• HannaAndersen

Min man är oerhört osympatisk

Hej,

Får ta och testa det här då?

Jag är gift, 33 år och gift med en man som jag tycker är väldigt osympatiskt och i mina ögon beter sig själviskt. Är högutbildad och väldigt framgångsrik i min karriär- men just i detta känner jag mig vilsen. Hur ska jag ta hand om situationen?

VI har varit tillsammans i 5 år och gifta i ca 1 år. Är gravid med mitt första barn (vecka 19). Han är superglad över att vi är gravida och ser fram emot att vara far, vi har bestämt oss för att hålla 3 veckors semester i samband med påsk men nu vill han åka på semester själv- då jag är tråkig att vara med pga att jag är gravid. Han känner att åka på semester tillsammans med mig (nu när jag är gravid) skulle vara slöseri med tid och pengar. Saken är att han precis har varit i Uganda i 3 veckor helt själv (kom hem för ca 1 månad sedan), och nu vill han alltså iväg igen. Han är introvert som person, men han har aldrig uttryckt att han inte velat åka på semester själv förrän jag blev gravid. Hans mening är att det är sista chansen för honom innan vi får barn.

Han glömde bort vår 1-års dag förra månaden. Iof sa vi att vi inte skulle köpa något till varandra. Det var också min födelsedag förra, han glömde bort det och sedan hade han somnat på tåget och kom inte hem förrän klockan 09:00 dagen därefter utan mobil (blivit stulen). Jag tror på inga sätt att han är otrogen. Självklart var jag rasande och skrek på honom i gud vet hur länge? han verkade vara väldigt ledsen. Bara 4 dagar efter frågar han om att åka på semester själv igen. Jag sa att han kunde glömma det, sedan gav jag mig, jag sa att han kunde åka iväg 1 vecka men det var inte nog. Han ville ha mer. Jag gav mig och sa OKEJ- 10 dagar det är maksimum. Men det är självklart inte heller okej och han vill ha 2 veckor. Jag sa att han aldrig skulle få göra det med min vilja.  Jag har förslagit att vi ska åka tillsammans till Japan/Thailand etc (Barnmorskan har sagt okej). Men han säger att det bara kommer att vara tråkigt att semestra med en gravid. Vi brukar åka 2 gånger per år till ?eksotiska? länder och vandra jättemycket. Självklart finns det mer till historian... Jag är en stark individ och tänker mig helt klart att jag kommer att skilja mig snart om han håller på så här. Har nog det bättre utan honom och hans j*vla PMS. Det är jag som får agera man i förhållandet och ta hänsyn till hans känslor. Med mina känslor bryr han sig inte så mycket om, inte heller nu när jag är gravid. Vad säger ni? Vad ska jag göra? 

MVH, 
    Hanna
  • Svar på tråden Min man är oerhört osympatisk
  • HannaAndersen

Så är vi nog två om det :) Har tyvärr inte samma ork /kondition som innan jag var gravid då vi kunde vandra i dagar utan problem. Men det var ett gemensamt beslut att skaffa barn.

• Anonym (Usch.)

Jag hade nog svarat: visst dra du men räkna inte med att jag är kvar när du kommer hem.

• Anonym (Tjej)

Varför är det sista chansen för honom? Han kanske fått lite barnpanik och tror att allt kommer handla om barnet efter det är fött? Säg till honom att han får åka själv nästa sommar eller ngt? Livet stannar inte för att man får barn...

Man kan göra så gott som allt i v 19 som man kan som ogravid förutom dricka alkohol...

• viseversa
    Anonym (Tjej) skrev 2017-03-21 16:33:40 följande:

Varför är det sista chansen för honom? Han kanske fått lite barnpanik och tror att allt kommer handla om barnet efter det är fött? Säg till honom att han får åka själv nästa sommar eller ngt? Livet stannar inte för att man får barn...

Man kan göra så gott som allt i v 19 som man kan som ogravid förutom dricka alkohol...

