• Sofia3

Kostnad såga ner träd?

Vi har ett tiotal ekar på trädgården som jag vill få bort. Någon som har en aning om vad sådant kostar?
    Vill gärna att de tar hand om det nedsågade också.

• Svar på tråden Kostnad såga ner träd?
  • Buckaroo

Jag har hört att brandkåren tar ned träd som växer tätt intill hus.
    Ring och hör med något trädgårdstekniskt företag i din närhet. En släkting till mig anlitade en kille, som jobbat med sånt i Canada. Han kapade träden uppifrån och ned. Ett träd föll 10 cm från en husvägg och då sa han: "I was aiming for five"

Kan inte hjälpa dig med priser. Vet att det är ganska dyrt.
    Om träden inte står nära byggnader kan säkert en lantbrukare med traktor och skogsvagn hjälpa er.

• HumDis

Jag vet att mina föräldrar betalade 3000 kr för att ta ner ett träd, en ganska stor björk. Den hade börjat luta mot huset och hotade att rasa ner över det vid en storm.

• FixarFrasse

Håll i hatten syster, så du inte gör nå't dumt!
    Ek är ganska attraktivt, så är det inte bara små fjutträd kan virket i sig kanske t o m bekosta fällningen.
    Jag fick en stor bok fälld uppe i stugan och gick plus. Men då tog jag hand om riset själv. Kanske du kan gå plus minus noll om du vill ha bort rubbet.
    Kolla i lokaldelen, kolla med de lokala byggarna också, de brukar ha koll på vem som kan göra det. Men ta inte första bästa bud om du inte känner att det är snabbt och billigt.

• Solkatta

Tror inte ens att man får ta ner ekar hur som helst. Har för mig att man måsta skaffa något slags tillstånd. (Just för att det är ekar alltså.)

• Sofia3

Tack för era svar! Har också hört något om att ekar kräver tillstånd men gäller det även när de står på vår trädgård?

Det är rejäla ekar som det handlar om så det blir mycket virke för den som tar ner det.
    Vore ju fantastiskt om man kunde få det billigare mot att de får virket.

Får kolla runt lite, ville bara få en bild av vad det kan gå på men det verkar variera som jag förstår på era svar.

• Enantiodromia

Hej hopp! Kan kosta pengar det. När jag fäller privat åt folk (då handlar det oftast om enstaka träd) brukar jag ta iaf 2000 kr. Mer om det är mycket jobb och om de vill ha trädet bortfraktat.

• isisisis

Ek .eller Quercus Robur.....är trädens konung.
    ´De har tyvärr blivit färre pga att ett virus drabbat stora delar av bestånden
    Tänk dig för tycker jag.Om du har turen att ha stora fina ekar på tomten....så vore det synd att ta bort dem utan att tänka igenom det.......min personliga åsikt!
    (trädgårdsmästare)

• Citronita

Vi hade en stor gran( ca 6 meter hög) som vi fick hjälp av kommunen med att såga ner...kostade 1000 eller 1300...kommer inte ihåg exakt...dom tog med sig granen också

• nattinattio

sätt en annons i lokaltidning/annonsblad under övrigt brukar ju inte kosta många tior, skriv att du skänker ved, mot att mottagaren sågar ner det själv. Garanterat behöver du inte betala mer än annonsen!

• Jojo77

vi gjorde som nattinattio skrev fast inte annons utan hörde oss för lite med folk som hade spis(om de ville ha veden), fick det fällt för 100 kr och bortforslat och det var bara en gammal halvdöd pil

• Sofia3

Vi har fått tag på en kille som hjälpa oss få ner några ekar. Det är ca 10 ekar vi ska ta bort, vi kommer fortfarande ha minst 20 ekar kvar. De ekar vi ska ta bort är dels sådana som hänger över huset och dels två som växer emellan två uthus.

Så isisisis vi kommer behålla många! Plus att vi har en gigantiskt stor ek som vi aldrig skulle få för oss att ta bort!

Tack för alla era tips!

Svar på tråden Kostnad såga ner träd?