• inez898

För oss som försöker bli gravida med första

Hej! Vi hoppas också på första barnet snart. Första försöket, båda 27 år. Jag tänkte att jag skulle vara lite "cool" denna månad och bara ligga lite runt ägglossning och ta det som det kommer, men istället känns det som att jag håller på att bli knäpp?!  Flera av mina vänner har haft svårt att få barn och har gått igenom jobbiga saker, så jag försöker ställa in mig på att det kommer att ta tid. Har själv alltid varit rädd för att inte kunna få barn, så försöker att inte tänka på det så mycket nu för att slippa få upp förväntningarna och bli besviken, men det är i princip omöjligt. Är typ två klick ifrån att börja googla på bebiskläder haha... 

• inez898

Haha, skönt att vi är flera som känner samma och som inte kan hålla oss från att börja smygkika på grejer och så! Vore dock skönare att vara mer chill, men vet inte hur man gör för att stoppa tankarna. Tips mottages tacksamt! ;)

Jag har väntat på att min sambo ska bli redo i ca 2 år, är så glad att han äntligen är med på tåget! Under den perioden blev en nära vän till mig oplanerat gravid. De har fin o långvarig relation, lgh, fast jobb med bra löner och ville ha barnet, men guuud vad hon beklagade sig över att graviditeten inte kom exakt enligt plan. DET gjorde mig så otroligt provocerad. Jag som mest av allt ville bli gravid men inte kunde pga min kille inte var redo - och för henne så bara hamnar en unge i famnen på henne i princip. Mina vänner som har VELAT bli gravida och blivit det, har jag dock bara blivit glad för, även om jag själv haft stark barnlängtan! Så tror säkert att era familjer/vänner blir glada för er också <3

• inez898
    Cykeltjejen skrev 2017-03-29 18:14:35 följande:
    Jag gissar på runt 9-10 någonstans där :) cykeln är ju inte riktigt regelbunden än efter p-pillren!
    Jag har också 9 eller 10! Så spännande :)
  • inez898
    HannaPanna92 skrev 2017-03-30 09:17:16 följande:
    Dock är ju rekommendationen att undvika all alkohol om man planerar en graviditet. Känns väldigt dumt att ta den risken tycker jag! Alkohol påverkar ju kroppen både fysiskt och psykiskt.

Dock tar jag gärna ett glas vin när jag fått bekräftat att jag inte är gravid.
    Jag dricker inte heller mellan ägglossning och bim. I helgen ska jag på middag med vänner på fredag och med familj på lördag. Det finns ingen rimlig anledning att köra bil någon av gångerna. Funderar jättemycket på vad jag ska säga?! Klart jag kan säga att jag inte är sugen bara, men det har aldrig hänt förut (haha låter så illa, men när jag äter middag på restaurang på det sättet så tar jag alltid ett glas vin om jag inte kör), så jag tror att det kommer att väcka misstankar. Känns jobbigt att mina vänner ska gå och vänta på att vi ska outa en graviditet, när det i själva verket kan ta hur lång tid som helst att ens bli gravid...
  • inez898
    KiaTia skrev 2017-03-30 08:15:18 följande:
    Det är ganska okänsligt att klaga ja, är ju många som i hemlighet försöker och försöker... Men graviditeten verkar ju vara himla kämpig för många men i så fall kan de ju klaga och sedan tillägga att det är värt det och att de är glada över graviditeten ändå eller något sånt.
    Jag tänker likadant, att klaga är helt ok (vissa mår ju så dåligt att de blir inlagda på sjukhus!) men av respekt kan man väl tillägga att man ändå är tacksam, i alla fall om man pratar med några som man inte vet om de själva försöker. Typ pratar jag med min mamma eller min kille kan jag väl snacka öppet om hur jävligt det är, men pratar jag allmänt med folk på jobbet eller med vänner som inte är så nära att jag vet huruvida de försökt/försöker eller inte, så måste man väl uttrycka sig lite mer finkänsligt.
  • inez898
    NilssonLinn skrev 2017-03-30 11:15:44 följande:
    Jag är fullt medveten om att det kan vara riktigt kämpigt att vänta barn, som du skriver - vissa hamnar tillochmed på sjukhus. Jag ville absolut inte göra världens grej av detta .. är bara så trött på att mensen kommer hela tiden även om vi "prickar in" äl och jag blev bara så provocerad av henne som jag skrev om. Jag kan absolut förstå att det är jobbigt om man får stora besvär. Men jag blev väl mest irriterad att hon var tvungen att kasta ut det på FB. Att man pratar om det och gnäller är okej, för det har man rätt till. Utan jag vill bara slippa se det .. det börjar bli riktigt psykiskt jobbigt att aldrig lyckas. Är dock inte lika bitter idag. Jag ber om ursäkt till er alla här i forumet att jag spydde ur mig. Men jag kände att jag inte kunde komma hem och skrika det till min sambo. För jag vill inte prata om barn, graviditet, min enorma längtan osv mer än nödvändigt hemma.

Förlåt allihop. <3

ÄL+4 och försöker att inte tänka alltför mycket på vad jag känner i kroppen, om jag känner nå symptom osv osv ..

