• Anonym (Vill höra om eran resa med högskoleprovet!)

Högskoleprovet..

Hej!

Jag ska göra högskoleprovet nu den 1 April. Det är första gången jag gör provet, är 20 år och tog studenten förra året. Jag var såå taggad och motiverad på att göra högskoleprovet i början av detta år, så pluggade redan (kanske inte är så redan men..) lite i Januari, men sedan började motivationen svaja i och med att jag vart antagen på en universitetsutbildning. Jag påbörjade den utbildningen och tänkte att det nästan var skönt att slippa kämpa för att komma in dit jag vill, och bara plugga något som iallafall leder till jobb trots att det egentligen inte är det jag vill plugga...Detta kom dock ikapp mig och jag hoppade av.

Nu, såhär lite mer än en vecka kvar till provet, känner jag att jag verkligen vill satsa på högskoleprovet. Vet ju att jag inte hinner plugga så mycket på endast ca en vecka, utan jag får ju ge provet ca 2-3 gånger (beroende på hur det går). 

Jag skulle verkligen bara behöva höra någon motiverande historia... Någon som har gått från ett dåligt resultat på HP men jobbat sig upp till ett bättre som lett dem, eller som är påväg att leda, till inträde på drömutbildningen.

Jag personligen är inte så bra på matte utan är mer av en språkmänniska, och jag är såå omotiverad på att plugga matten... Vill ju för att jag ser målet, men samtidigt så tar det emot så mycket... Finns det någon livs levande människa som har genomgått denna resa, som vill berätta om det och peppa mig/många andra lite?
  • Svar på tråden Högskoleprovet..
  • Meriall

Jag är inte bra på matte. Klarade mig med nöd och näppe i gymnasiet. Läraren sänkte godkäntgränsen så jag skulle klara mig... då hör du hur illa det är. Jag gjorde högskoleprovet i 2an på gymnasiet och fick 1.8 och kom in på min drömutbildning senare med just högskoleprovet :) Har skrivit om det ett par gånger och fått 1.8, 1.6, 1.8 och 1.85.

Hade inte pluggat något alls till provet någon av gångerna och inte sovit natten innan på de tre första :) Så det kan gå jättebra.

Hur högt behöver du?

Meriall skrev 2017-03-21 14:46:59 följande:

Jag är inte bra på matte. Klarade mig med nöd och näppe i gymnasiet. Läraren sänkte godkäntgränsen så jag skulle klara mig... då hör du hur illa det är. Jag gjorde högskoleprovet i 2an på gymnasiet och fick 1.8 och kom in på min drömutbildning senare med just högskoleprovet :) Har skrivit om det ett par gånger och fått 1.8, 1.6, 1.8 och 1.85.

Hade inte pluggat något alls till provet någon av gångerna och inte sovit natten innan på de tre första :) Så det kan gå jättebra.

Hur högt behöver du?

Gud vad roligt, samt motiverande, att höra! Jag behöver 1,3, men vill ju egentligen få ett resultat över det så att man är säkrad en plats så att säga. Minst 1,4 helst! Det är bara så svårt att veta vart man kommer att hamna, jag är ju normalbegåvad haha, men har exempelvis en kompis som i gymnasiet hade höga betyg men fick dåligt på HP... Så provet kanske inte passar alla, tänker jag? :)
  • Meriall

Det är nog så. Jag tycker nästan det verkar som att de som får bra på provet har dåliga betyg och tvärtom. Jag hade dåliga betyg. Är inte så pluggig av mig men rätt intelligent/bra slutledningsförmåga. Jag har tex en kompis som har bra betyg men fick 0.2 på högskoleprovet vilket är värre än om man bara klickat slumpmässigt på svaren...

• Anonym (Tips)

Tänkte tips lite... det finns kurser, det finns böcker och det finns annat fritt material.

Bästa tipset jag ger är att titta hur man löser gamla uppgifter och lär vad dessa lösningar skiljer från ens egna. 

Lägger upp hur jag tänker på kanalen nedan. Fritt och enkelt för de som vill se lite enkelt. Både lösningar av gamla prov och sammanfattningar av olika begrepp. Inte matematiskt utan mer "vad du behöver kunna".

Lycka till!

www.youtube.com/dannejaha

Anonym (Tips) skrev 2017-03-22 16:09:57 följande:

Tänkte tips lite... det finns kurser, det finns böcker och det finns annat fritt material.

Bästa tipset jag ger är att titta hur man löser gamla uppgifter och lär vad dessa lösningar skiljer från ens egna. 

Lägger upp hur jag tänker på kanalen nedan. Fritt och enkelt för de som vill se lite enkelt. Både lösningar av gamla prov och sammanfattningar av olika begrepp. Inte matematiskt utan mer "vad du behöver kunna".

Lycka till!

www.youtube.com/dannejaha

Tack så mycket, ska absolut kolla in din kanal! :)
  • Anonym (gäst)

Dottern använde sig av www.hpakademin.se. Det gick mycket bra och hon förbättrade sig och nådde sitt mål. Det ger ju mycket att få ta del av deras analyser och slutsatser om högskoleprovet för att förstå hur man ska tänka. Det kostar en slant (1995kr) men det var väl investerade pengar för oss iallafall eftersom hon nådde sitt mål. Vi spenderade ju 23 000 på hennes körkort så 1995 känns inte så farligt om man tänker på vad det ger i längden.

Det finns ju andra onlinekurser men denna garanterade att man skulle förbättra sig annars får man pengarna tillbaka. Så det kändes som att de var ganska säkra på att den fungerar! vilken den också gjorde!

Anonym (gäst) skrev 2017-05-17 09:56:18 följande:

Dottern använde sig av www.hpakademin.se. Det gick mycket bra och hon förbättrade sig och nådde sitt mål. Det ger ju mycket att få ta del av deras analyser och slutsatser om högskoleprovet för att förstå hur man ska tänka. Det kostar en slant (1995kr) men det var väl investerade pengar för oss iallafall eftersom hon nådde sitt mål. Vi spenderade ju 23 000 på hennes körkort så 1995 känns inte så farligt om man tänker på vad det ger i längden.

Det finns ju andra onlinekurser men denna garanterade att man skulle förbättra sig annars får man pengarna tillbaka. Så det kändes som att de var ganska säkra på att den fungerar! vilken den också gjorde!

Aha, intressant. Vad är du anställd som hos hpakademin.se? Du kommer ju uppenbarligen därifrån och låtsas vara en mamma som berättar om sin dotters hp-historia, för att sälja in eran sajt. Detta är en ganska gammal tråd från mig och du/ni har uppenbarligen sökt på högskoleprovet och skrivit i de trådar ni hittat. It ain´t working. 

Vill råda alla att INTE betala en krona för något som går att lära sig precis lika bra gratis.
  • Anonym (gäst)
    Wow, ta det lugnt. Ja jag sökte på högskoleprovet eftersom jag undrade vad som sas om högskoleprovet. Jag är inte inne på familjeliv speciellt ofta... Det funkar säkerligen bra för många också att plugga utan att köpa något, ville dela med mig av mitt perspektiv som betalat för henne
Svar på tråden Högskoleprovet..