Min man är oerhört osympatisk
Hej,
Får ta och testa det här då?
Jag är gift, 33 år och gift med en man som jag tycker är väldigt osympatiskt och i mina ögon beter sig själviskt. Är högutbildad och väldigt framgångsrik i min karriär- men just i detta känner jag mig vilsen. Hur ska jag ta hand om situationen?
VI har varit tillsammans i 5 år och gifta i ca 1 år. Är gravid med mitt första barn (vecka 19). Han är superglad över att vi är gravida och ser fram emot att vara far, vi har bestämt oss för att hålla 3 veckors semester i samband med påsk men nu vill han åka på semester själv- då jag är tråkig att vara med pga att jag är gravid. Han känner att åka på semester tillsammans med mig (nu när jag är gravid) skulle vara slöseri med tid och pengar. Saken är att han precis har varit i Uganda i 3 veckor helt själv (kom hem för ca 1 månad sedan), och nu vill han alltså iväg igen. Han är introvert som person, men han har aldrig uttryckt att han inte velat åka på semester själv förrän jag blev gravid. Hans mening är att det är sista chansen för honom innan vi får barn.
Han glömde bort vår 1-års dag förra månaden. Iof sa vi att vi inte skulle köpa något till varandra. Det var också min födelsedag förra, han glömde bort det och sedan hade han somnat på tåget och kom inte hem förrän klockan 09:00 dagen därefter utan mobil (blivit stulen). Jag tror på inga sätt att han är otrogen. Självklart var jag rasande och skrek på honom i gud vet hur länge? han verkade vara väldigt ledsen. Bara 4 dagar efter frågar han om att åka på semester själv igen. Jag sa att han kunde glömma det, sedan gav jag mig, jag sa att han kunde åka iväg 1 vecka men det var inte nog. Han ville ha mer. Jag gav mig och sa OKEJ- 10 dagar det är maksimum. Men det är självklart inte heller okej och han vill ha 2 veckor. Jag sa att han aldrig skulle få göra det med min vilja. Jag har förslagit att vi ska åka tillsammans till Japan/Thailand etc (Barnmorskan har sagt okej). Men han säger att det bara kommer att vara tråkigt att semestra med en gravid. Vi brukar åka 2 gånger per år till ?eksotiska? länder och vandra jättemycket. Självklart finns det mer till historian... Jag är en stark individ och tänker mig helt klart att jag kommer att skilja mig snart om han håller på så här. Har nog det bättre utan honom och hans j*vla PMS. Det är jag som får agera man i förhållandet och ta hänsyn till hans känslor. Med mina känslor bryr han sig inte så mycket om, inte heller nu när jag är gravid. Vad säger ni? Vad ska jag göra?
MVH,
Hanna