Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Böter?)

Böter?

Körde förbi en ensam polis med laserkamera idag. När jag körde förbi såg det ut som han vinkade. Körde möjligen lite för fort. Några km/h Det var en 50 sträcka. Var säker på att jag skulle bli invinkad längre fram men inget hände. Inga fler poliser utan jag fortsatte hem. Så brukar väl aldrig kontroller gå till? Det var en civilpolis.

• Svar på tråden Böter?
  • Anonym (Qwerty)

Hur är det med analyserna egentligen? Varför tror du att polisen vinkade??

• Anonym (Böter?)

För att han höjde handen i en vinkning när vi passerade. Soneb på 6 år så samtidigt att "polisen vinkade". Därav var jag ganska säker på att vinkas in längre fram. Men som sagt brukar kontroller gå till så att de står ensamma eller var det inte en vanlig fartkontroll. Någon med erfarenhet?

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Böter?) skrev 2017-03-20 20:51:15 följande:

För att han höjde handen i en vinkning när vi passerade. Soneb på 6 år så samtidigt att "polisen vinkade". Därav var jag ganska säker på att vinkas in längre fram. Men som sagt brukar kontroller gå till så att de står ensamma eller var det inte en vanlig fartkontroll. Någon med erfarenhet?

Ja men varför tror du att han vinkade till dig? För att berätta att han kommer skicka hem böter till dig eller vad?
  • Anonym (Böter?)

Varför hänger du ens upp dig på det. Som jag sagt två gånger för att jag trodde att han vinkade för att uppmärksamma mig på att jag skulle komma att vinkade in längre fram. Men som min fråga är. Brukar kontroller gå till så att poliser med laser står själva utan att bilar vinkade in längre fram. Förstår inte ens varför du går på med den frågan du ställer igen. Vad har det för betydelse?

• Aikido

Han såg väl sonen i bilen och vinkade.

Avdankade gamla sprintstjärnor som sedan omskolar sig till poliser arbetar ensamma på det sättet men inga andra.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Böter?) skrev 2017-03-20 21:03:34 följande:

Varför hänger du ens upp dig på det. Som jag sagt två gånger för att jag trodde att han vinkade för att uppmärksamma mig på att jag skulle komma att vinkade in längre fram. Men som min fråga är. Brukar kontroller gå till så att poliser med laser står själva utan att bilar vinkade in längre fram. Förstår inte ens varför du går på med den frågan du ställer igen. Vad har det för betydelse?

Jag tänker såhär: Du säger själv att du körde för fort, men med bara några km/h. Men du uppmärksammade ändå inte att polisen vinkade, utan din son gjorde det. Vilket säger mig att du körde alldeles för fort än vad din förmåga, vilket är ganska alarmerande då det var 50 väg. 
    Jag antar att du är en sådan som parkerar på vägen innan du svänger, kör i 35 på vissa 50 sträckor och 70 på andra. Aldrig kollar döda vinkeln när du ska byta fil och vet inte var blinkersspaken sitter (hint det är inget tillval när man köper en bil). 
    Jag antar helt enkelt att du är en typisk tjej som kör bil. Och sådana har jag inte speciellt mycket för.

FYI, polisen vinkade med största sannolikhet upp och ner med handen, som i "SÄNK FARTEN!", men du körde inte så pass mycket för fort så att det var värt för honom och hans kollega (som antagligen satt i bilen beredd att börja köra ikapp fortkörare) att börja köra efter dig eftersom du bara körde några få km/h för fort. De kör ikapp de som kör i 70, inte 55 (vilket säkert var vad som stod på din mätare vilket innebär att du egentligen höll 50 jämnt)
  • Anonym (Böter?)

Qwerty, du måste vara en sorglig figur som ger dig på andra på det viset. Får det dig att må bättre? Kanske är du en sån som döljer sig bakom det skrivna ordet trygg i att kunna ge dig på andra. Eller kanske pratar du på det här sättet till människor du möter också. Måste kännas gott att trycka ner andra.

Inget av det du rabblar stämmer in på mig. Du känner inte mig men väljer ändå att ge dig på mig. Med lite för fort var det kanske 55 km/h. Men vet inte ens varför jag bryr mig om att skriva det till dig.

Säkert var det som du skrev Aikido. Var mest nyfiken på sättet att arbeta. Att stå ensam så där på kontroll.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Böter?) skrev 2017-03-20 21:20:00 följande:

Qwerty, du måste vara en sorglig figur som ger dig på andra på det viset. Får det dig att må bättre? Kanske är du en sån som döljer sig bakom det skrivna ordet trygg i att kunna ge dig på andra. Eller kanske pratar du på det här sättet till människor du möter också. Måste kännas gott att trycka ner andra.

Inget av det du rabblar stämmer in på mig. Du känner inte mig men väljer ändå att ge dig på mig. Med lite för fort var det kanske 55 km/h. Men vet inte ens varför jag bryr mig om att skriva det till dig.

Säkert var det som du skrev Aikido. Var mest nyfiken på sättet att arbeta. Att stå ensam så där på kontroll.

Kanske är jag en sådan som är förbannat jävla skittrött på att alldeles för mycket folk verkar få körkortet i cornflakespaket. Kanske är jag trött på att lägga mitt liv i händerna på egocentriska amatörer varje dag. Kanske är det så att jag tycker att lagen som säger att en kvinna bara får köra bil om en man går framför med varningsflagg inte är så dum trots allt. Kanske är jag lite för trött på att se miljoner youtubeklipp på kvinnor som inte vet hur de backar ut ur en parkering utan att totalförstöra bilen bredvid, och dessutom smiter. Och ja, kanske är det så att det faktiskt får mig att må lite bättre att väldigt okonstruktivt berätta hur mycket en del har att förbättra i sin körning.
  • Anonym (Böter?)

