• Anef

Ni med 15 timmars barn. Vad tycker ni?

Jag skulle vilja höra era åsikter om för- och nackdelar med att ha barn på förskolan 15 timmar i veckan trots att man är hemma? Vi får en lillebror inom en snar framtid och storasyster är drygt 1år bara så jag är fortfarande föräldraledig. Jag brottas lite med dåligt samvete att lämna henne på förskola när jag ändå är hemma och dessutom riskera att dra hem smittor till bebisen och kanske att det blir för stor omställning för storasyster att både börja förskola och få syskon. Samtidigt behöver jag kanske få den lilla tiden själv med bebisen, anknytning, lugn att bara fokusera på honom, lite återhämtning på dagen om natten tex har varit kaos (1åringen sover fortfarande oroligt och vill äta nattetid osv så det lär inte bli enklare med en bebis till på det just nattetid). Tänker också att det kan vara nyttigt att träffa andra barn och leka några få timmar om dagen eftersom det blir mkt hemmaliv i början med nyfödd och hon kräver mer och mer aktivitet ju äldre hon blir.

Tankar och tips mottages hjärtligt :)

• Svar på tråden Ni med 15 timmars barn. Vad tycker ni?
  • pinkpanda

Jag har ett 15 timmars barn och är rätt nöjd än så länge. Vi funderar på syskon lite längre fram och då börjar man brottas lite med tanken.

Å ena sidan tycker jag att det är bra, man behåller rutiner och barnet får den stimulansen som det behöver. Kan vara tråkigt att sitta hemma med mamma och en bebis, speciellt när man har mkt spring i benen.

Det som kan vara negativt är just smittorna och att barnet kanske ska känna sig åsidosatt eller bortlämnad. Större barnet vill kanske också lära känna det nya syskonen. Men 15 timmar i veckan är ju rätt lite, så jag tror att barnet kan både vara på fsk och lära känna sitt nya syskon.

När det inte är några kända smittor som härjar så kan man nog ha barnet på förskolan som vanligt. Sen under vinterhalvåret med RS, förkylningar och kräksjukor kanske man ska vara lite återhållsam, om man vet att den går runt på förskolanGlad.

• Alexi

Men när hade du funderat på att hon skulle börja då?

För femtontimmars är ju bra för äldre barn men att skola in en ettåring bara för det blir ju väldigt konstigt.

• cb66

Vi började med 15 timmars när vi fick vårt andra barn, det var ett tag sedan och då fanns det inget alternativ. Kommunen hade dessutom bestämt att det skulle vara 3 timmar per dag.
    Det var helt värdelöst, vå¨r dotter blev jätteledsen när hon inte fick äta lunch med de andra, någon hade dessutom fått henes plats.

För mig var det kaos, min fru jobbar tidigt så jag tog lämningen. Det tog en timme att väcka den lille, få på alla kläderna och släpa iväg barnvagn och unngar till förskolan - sen en timme tillbaka hem. När vi väl vara hemma var det i stort sätt bara att göra sig i ordning för att hämta dottern igen.

• filuring

Hej!

Förstår dina funderingar! jag väntar nr 3 i september. har en 3,5 åring på dagis 20 timmar (vi har det i vår kommun) och en 14 månaders hemma. personligen skulle jag inte skola in en 1 åring på dagis men det beror ju lite på hur snart ni får nummer 2?

jag jobbade mellan min etta och tvåa och gick hem med äldsta 1, 5 månad innan. orkade inte köra henne till dagis helt enkelt. vi hade egen tid innan 2:an kom. 1:an började på dagis ca 2-3 månader efter att 2:an kom. tror det är bra att vänta med stora förändringar nära inpå och försöka ha 2-3 månader mellan planerade stora förändringar. man vet ju aldrig hur barnet reagerar? hur har han/hon reagerat tidigare på förändringar? det är oxå lättare för äldsta att få bra kontakt med bebis om han/hon får vara med och delaktig. det kan väcka avundsjuka annars om är på dagis. du kanske ändå tänkt ha äldsta hemma nån vecka eller två när bebis kommer? då kan det bli som en ny inskolning efter den perioden hemma. det kan oxå vara jobbigt att skola in äldsta när bebis kommit och du måste ha med Honom/henne till dagis.