Ja och sen får ts åka iväg själv i 3 veckor också? Jag menar får han det ska väl det gälla ts också. Så stannar han hemma med barnet.

Ts han är ett as. Och hade det varit min man hade jag bett honom att inte komma hem igen.
  • Anonym (Karin)

Jag är gravid och älskar skidåkning och har åkt i vecka 17 och vecka 20, och planerar ytterligare skidåkning i vecka 24. Mår bra och kan träna ett par gånger i veckan. Jag känner (just nu) inga begränsningar kring aktiviteter. 

Skulle bli extremt arg och besviken om min sambo planerade en längre semester utan mig för att jag är gravid?! Vadå tråkig? Fattar inte resonemanget.

Du kan väl vandra många veckor till. Eller så får ni hitta på en annan aktivitet som passar. Hur har han tänkt att ni ska semestra när barnet väl har kommit? Fortsatt på egen hand?

Hade min sambo uppfört sig som din hade jag definitivt misstänkt otrohet. Varför var han borta? Vem ska han åka med på semester? 

Sjukt många frågetecken. Kräv svar och fatta sedan dina egna beslut.

• annabellelee

Off topic: jag vandrade i the lake distrikt i England när jag var gravid i v 22. Jag var långsammare än vanligt men det gick finfint trots rejäla dagsetapper. Missade den engelska alen dock...

Om topic: det låter riktigt otrevligt. Har han alltid varit en idiot, eller smög det sig på? Kan det vara så att hanbörjar få kalla fötter?

• Mälaröbo

Undrar hur stort hans behov av semester utan er kommer att bli när bebisen kommer? Livet med småbarn är ju inte direkt någon räkmacka... säg åt honom att han, som vuxen, får göra precis vad han vill. Sen letar du på en kompis och drar utomlands med henne och bara njuter!

• Anonym (Sara)

Uganda be kidding...

Skämt åsido. Är det inte HAN som är tråkig att resa med? Och dessutom tråkig att leva med.

Något fel är det på karln, sådär beter sig inte en mogen man. Han ser dig som ett bihang i sitt liv. Hur ska han kunna ta hand om barnet? Blir det också slöseri att resa med barnet?

• Anonym (M)

Låter lite som att han fått nån panik reaktion och vill hinna göra nått innan bebis kommer. Hur var han innan du blev gravid, ansvarstagande? Trygg? Festade mycket? Hur är och var eran kommunikation? Är han lätt att prata med?

• Anonym (Vr)

Men om han nu vill åka själv 2 veckor kan väl du också åka 2 veckor dit du vill resa?

Han låter ju inte som en man vill ha barn med. Om han flyr från dig när du bara är gravid i v19,hur kommer han då vara när barnet kommit? Det är en stor omställning och jobbigt att få barn. Pallar han det tro?

• pallazathena

Jag hade blivit så förbannad och sårad om min partner betett sig så. Om det är ett gemensamt beslut att skaffa barn tänker jag att den som inte lämnar in sin egen kropp i pant ska vara väldigt försiktig med vilka krav på frihet som ställs. Att vilja få tre veckors ensam semester för att ens partner, som är gravid med ens barn, är tråkigare som gravid - det är ju bedrövligt.

Kanske ni behöver en tredje part med när ni pratar om detta? Kanske han lättare förstår då?

• Anonym (Berätta)
    HannaAndersen skrev 2017-03-21 15:31:38 följande:

Hej,

Får ta och testa det här då?

Jag är gift, 33 år och gift med en man som jag tycker är väldigt osympatiskt och i mina ögon beter sig själviskt. Är högutbildad och väldigt framgångsrik i min karriär- men just i detta känner jag mig vilsen. Hur ska jag ta hand om situationen?

