• AnnikaK

För oss som försöker bli gravida med första

HannaPanna92 skrev 2017-08-15 10:13:05 följande:

Hur går det för er som väntar på äl & bim?

Ny här i tråden :) har ätit p-piller i 15 år och slutade nu i mars för att försöka bli gravid. Har dock menscykler på 38-46 dagar så har bara hunnit få mens 3ggr och ÄL som gett utslag på sticka en gång(första cykeln) Rynkar på näsan
    Fick lite halkiga flytningar i helgen och blinkande smiley på Clearblues test med dubbel hormonindikator men sen försvann det igår. De 2 senaste cyklerna hade jag ont i höger äggstock i över 2v. Vet inte vad det är för fel på min kropp :(
    Hur går det för dig?
  • AnnikaK
    HannaPanna92 skrev 2017-08-15 14:14:30 följande:

Det var inte så att du fick äl på natten så du missade stegringen? Min stegring sker otroligt fort nämligen. Jag testar 3 gånger om dagen för att inte missa haha!

Om du haft ont i 2 veckor ska du nog kolla upp det :(

Jag är äl+6 idag, kände svag svag svag mensvärk liknande i söndags, men det kan knappast ha varit något då det va äl+4 :s Idag känner jag ingenting & förväntar mig egentligen inget plus den här månaden heller. Sista försöket sen blir det paus tills utredningen går igång i dec.

Det kanske är så, brukar ju få ömma bröst och svullen mage i samband. Första gången jag ringde till gyn så de att jag omöjligt kunde veta att det var äggstocken som gjorde ont, att det kunde vara blindtarmen. Jag VET ju att de har fel, men när jag ringde barnmorskan så verkade inte hon oroad. Har inte fått ont denna cykeln än men om jag får ont i 2v igen ringer jag, känns som om det borde vara cysta eller dylikt då.

Hur länge har ni försökt? Håller tummarna för dig <3
  • AnnikaK
    soffe skrev 2017-08-16 00:57:26 följande:

Hej på er, hoppar in i tråden jag med, har läst igenom hela idag... :) har ju blivit helt besatt av att försöka bli gravid, läst allt jag kommit över i flera månader, trodde aldrig att det skulle ta över huvudet helt! Ska nästan bli skönt att börja jobba igen efter semestern så jag får ngt annat att tänka på.. 3e försöket för oss om 2 veckor, är 30 år, fick MF 1a försöket så pågående mens tog oväntat hårt ( 2a försöket). Nya tag, skönt att veta att det är fler som väntar på de oerhört låååånga dagarna till äl & BIM.

Tycker också att det är skönt att börja jobba igen! Jag ägnade mycket tid förut åt att googla om cystor, trasiga äggledare, tidig menopaus och allt möjligt, haha! Snacka om att skrämma upp sig själv. Är också 30 år men inne på försök nr 4, har löjligt lång menscykel vilket gör mig grymt otålig. Lycka till med ert 3dje försök! Kan tänka mig att det tog hårt vid MF :( Beklagar!
  • AnnikaK
    soffe skrev 2017-08-16 08:05:40 följande:
    Haha ja google är INTE ens bästa vän när man är vetgirig och tolkar symptom! Hur lång är din cykel då?

Tack :)

Lycka till själv med försök 4. Hoppas september blir en fin månad!

Jag FÖRSÖKER att inte googla men man hamnar ju där ändå :P Mina cykler har legat på 54, 46 och 38 dagar :/

Ja i september fyller jag år, så det hade varit en trevlig present!

• AnnikaK

Jaha, inne på 4de försöket sen vi startade i mars (jobbigt det där med långa cykler). Fått den där blinkande smileyn nu 10 dagar i rad utan att känna ett enda tecken på ÄL(kör på clearblue dubbel hormonindikator). Dags att ge upp för den här omgången tror jag. Har inte lyckats få en Fast smiley sen april. Ska ringa BM när mensen kommer tänker jag. Har läst lite om munkpeppar och beställt det nu. Någon som testat?? Blev nervös när jag läste om vissa som fått mensuppehåll i 3mån av bidrottninggele så det slutade jag med efter 3 dagar :P

• AnnikaK
    Jooosen skrev 2017-08-30 16:41:20 följande:

Precis!! Sex varannan dag går fan inte för oss :(

Håller med! Sambon jobbar kväll och jag dag. Jätteroligt för lusten att tvinga sig till ett ligg före jobbet kl 05 liksom när sambon nyss gått och lagt sig, haha! Orkade ju inte ens sexa varannan dag på semestern!!
  • AnnikaK
    Jooosen skrev 2017-08-30 21:21:52 följande:

Haha nä inte ens på semestern för oss heller!! Tyvärr bli det ju lite av schemasex

För oss. Men måste ju annars skulle vi ibland missa fertila perioden helt o hållet ..

