• Elliot1

För oss som försöker bli gravida med första

Diligita skrev 2017-10-17 13:25:03 följande:

Hej allihopa!

Jag tar tacksamt emot erfarenheter/vad ni hört av andra (iom att det är en grupp för oss som försöker med första barnet) kring blödning efter att man plussat. Jag plussade i fredags (vecka 5) och både jag och min sambo blev såklart överlyckliga, och jag borde egentligen bara fortsätta att vara hur glad som helst men jag är så orolig! I lördags började jag blöda lite, och gör det än idag. Det är inte så mycket, och jag har kvar mina gravidsymtom, och idag har jag ringt två barnmorskor (för att boka inskrivning och för ett tidigt VUL, det görs tydligen inte på samma ställe) och de säger att det är vanligt att man bilder och att allt låter bra. "Men börjar du blöda mer så hör av dig så kan vi avboka tiden bara" jaha.. Men hur vet men hur mycket som är mer? Och ska jag bara vänta i två veckor utan att veta om jag fortfarande är gravid? :( Funderar på att köpa ett till test (testade med CB-veckoindikator) men vet att de ju kan försätta visa även om jag fått missfall; men visst ska de väl öka i veckor om allt är bra?

Jag vet inte vad jag vill ha för råd egentligen, men kände att jag behövde skriva av mig lite.. Kan typ inte koncentrera mig på något, är bara så rädd att vi kanske förlorat den lille :(

Alltså det är ju supersvårt det där.. Kan inte komma med några direkt råd kanske men jag kan iallafall berätta lite om mina egna erfarenheter :) Jag blev gravid i augusti började blöda efter några veckor (v7).. Då ringde jag till en barnmorska som direkt "avvisade" mig och sa att de inte tittar på blödningar så tidigt i graviditeten. Jag tog inte så hårt på det utan tänkte att jag nojar antagligen i onödan. Men jag hade sen några dagar tillbaka tappat alla gravidsymtom (så det är ju jättebra att du fortfarande har dina!!) så jag var ändå lite osäker. Började blöda mer och bokade in ett privat VUL samma dag där det konstaterades att det troligen var missfall och sedan under samma eftermiddag så fick jag superont och blödde rejält i några timmar. Då var jag säker. Så summan av min lilla historia är väl att jag tycker inte det verkar som att du behöver oroa dig så mycket då det i de flesta fall (tror jag?) märks ganska tydligt när det är missfall och det är ju inte helt ovanligt att man blöder i graviditet. Har du någon värk? Kommer det klumpar?

Mitt enda råd är att om du är osäker så stå på dig och boka ett akut VUL, du kanske får göra det privat och betala lite men då får du iallafall lite svar på dina frågor :) Lycka till!
  • Elliot1
    Diligita skrev 2017-10-24 10:54:57 följande:

Hej Elliot1, ååh jag beklagar ditt missfall! Förstår att det måste ha varit så tungt :( :(

Och tack så mycket för ditt svar!! Det lugnade verkligen, speciellt det du sa om gravidsymtomen. Kände att jag andades ut lite tillfälligt, och läste mer om det att det brukar tydligen vara en bra indikator (precis som du säger att symtomen försvinner ofta direkt vid missfall). Och sen dagen efter jag skrivit här så försvann blödningen nästan helt.. sen hade jag väldigt lite en dag, sen var sen helt borta! Så kanske bara normal blödning ändå.. och inga klumpar :) Dock lite molvärk men det har jag haft ända sedan några dagar efter äl så det tyckte inte bm var alarmerande utan tvärtom :) Sedan fick jag ännu mer gravidsymtom så därav mitt sena svar! Har varit supertrött och illamående, så nära att kräkas flera gånger per dag.. Men blir bara glad av det för det känns som små påminnelser att allt är bra :') Så jag försöker verkligen att tänka så... men oron gnager ändå att det plötsligt ska hända något och sambon vill knappt glädjas alls nu förrän vecka 12 :/ Men men, jag försöker att inte bara oroa mig utan glädjas också hehe. Vi har första träffen med bm om en vecka, sen har vi en tid föl vul också men sambon vet inte om han vill då det skulle vara så jobbigt att först se ett hjärta slå och sen om det skulle bli missfall.. Visst, men jag tror det blir lila jobbigt ändå såklart :/

Sorry nu blev detta långt och nojjigt igen :p

Hur ser det ut nu för dig med äl och mens, har det kommit igång igen?

Vad skönt att jag kunde lugna dig lite iallafall. Och jag tror inte du behöver oroa dig, det låter ju som att allt är som det ska :) Som sagt vissa blöder ju och om du fått ännu tydligare gravidsymtom så är det ju bara ett jättegott tecken! Göllande att man oroar sig och att din sambo ej vill gå på VUL så tror jag man ska försöka att inte tänka så heller.. Det finns de som får missfall i vecka 5 och det finns de som får det i vecka 25. Det man glömmer är ju alla graviditeter som faktiskt går bra, de är ju såååå många fler!!! :) Försök njuta.

I fredags fick jag min andra mens efter missfallet.. Blev ganska besviken. Jag tror att ÄL och mens har kommit igång då den kom på samma dag den skulle, villet den gjorde även förra månaden.. Det enda jag oroar mig för att det gjort mer ont än vad det brukar och att jag blödit lite mer.. Brukar blöda typ 4,5 dag men ännu har det inte slutat.. Vill inte att missfallet ska ha fuckat upp nånting :(
  • Elliot1

Hej!

Har inte skrivit här på ett tag men läser :)

Men nu har jag en fråga, någon som har erfarenhet av Progesteron-kräm? Jag fick den av mamma för att den ska hjälpa mig mot PMS-besvär (haft missfall och efter det så har jag fått såna sjuka problem med med mens-smärtor).. