortsätter "jag tyckte att jag var tydlig och vänlig första gången jag sa till dig. Vad var det du inte förstod? Jag blir sårad när du säger sådär och nästa gång går jag". Fortsätter det ändå skulle jag bara dra, sluta höra av mig och vänta på en ursäkt.

Vill hon diskutera och argumentera skulle jag svara "jag vill faktiskt inte diskutera det här med dig, lämna ämnet eller så lämnar jag rummet"

• Studentpappa

Stämmer det inte då? Om man inte kan vara öppen i sin egen familj var kan man då vara det. Sen kan man ju vara mera finkänslig men om det ligger något i det så är det väl bra att det tas upp.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Kebabben
    Swer skrev 2017-03-19 12:05:51 följande:

Min dotter är lite större än vissa andra

Ja där har du väl svaret på varför hon sa så. Ställ din dotter på en våg, mät hennes längd och kolla hennes BMI så får du ett objektivt svar om hon är tjock eller inte.

Sen kan du också fråga dig om det är så att din dotter nyligen har satt på sig mycket extra vikt. Dvs. har hon lagt på sig förhållandevis mycket vikt under kort tid? Då kan det också vara något som du måste åtgärda angående hennes diet.
  • Långbenopluto

Som systrar ska man kunna vara ärlig mot varandra?

Hur lång är din dotter, och vad väger hon samt ålder?

• Sweri

Min dotter är 7 år och väger 45kg

Hon är 1,35 cm lång.

• Sweri
    Tofflans skrev 2017-03-19 16:40:12 följande:

Som systrar ska man kunna vara ärlig mot varandra?

Hur lång är din dotter, och vad väger hon samt ålder?

Ja det ska man kunna men hon sa det på ett elakt sätt och hon behöver inte just använda ordet tjock för det gillar inte jag.

Sen behöver hon inte säga att min dotter kommer vara med i biggest looser
  • Sweri
    Kebabben skrev 2017-03-19 14:16:31 följande:

Ja där har du väl svaret på varför hon sa så. Ställ din dotter på en våg, mät hennes längd och kolla hennes BMI så får du ett objektivt svar om hon är tjock eller inte.

Sen kan du också fråga dig om det är så att din dotter nyligen har satt på sig mycket extra vikt. Dvs. har hon lagt på sig förhållandevis mycket vikt under kort tid? Då kan det också vara något som du måste åtgärda angående hennes diet.

Ja men jag skulle aldrig få för mig att säga att mina syskonbarn är tjocka för att dom är lite mulliga
  • Froken Lokens

Jag hade sannolikt sagt något i stil med att hennes vikt kan vi göra något åt men din dumhet är tyvärr beständig.

• Babyfeber
    Sweri skrev 2017-03-19 17:51:51 följande:

Min dotter är 7 år och väger 45kg

Hon är 1,35 cm lång.

Enligt BMI ligger ditt barn på fetma, och ganska långt över gränsen. Det kan vara en god idé att se över matvanor och aktivitet. Din syster uttryckte sig förvisso klumpigt, men har rätt i sak.
  • Valkyria75

Men din dotter har ju fetma. Du borde istället vara glad att din syster uppenbarligen bryr sig tillräckligt om henne för att våga ta upp det med dig.

Sen är det inget fult att påpeka att någon är tjock, det är ju snarare bara ett konstaterande. Däremot så kan man ju uttrycka sin oro på olika sätt, vissa bättre, andra sämre.

Men fokusera istället på hur du ska hjälpa din dotter!

Svar på tråden Min syster kallar mitt barn för tjock