VI har varit tillsammans i 5 år och gifta i ca 1 år. Är gravid med mitt första barn (vecka 19). Han är superglad över att vi är gravida och ser fram emot att vara far, vi har bestämt oss för att hålla 3 veckors semester i samband med påsk men nu vill han åka på semester själv- då jag är tråkig att vara med pga att jag är gravid. Han känner att åka på semester tillsammans med mig (nu när jag är gravid) skulle vara slöseri med tid och pengar. Saken är att han precis har varit i Uganda i 3 veckor helt själv (kom hem för ca 1 månad sedan), och nu vill han alltså iväg igen. Han är introvert som person, men han har aldrig uttryckt att han inte velat åka på semester själv förrän jag blev gravid. Hans mening är att det är sista chansen för honom innan vi får barn.

Han glömde bort vår 1-års dag förra månaden. Iof sa vi att vi inte skulle köpa något till varandra. Det var också min födelsedag förra, han glömde bort det och sedan hade han somnat på tåget och kom inte hem förrän klockan 09:00 dagen därefter utan mobil (blivit stulen). Jag tror på inga sätt att han är otrogen. Självklart var jag rasande och skrek på honom i gud vet hur länge? han verkade vara väldigt ledsen. Bara 4 dagar efter frågar han om att åka på semester själv igen. Jag sa att han kunde glömma det, sedan gav jag mig, jag sa att han kunde åka iväg 1 vecka men det var inte nog. Han ville ha mer. Jag gav mig och sa OKEJ- 10 dagar det är maksimum. Men det är självklart inte heller okej och han vill ha 2 veckor. Jag sa att han aldrig skulle få göra det med min vilja.  Jag har förslagit att vi ska åka tillsammans till Japan/Thailand etc (Barnmorskan har sagt okej). Men han säger att det bara kommer att vara tråkigt att semestra med en gravid. Vi brukar åka 2 gånger per år till ?eksotiska? länder och vandra jättemycket. Självklart finns det mer till historian... Jag är en stark individ och tänker mig helt klart att jag kommer att skilja mig snart om han håller på så här. Har nog det bättre utan honom och hans j*vla PMS. Det är jag som får agera man i förhållandet och ta hänsyn till hans känslor. Med mina känslor bryr han sig inte så mycket om, inte heller nu när jag är gravid. Vad säger ni? Vad ska jag göra? 

MVH, 

Hanna

Ni borde sätta er ner och prata. Han verkar vara lite åt Aspberger hållet så du får vara tydlig med vad du tycker och känner. Berätta om dina behov.
  • Anonym (q)

låter mycket märkligt om ni först bestämt resa tillsammans och sen vill han åka själv. Så ohygglig otrevligt! Inte bara för att han är din partner men för att man faktiskt inte gör så! 

Nej, tycker ni ska avboka resan för er båda i så fall.

Tråkigt med en gravid? vad fan det är ju HANs barn???? 
    Har han fått en knäpp eller har han alltid varit så här egoistisk. 
    Är du säker på att han faktiskt vill ha barn, trots att han säger det?

Befarar här att han inte blir den där bra pappan sen när barnet kommer. Det verkar kul att få barn men han vill inte gå igenom de "tråkiga" 9 månaderna och då är ju risken han tycker allt är lika tråkigt sen men blöjor, skrik på natten osv. 

Ta med honom i familjeterapi NU; innan det är för sent .

• Anonym (Berätta)
    Anonym (Berätta) skrev 2017-04-02 09:17:54 följande:

Ni borde sätta er ner och prata. Han verkar vara lite åt Aspberger hållet så du får vara tydlig med vad du tycker och känner. Berätta om dina behov.

Exempelvis så säger man inte att man inte vill vara med sin partner eftersom det gör dig ledsen. Man säger att man behöver egen tid.
  • Anonym (åk)

Säg åt honom att åka på en resa så kan du åka på en annan resa själv och "dissa" honom tillbaka.

Hade inte tyckt hans sätt var ok. Ge samma tillbaka ! 

Svar på tråden Min man är oerhört osympatisk