• Anonym (Gravid)

Hur mycket får ni i föräldrapenning

Hej,

Som rubriken lyder, hur mycket får ni och hur många dagar tar ni ut? Kommer ni fördela dagarna lika eller får den ena föräldern mer dagar?

Hur tänker ni?

Jag är nyfiken, är gravid och vill vara hemma i över 1 år.

• Svar på tråden Hur mycket får ni i föräldrapenning
  • Anonym (qwerty)

Får ut max, vilket egentligen är alldeles för lite. Men jag ska inte klaga, bodde vi någon annanstans i världen hade vi inte fått något.

Tar ut fem dagar i veckan och vi kommer definitivt inte dela lika, det blir alldeles för stort inkomstbortfall för oss. Mannen kommer förlänga sin semester bara så han kommer inte att ta ut mycket alls.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (qwerty) skrev 2017-03-19 22:34:21 följande:

Får ut max, vilket egentligen är alldeles för lite. Men jag ska inte klaga, bodde vi någon annanstans i världen hade vi inte fått något.

Tar ut fem dagar i veckan och vi kommer definitivt inte dela lika, det blir alldeles för stort inkomstbortfall för oss. Mannen kommer förlänga sin semester bara så han kommer inte att ta ut mycket alls.

Hur mycket är max i summa? :)
  • snedtak
    Anonym (Gravid) skrev 2017-03-19 22:44:10 följande:
    28 991 före skatt och 20 293 efter om man tar ut 7 dagar. Tar man ut fem blir det 14 495 kr efter skatt.
    Tjänar man över ca 38 000/mån slår man i taket.
    rakna.net/berakna/foraldrapenning/
  • Anonym (Minime)

Tog första året ut 3 dagar i veckan fick då ut cirka 5000:-

Nu är han fyllda 1 år så för att behålla min sgi tar jag ut 5 dagar i veckan .. (cirka 8000-9000:-/månaden) Jag har vart och är föräldraledig hela tiden tills sonen börjar förskola i augusti och då är han 20 månader ..

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Gravid) skrev 2017-03-19 22:44:10 följande:
    typ 950kr/dag va?
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Minime) skrev 2017-03-19 22:49:57 följande:

Tog första året ut 3 dagar i veckan fick då ut cirka 5000:-

Nu är han fyllda 1 år så för att behålla min sgi tar jag ut 5 dagar i veckan .. (cirka 8000-9000:-/månaden) Jag har vart och är föräldraledig hela tiden tills sonen börjar förskola i augusti och då är han 20 månader ..

Jag fick för mig att man var tvungen att ta ut 5 dagar för att behålla sin SGI? Jag vill också vara hemma ett bra tag och undrar när man måste börja ta minst 5 dagar?
  • nnnnnnnn

Första året - 0 kr, sen måste man ta ut 5 dagar/vecka.

När det fanns jämställdhetsbonus så tjänade vi mest på att dela SGI-dagarna exakt lika, nu skulle vi tjäna lite mer ifall den som tjänar mest (maken) tar ut fler dagar och tex tog ut över helgen, men eftersom vi inte vill ha ut så mycket pengar som möjligt utan satsar på så mycket ledigt som möjligt så delar vi lika ändå.

Kanske gör vi så att maken tar bara SGI-dagar (245 st) och jag tar alla lågnivådagar + resten av SGI-dagarna så att vi är lediga exakt lika mycket, men jag tar de dagar som är värda samma summa oavsett vem som tar ut dem och maken tar ut de dagar som är värda mer när han tar ut dem.

Anledningen till att vi delar exakt lika är att vi vill båda vara hemma med barnen då vi båda är föräldrar till dem, och dessutom var jag hemma mer under första året, så det där med att man behöver vara hemma och återhämta sig är redan avklarat.
    Jag var hemma 100% första året och han var "bara" hemma heltid 4 månader, jobbade 50% 4 mån och 80% 4 mån, så han har redan jobbat mer än mej så det är inte mer än rätt att vi delar exakt på dagarna från 1 års ålder på barnet.

• Anonym (vi med)

Jag och min man sitter och räknar på det just nu också, men jag blir inte klok på försäkringskassans räknesnurra. Det enda jag förstår är att om jag tar ut 5 dagar i veckan mellan bf i början av juni i år och augusti nästa år när mina små tidigast kan tänkas börja förskola så kommer jag få ut ungefär 8000 kr ink. ett halvt barnbidrag.

Vi kommer inte dela lika. Jag tjänar inte så mycket före skatt, och min man tjänar en bra bit över över mig, så det skulle bli ett gigantiskt inkomstbortfall. Vi räknar på att han ska vara hemma med barnet två dagar i veckan och jag resten.

Jag försöker också läsa vad som står under "Om du får flera barn", men den vill inte öppnas för mig. Någon som vet vad som står/gäller. Ursäkta, TS, om jag kapar tråden lite.

Dum fråga: Varför får ens partner 10 dagar extra? Varför får han 250 dagar och jag bara 240? Jag trodde man skulle få lika många om man delade rätt av...

• Anonym (M)
    Anonym (vi med) skrev 2017-03-19 23:01:46 följande:

Jag och min man sitter och räknar på det just nu också, men jag blir inte klok på försäkringskassans räknesnurra. Det enda jag förstår är att om jag tar ut 5 dagar i veckan mellan bf i början av juni i år och augusti nästa år när mina små tidigast kan tänkas börja förskola så kommer jag få ut ungefär 8000 kr ink. ett halvt barnbidrag.

Vi kommer inte dela lika. Jag tjänar inte så mycket före skatt, och min man tjänar en bra bit över över mig, så det skulle bli ett gigantiskt inkomstbortfall. Vi räknar på att han ska vara hemma med barnet två dagar i veckan och jag resten.

Jag försöker också läsa vad som står under "Om du får flera barn", men den vill inte öppnas för mig. Någon som vet vad som står/gäller. Ursäkta, TS, om jag kapar tråden lite.

Dum fråga: Varför får ens partner 10 dagar extra? Varför får han 250 dagar och jag bara 240? Jag trodde man skulle få lika många om man delade rätt av...

Han får 10 dagar tillfällig föräldrapenning som han kan ta i samband med barnets födelse och vara hemma tillsammans med dig och barnet i början. Inom 60 dagar måste de dagarna tas ut. De första tar dem de 10 första dagarna efter barnet fötts.
  • Anonym (Gravid)

[/quote]

Låna tråden du, jag har samma funderingar. väntar barn i juli och har dålig koll på hur allt fungerar.

Svar på tråden Hur mycket får ni i föräldrapenning