Jag har gett upp det där med fertil period, kör ju på clearblue ÄLtest med dubbel hormonindikator och nu visade den blinkade smiley i 10 dagar. Sen gav jag upp och började äta munkpeppar, 3 dgr senare började den blinka igen. Hopplöst! Orkar inte ligga varannan dag i flera veckor!!
  • AnnikaK
    Hormonkarusellen skrev 2017-09-03 20:12:15 följande:

Känner verkligen igen mig med er båda. Inte haft ordentlig mens , och inte heller ägglossning sedan jag slutade med p-piller för tre år sedan, nu har vi bara försökt 6mån, eller 7 är det väl nu, men jag har bara haft en ägglossning under den tiden

Förstå-sig-påare är alltid snabba att berätta att man måste börja i tid (eh tack, redan stressad över att närma mig trettio!) att man ska slappna av, att de första behöver sju månader (med ägglossning ja!) eller något annat smart som man inte alls vill höra. De som vet att vi försöker är såklart så förstående de kan bli, men det hjälper ändå inte att få höra om hur många gånger de blivit gravida för att gubben nös typ, kul för dig men det gör inte min vardag lättare att uthärda någonstans...

Värst är en kollega som VARJE gång vi ses ska berätta dels att hon blivit gravid på första försöket varje gång, dels klaga på hur många som tar illa upp för att hon berättar det - jag har liksom ingen bra kommentar, jag sitter bara och gapar varje gång och säger något om att hon kanske ska sluta berätta det då - men budskapet går aldrig fram, det måste bli tydligare...!

Jag HATAR tipset om att "slappna av, för annars går det Aldrig!!". Ja för det gör ju en mer avslappnad?? Har också flera runt mig som berättar hyr jäkla fort det gick, men samtidigt vet jag att det tog 5år!!! För min mamma. Själv har jag bara haft en ägglossning sen jag slutade med p-piller i mars. :(
  • AnnikaK

48 dagar sen senaste mens, har ont till och från i höger äggstock och det gör ont att trycka på den sidan. Antar att jag fått en cysta eller dylikt då ingen ägglossning skedde.. Har fått remiss till gyn som ringde igår när jag satt på möte såklart, så väntar till måndag med att ringa. Har ilningar i äggstocken ikväll men vill inte åka in och prata med nån allmänläkare :'( just nu känns allt så hopplöst. Haft mens 3ggr sen i mars... något är ju uppenbarligen fel på min värdelösa kropp :(

• AnnikaK
    miajohanna skrev 2017-09-19 21:35:07 följande:

Här är också en som försöker med första barnet. 28 år, sambon 32 år. Slutade med p-piller i april efter 10 års användande och mensen har inte återhämtat sig direkt.. senaste cykeln var på 48 dagar. Fick mens 18 augusti, och har kört med ägglossningstest denna månaden. Inga streck alls på hela tiden men i söndags 17 september blev det ett starkt streck! Dock inte starkare än kontrollstrecket.. detta är alltså 30 dagar efter senaste mensens första dag, känns som en väldigt lång cykel denna gången också om jag nu hade ägglossning på gång i söndags.. hoppas så att det var ägglossning och att vi lyckades pricka in det :)

Du är inte ensam! Jag är 31 och slutade m p-piller i mars efter 15 års användande. Haft bara 3 cykler på 38-43 dagar men denna gången är något fel. Ingen ÄL, inte haft mens på 52 dagar nu och ont till och från i höger äggstock. Avskyr min kropp ibland alltså :( tid hos gyn 5 okt för ultraljud av äggstockarna
  • AnnikaK

Här är också en som försöker med första barnet. 28 år, sambon 32 år. Slutade med p-piller i april efter 10 års användande och mensen har inte återhämtat sig direkt.. senaste cykeln var på 48 dagar. Fick mens 18 augusti, och har kört med ägglossningstest denna månaden. Inga streck alls på hela tiden men i söndags 17 september blev det ett starkt streck! Dock inte starkare än kontrollstrecket.. detta är alltså 30 dagar efter senaste mensens första dag, känns som en väldigt lång cykel denna gången också om jag nu hade ägglossning på gång i söndags.. hoppas så att det var ägglossning och att vi lyckades pricka in det :)

Du är inte ensam! Jag är 31 och slutade m p-piller i mars efter 15 års användande. Haft bara 3 cykler på 38-43 dagar men denna gången är något fel. Ingen ÄL, inte haft mens på 52 dagar nu och ont till och från i höger äggstock. Avskyr min kropp ibland alltså :( tid hos gyn 5 okt för ultraljud av äggstockarna
  • AnnikaK

• AnnikaK

Ja, 57 dagar sen senaste mens, ingen äl. Fått tid hos gyn. Alla säger åt mig att sluta stressa. Lätt

• AnnikaK
    XAHHA92 skrev 2017-10-18 15:13:43 följande:

Först vill jag önska er lycka till :) För det andra vill jag redan nu säga att sluta tänk så mycket på det. Det tar värre på psyket än vad man tror. Det är inte värt att lägga ner all sin energi om det skulle ta lång tid :( Jag gjorde det felet och här står jag 18 månader senare och har fortfarande inget barn och mår väldigt dåligt. Jag har en cykel på 29-30 dagar och det anses vara normalt, så tror din är det med.

Hjälp får man endast söka om man aktivt försökt få barn i ett år utan resultat, har pco eller är över en viss ålder. Det räknas fullt normalt att det kan ta ett år innan en graviditet uppnås.

Lycka till!

Hur går det för dig denna gången? Är det inte jobbigt att vara i denna tråden när alla verkar lyckas på första försöket nästan? Själv har jag inte haft mens sen juli, inte gravid, bara en kropp som gett upp antar jag.
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första