om äldsta sover oroligt kan det bli både bättre och sämre om börja dagis. barn har ofta inte behov av att leka med andra förrens de blir 3 år. så klart tycker de det är roligt med andra barn tidigare sen så klart är det lite individuellt.

vet hur det är att ha dåliga nätter och då är det ju en fördel att äldsta är på dagis så man kan ta det lite lugnt. men det är oxå jobbigt att sköta tiderna.... när man är trött och har en liten bebis.. har du långt till dagis ? hur är din 1 åring? aktiv? lugn?

• Studentpappa
    Anef skrev 2017-03-20 10:02:46 följande:

Jag skulle vilja höra era åsikter om för- och nackdelar med att ha barn på förskolan 15 timmar i veckan trots att man är hemma? Vi får en lillebror inom en snar framtid och storasyster är drygt 1år bara så jag är fortfarande föräldraledig. Jag brottas lite med dåligt samvete att lämna henne på förskola när jag ändå är hemma och dessutom riskera att dra hem smittor till bebisen och kanske att det blir för stor omställning för storasyster att både börja förskola och få syskon. Samtidigt behöver jag kanske få den lilla tiden själv med bebisen, anknytning, lugn att bara fokusera på honom, lite återhämtning på dagen om natten tex har varit kaos (1åringen sover fortfarande oroligt och vill äta nattetid osv så det lär inte bli enklare med en bebis till på det just nattetid). Tänker också att det kan vara nyttigt att träffa andra barn och leka några få timmar om dagen eftersom det blir mkt hemmaliv i början med nyfödd och hon kräver mer och mer aktivitet ju äldre hon blir.

Tankar och tips mottages hjärtligt :)

Du skriver ju själv att ettåringen sover dåligt och du behöver vila, men blir inte hon trött av sina stökiga nätter då? Det är väl inte direkt någon vila på förskolan. Ett så litet syskon hade inte jag valt att ha på förskolan, dom har inget direkt utbyte av "kompisar" i den åldern.

Sen hinner man knappt hem innan det är dags att åka och hämta beroende på vilka tider dom får gå. Vår äldsta var tre när vi fick syskon och hon fick gå 15h efter ett tag när hon inte ville vara hemma längre men det var mest krångligt tycker jag. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Jasmin Karlsson

Jag har en 5-åring som går 18 timmar/vecka och är föräldraledig med en bebis. Jag tycker förskolan är bra för honom, eftersom han leker på ett sätt med kompisar som inte jag kan erbjuda (vi känner inga andra familjer med 5-åringar heller).
    Men nu ska det komma en 3:e snart, då kommer mittenbarnet vara 1 år o 3 mån. Jag övervägde förskola på deltid men kommit fram till att det nog inte blir så. Det blir för jobbigt att skjutsa fram och tillbaka, med en bebis också som har oregelbundna sovtider. Det blir nog mer jobb för mig än det blir avlastning. Jag tror inte en ettåring behöver förskolan, om hon kommer behöva aktiveras får vi gå till öppna förskolan eller gå ut till lekparker, med bebisen i vagn eller sele. Nackdelen blir ju att det nog inte kommer finnas chans till att sova/vila på dagen.

• Anef
    pinkpanda skrev 2017-03-20 10:20:39 följande:

Jag har ett 15 timmars barn och är rätt nöjd än så länge. Vi funderar på syskon lite längre fram och då börjar man brottas lite med tanken.

Å ena sidan tycker jag att det är bra, man behåller rutiner och barnet får den stimulansen som det behöver. Kan vara tråkigt att sitta hemma med mamma och en bebis, speciellt när man har mkt spring i benen.

Det som kan vara negativt är just smittorna och att barnet kanske ska känna sig åsidosatt eller bortlämnad. Större barnet vill kanske också lära känna det nya syskonen. Men 15 timmar i veckan är ju rätt lite, så jag tror att barnet kan både vara på fsk och lära känna sitt nya syskon.

När det inte är några kända smittor som härjar så kan man nog ha barnet på förskolan som vanligt. Sen under vinterhalvåret med RS, förkylningar och kräksjukor kanske man ska vara lite återhållsam, om man vet att den går runt på förskolan.

Precis så jag tänker också. Bra med rutiner och få leka. Det gäller ju trots allt få timmar per dag, men att just smittorna är mest oroande. Nu ska hon börja till våren isf så de värsta influensorna härjar ju oftast inte då och skulle det vara nån härd på förskolan kan man ju bara ha henne hemma.
  • Anef
    Alexi skrev 2017-03-20 10:22:41 följande:

Men när hade du funderat på att hon skulle börja då?

För femtontimmars är ju bra för äldre barn men att skola in en ettåring bara för det blir ju väldigt konstigt.

Vad är det som är konstigt menar du? 15 timmar har man rätt till från 1 års ålder.
  • Anef
    cb66 skrev 2017-03-20 10:33:40 följande:

Vi började med 15 timmars när vi fick vårt andra barn, det var ett tag sedan och då fanns det inget alternativ. Kommunen hade dessutom bestämt att det skulle vara 3 timmar per dag.

Det var helt värdelöst, vå¨r dotter blev jätteledsen när hon inte fick äta lunch med de andra, någon hade dessutom fått henes plats.

För mig var det kaos, min fru jobbar tidigt så jag tog lämningen. Det tog en timme att väcka den lille, få på alla kläderna och släpa iväg barnvagn och unngar till förskolan - sen en timme tillbaka hem. När vi väl vara hemma var det i stort sätt bara att göra sig i ordning för att hämta dottern igen.

Usch ja det lät mer stressigt än givande för någon av er. Lite sånt jag oroar mig för. Nu har vi lyckats få plats på en förskola som det är 5 minuters promenad till så jag tänkte det kunde vara skönt att få en promenad och sen lite tid med bebisen i lugn och ro medan storasyster får leka och har kul en stund. Mest så.. men det får ju inte bli ett stress moment.
  • Anef
    Jasmin Karlsson skrev 2017-03-20 13:15:03 följande:

Jag har en 5-åring som går 18 timmar/vecka och är föräldraledig med en bebis. Jag tycker förskolan är bra för honom, eftersom han leker på ett sätt med kompisar som inte jag kan erbjuda (vi känner inga andra familjer med 5-åringar heller).

Men nu ska det komma en 3:e snart, då kommer mittenbarnet vara 1 år o 3 mån. Jag övervägde förskola på deltid men kommit fram till att det nog inte blir så. Det blir för jobbigt att skjutsa fram och tillbaka, med en bebis också som har oregelbundna sovtider. Det blir nog mer jobb för mig än det blir avlastning. Jag tror inte en ettåring behöver förskolan, om hon kommer behöva aktiveras får vi gå till öppna förskolan eller gå ut till lekparker, med bebisen i vagn eller sele. Nackdelen blir ju att det nog inte kommer finnas chans till att sova/vila på dagen.

Så där tänkte jag med först, att båda skulle vara hemma med mig men sen pratade jag med en förskollärare som tyckte storasyster skulle få det bästa av två världar med 15 timmar, samtidigt som jag behöver kunna känna att jag får tid till det nya barnet..så jag började tänka om. Min man tycker jag ska ha avlastningen så jag ska orka med. Men jag vet inte riktigt vad som ger mest haha. Inte lätta beslut. Vi ska nog prova 15 timmar (3tim om dagen) och funkar inte det så är det ju bara att pausa det hela. :)
Svar på tråden Ni med 15 timmars barn. Vad tycker ni?