Inlägg från: Anonym (Televinken får en idé) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Televinken får en idé)

Är det hetsjakt på Peter Springare nu?

En polis som beskriver sin vardag är intressant och har definitivt ett nyhetsvärde. Delvis applåderar jag därför honom. Hade gärna hört mer om hur han anser att Örebropolisens utredningar håller måttet i domstol. Hur många ärenden som avgörs av polisen, och hur många fällande domar det resulterar i. Om det är fråga om samma gärningsmän/misstänkta som återkommer. Hur ålder på ensamkommande fastställs (om det alls görs). Om diskussionsklimatet inom myndigheten. Om polisens resurser ger effekter i utsatta områden. Hur poliser som handlägger grova brott i Örebro upplever sin vardag. Eller liknande frågor. 

Förnamn (dessutom påhittade?) på misstänkta är däremot fullständigt ointressant. Att han vill tala om vård och skola i största allmänhet är det inget jag reagerar på, det måste väl var och en få ha en åsikt om vare sig denne är polis eller inte, men det är ointressant och han verkar dessutom onyanserad och okritisk (okunnig?) i de frågorna.   

Angående hans synnerligen märkliga uttalande om vad han (i egenskap av myndighetsperson?) vill göra med oliktänkande journalister verkar uttalandet vara del av en trend. Sådana uttalanden bör varje sansad person förfäras över och ta avstånd ifrån. Särskilt om det kommer från någon som åtminstone delvis använder sig av en särskild samhällsställning när han framför dem.

Dock, bör man kanske tillägga, bör även journalister uppmanas att undvika uttryck av ett slag som kan tolkas som uppmaning till våld. Att det skapas en aversion mot journalister som gör uttalanden av liknande slag ursäktar inte ens eget beteende, men det ger en förklaring. Delar av svensk journalistik saknar förmåga att förhålla sig objektiv till svåra omvärldsfrågor och förekomsten av kraftfulla uttryck kommer att avspeglas uttalanden från allmänheten (eller vad man nu ska kalla Peter Springare). Det bör även den etablerade krönikören tänka på.

• Anonym (Televinken får en idé)
    Anonym (messiaskomplex?) skrev 2017-03-21 19:30:15 följande:
    Ja, felet är väl att det nu har övergått mer till  hans åsikter, han vill ju till och med sitta i riksdagen outan att bry sig om vilket parti han sitter för och det ger mig lite undran.

Det har också gått mer till att handla om honom som person, inte bara för hans kritiker men ocksåför hans följare men framförallt för honom själv.
    Kan ju kanske vara ett sätt att trygga sin pension? Har svårt att tänka mig något softare jobb än riksdagspolitiker faktiskt. 
Svar på tråden Är det hetsjakt på Peter Springare nu?