Ska även försöka att skippa ta gravtest innan BIM denna månad. Det säger jag dock varje månad, men hamnar ändå där dagarna innan. Haha.
    Du behöver verkligen inte be om ursäkt!! Fattar precis vad du menar och har känt exakt likadant när vänner klagat. Det var därför jag menade att man bör visa respekt och inte klaga sådär inför personer som man inte vet om de har barnlängtan eller inte (t ex på Facebook). Förstår verkligen att du inte vill höra och se det. 

Känner likadant inför min sambo haha. Han är världens bästa och lyssnar snällt på allt mitt snack om ägglossning, graviditet, förlossning, bebisar osv men jag känner att jag borde begränsa det och inte säga ALLT som ploppar upp i huvudet om att försöka få barn... Kan bli lite tjatigt för nån som har en mer chill inställning än vad jag har ;) 
  • inez898
    Cykeltjejen skrev 2017-03-30 15:27:06 följande:

Har en arbetskamrat som inte är gravid, hon klämde ur sig till mig idag att hon tycker jag är löjlig som inte vill dricka på en tjejkväll vi ska på nästa helg med några tjejer från jobbet. Hon menar på att jag inte ska avstå från alkohol bara för att jag vill bli gravid. Hennes ord var: "du kan ju inte leva ditt liv i tro att du ska bli gravid och avstå från alkohol bara för det." Typ. Alltså blev både arg och ledsen. Festen är precis dagarna innan min BIM också. Så jag kan ju kanske inte se om jag är gravid då heller ! Hon tycker att jag ska dricka ändå annars är jag löjlig. Liksom wtf är det för fel på folk???

Strunta i henne bara, hon har helt enkelt inte koll! Hittade bland annat detta:

"Det är känt sedan länge att alkoholintag under graviditet kan skada fostret, och de flesta kvinnor slutar också att dricka alkohol när de upptäcker att de är gravida. Mer än hälften upptäcker dock sin graviditet först efter sjätte graviditetsveckan och fortsätter dricka alkohol fram till dess [1]. Senare års forskning visar att även dessa första veckor är kritiska för alkoholintag, och även en måttlig alkoholkonsumtion tycks ibland kunna ge bestående hjärnpåverkan hos fostret. All hälso- och sjukvårdspersonal som möter kvinnor i fertil ålder bör kunna informera balanserat om detta, så att kvinnor som försöker bli gravida kan välja om de vill avstå från alkohol."

"Hos människofoster som studerats i realtid med ultraljudsteknik under olika graviditetsperioder finner man ett klart samband mellan exponering för måttliga alkoholmängder (2?4 glas per vecka) och motorisk påverkan med avvikande rörelsemönster och ökat antal sprittningar som inte går tillbaka på normalt sätt. Detta tolkas som en försenad mognadsutveckling av nervsystemet [9]."

Från: www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Personligen tycker jag att det känns ganska självklart att inte riskera något!
  • inez898

För övrigt, om man tycker att det är rimligt att kalla någon löjlig för att den inte dricker (oavsett anledning) så tycker jag att man ska se över sitt eget förhållande till alkohol... Det ska alltid vara okej att inte dricka, graviditet eller ej. 

• inez898

Jag testade negativt idag på BIM-3. Det var vårt första försök så jag trodde inte att jag skulle ta det så hårt, vet ju att det tar tid för de flesta och att det statistiskt inte är så stor sannolikhet att bli gravid direkt. Men jag har haft ont i magen och korsryggen på ett så konstigt sätt, så hade ändå lite förhoppningar. Vet att det är superlätt att inbilla sig sånt så jag känner mig lite dum nu, men ändå. Och jag vet att jag typ inte har "rätt" att vara ledsen, många har såklart försökt mycket längre. Men jag har velat ha barn sååå länge, väntat först på utbildning/livssituation och sedan på min sambo i typ två år och nu när vi ÄNTLIGEN försöker så känns det liksom redan som att jag varit ofrivilligt barnlös ett tag? Kände sån sorg över att jag inte kunde få vara en av de där lyckliga där det tar sig på första. Sen kände jag mig bortskämt och dum, jag är ju frisk (vad jag vet) och har ett liv och en partner som jag älskar, vem är jag att gråta en hel frukost över att jag inte blev gravid på första försöket?! Men min kille var iaf världens gulligaste, kramade och tröstade. Och så föreslog han att vi ska ha date night, gå ut och käka och bara prata om helt andra saker ikväll, känns fint o mysigt ändå <3 sorry för wall of text, kände behov av att skriva av mig till några som förstår! :)

• inez898

Jahapp imorse kom min mens, 2 dagar innan appen trodde till och med! Till nästa cykel funderar jag på att köpa Natural Cycles + ägglossningstest, någon som testat det? Tänker att jag vill ha all info jag kan få om min cykel och när ägglossningen är osv. Läste nånstans att det är typ 10% chans till graviditet 2 dagar innan ägglossning och 40% på ägglossningsdagen (om man är omkring 25 år) och i så fall vill man ju verkligen pricka! Måste dubbelkolla det där dock, kan inte lova att siffrorna stämmer. 

Håller tummarna för er som fortfarande har BIM kvar denna månad! <3

Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första