Och vad tror du andra säger om människor som dig som dömer andra utan att känna dom. Som tar något ur sitt sammanhang som ursäkt för att kunna ge sig på andra utan att veta något om sanningen. Som gömmer sig bakom det skrivna och har det som ursäkt för att skriva vad som helst. Jag har förövrigt varit yrkeschaufför i 22 år så jag betackar mig dina analyser av min bilkörning fram till den dagen du faktiskt vet något om den.

• Anonym (xyz)

Hur vet du att det var en civilpolis?

Jag har fått böter på en 50-sträcka av en ensam polis med laser-mätare, men han hade uniform.

En polis visar väldigt tydligt att man ska stanna genom att ställa sig i vägbanan och peka med hela armen. Polisen (om det var en polis) gjorde helt enkelt en vänlig vinkning.

På vägar med högre hastigheter krävs fler poliser, då är det knappast möjligt att samma polis som mäter din hastighet också stoppar dig.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Böter?) skrev 2017-03-20 21:50:48 följande:

Och vad tror du andra säger om människor som dig som dömer andra utan att känna dom. Som tar något ur sitt sammanhang som ursäkt för att kunna ge sig på andra utan att veta något om sanningen. Som gömmer sig bakom det skrivna och har det som ursäkt för att skriva vad som helst. Jag har förövrigt varit yrkeschaufför i 22 år så jag betackar mig dina analyser av min bilkörning fram till den dagen du faktiskt vet något om den.

En yrkeschaufför sedan 22 år tillbaka som inte vet hur fartkontroller fungerar och osäker på om man får böter utan att ha snackat med polisen.
    Förstår du vilket krokben du gjorde på dig själv alldeles nyss?
    Finns f.ö. en beteckning för sådana också: white van man. Om kanske ännu värre än tjejer bakom ratten...
  • Anonym (Böter?)
    Anonym (xyz) skrev 2017-03-20 21:52:10 följande:

Hur vet du att det var en civilpolis?

Jag har fått böter på en 50-sträcka av en ensam polis med laser-mätare, men han hade uniform.

En polis visar väldigt tydligt att man ska stanna genom att ställa sig i vägbanan och peka med hela armen. Polisen (om det var en polis) gjorde helt enkelt en vänlig vinkning.

På vägar med högre hastigheter krävs fler poliser, då är det knappast möjligt att samma polis som mäter din hastighet också stoppar dig.

Han bar uniform men hade ingen polisbil utan en civilbil. Har aldrig sett en kontroll på det viset och trodde inte dom fick arbeta själva så.
  • Anonym (Böter?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-03-20 22:06:53 följande:

En yrkeschaufför sedan 22 år tillbaka som inte vet hur fartkontroller fungerar och osäker på om man får böter utan att ha snackat med polisen.

Förstår du vilket krokben du gjorde på dig själv alldeles nyss?

Finns f.ö. en beteckning för sådana också: white van man. Om kanske ännu värre än tjejer bakom ratten...

Bra jobbat. Fortsätt du. Vad ger dig rätten att ge dig på andra så här? Har du inget bättre för dig? Du sitter säkert på FL och bara letar efter trådar där du får trycka ner människor. Du verkar helt sakna socialkompetens och vilket yrke du har är ju inte så svårt att lista ut????????????
  • Skadje1938

Tror inte att det händer något om du inte blev invinkad så du kan nog vara lugn. Bra att du reflekterar och polisen vinkade säkert åt din son bara.

Qwerty- det hör med att män är överrepresenterade i statistiken med olyckor i trafiken och att det är välkänt att (särskilt unga!) män ofta överskattar sin egen körförmåga och tar onödiga risker är nåt som du totalt har missat eller?? Du verkar vara en riktig rövhatt.

• Anonym (Böter?)
    Skadje1938 skrev 2017-03-20 22:26:21 följande:

Tror inte att det händer något om du inte blev invinkad så du kan nog vara lugn. Bra att du reflekterar och polisen vinkade säkert åt din son bara.

Qwerty- det hör med att män är överrepresenterade i statistiken med olyckor i trafiken och att det är välkänt att (särskilt unga!) män ofta överskattar sin egen körförmåga och tar onödiga risker är nåt som du totalt har missat eller?? Du verkar vara en riktig rövhatt.

Tack för ditt svar och för ditt stöd. Blir uppriktigt trött och ledsen på alla dessa människor som ger sig själva rätten att trycka ner andra här på FL. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Böter?) skrev 2017-03-20 22:17:26 följande:
    Bra jobbat. Fortsätt du. Vad ger dig rätten att ge dig på andra så här? Har du inget bättre för dig? Du sitter säkert på FL och bara letar efter trådar där du får trycka ner människor. Du verkar helt sakna socialkompetens och vilket yrke du har är ju inte så svårt att lista ut????????????
    Vad ger mig orätten? Det är ett någorlunda fritt forum, eller hur? Nej, jag har faktiskt ingenting bättre för mig just nu. Och nej, jag letar inte trådar. 
    Bara för nyfikenhetens skull, vilket yrke gissar du på att jag har?
  • Anonym (Qwerty)
    Skadje1938 skrev 2017-03-20 22:26:21 följande:

Och det är välkänt att män kör bil väldigt mycket mer än kvinnor. Fastän det är relativt jämställt sett till körkortsinnehav så kör män mer. Det bör synas i statistiken.
  • Anonym (Duff)

Inget att hänga upp sej på. Dom vinkar ibland, tolkar det som att öka farten, ibland blir dom så glada att dom blinkar med discolampor:)

Svar på tråden Böter?