• pinkpanda

Anställningsintervju positiva/negativa egenskaper

Hej!

Jag ska på intervju på onsdag och behöver lite tips på pos/neg egenskaper, om frågan kommer upp. Jag har ingen erfarenhet av yrket, var föräldraledig efter examen så har ju sämre ställning än andra.

• Svar på tråden Anställningsintervju positiva/negativa egenskaper
  • Alltidväntarmanpånåt

Vill bara säga att man har inte negativa egenskaper utan utvecklingsbara egenskaper. Det visar att du är ansvarstagen, medveten och vill utvecklas... Dina utvecklingsbara egenskaper är du nig bäst själv på att komma på. Tänk lite på bad du skrivit i ditt brev så det finns en röd tråd. Lycka till

• Kerubmamman

En fd arbetskollega till min make driver idag ett rekryteringsföretag. Han säger att man ska resa sig upp och gå om man får en fråga om negativa egenskaper, för det tyder på dålig syn på arbetstagarna.. eller nåt i den stilen. 

Men när man är ny på arbetsmarknaden så har man ibland inte så mycket val och vår bekante rekryterar seniorer, chefer osv så det är personer som oftast inte har några problem att få jobb. Men jag kände att jag ändå ville nämna hur han och en del andra ser på frågan. 

Får du frågan ska du vända på det, precis om föregående svar nämner. 
    "Jag skulle inte kalla det negativa egenskaper, däremot har jag några egenskaper som har förbättringspotential/är utvecklingsbara..... " 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Avenia

Gör inte som jag, som svarade att jag kan vara en besserwisser. Jag riktigt såg hur arbetsgivaren blev anti. Och jag som ville vara ärlig och bjuda lite på mig själv. Fick inte jobbet.

• Themis
    Avenia skrev 2017-03-20 21:27:46 följande:

Gör inte som jag, som svarade att jag kan vara en besserwisser. Jag riktigt såg hur arbetsgivaren blev anti. Och jag som ville vara ärlig och bjuda lite på mig själv. Fick inte jobbet.

Oj då, ja det beror väl lite på hur man ser på det ordet.

Jag och alla mina vänner kan nog med fog kalla oss besserwissrar inom våra respektive områden, men det enda som blir av det är ju roliga debatter och att man får lära sig nya saker när man umgås med dem. Om jag har fel så begär jag inte bättre än att få veta hur det är, så jag kan bli klokare.

Den som antingen inte själv klarar att bli rättad p.g.a. mindervärdeskomplex, eller ser egenskapen som en mänska som ska tjafsa om allt vare sig det är meningsfullt eller inte, tycker nog inte att det är så bra.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • K Kalle

Hehe, en kompis sa en gång på en intervju att hon var lat, vilket är sant. Hon fick inte jobbet. Det var hennes första intervju och hon gjorde vad jag vet inte om misstaget.
  • pinkpanda

Ja, sånt är svårt. Man vill vara ärlig och de blir ändå inte nöjda...
  • legomum

Var lika positiv till dina negativa sidor men säg även att du är medveten om dem och jobbar på dem.
    Att du försöker vända dina svagheter till styrka istället.

Tidigare skrev någon om besserwisser, det kan man vända till att istället för att "knäppa folk på näsan" till att  komma med nya ideer till personalmötena..

Det gäller att vara smidig bara =)

• Rogsan

Ett väldigt bra svar är att säga att du besitter ett antal egenskaper och ibland är de till din fördel och ibland till din nackdel. Ta upp exempel på detta men fokusera givetvis på när de är till din fördel.

Men, du är på arbetsgivarens hemmaplan och ibland vill de ha svar på den frågan de ställde. Det är dock svårt ge tips på specifika egenskaper då jag inte vet hur annonsen ser ut. Välj positiva egenskaper som övertygar dem om att du passar för rollen/tjänsten. Välj negativa egenskaper som är utvecklingsbara och visa att du är självmedveten. Att veta om sina negativa sidor är en styrka för de flesta arbetsgivare. Sätt dig in i intervjuarens situation, vad skulle du själv vilja höra?

Leta lite tips på olika CV-sidor också. Finns bl.a. på www.cv-mallar.net

Lycka till!

• irocker87

Hej,

Kanske sent nu men jag gjorde ett test på www.jobbintervjun.se med ett antal frågor om allt möjligt där jag fick ut en personlig PDF.
    Fick bra tips på sånt jag behövde tänka på. Finns massor av info på nätet men lätt drunkna i all information. Här var det mer "detta behöver just du tänka på" eftersom jag svarade på ett visst sätt på frågorna. Värt att testa :) 

Svar på tråden Anställningsintervju positiva/negativa egenskaper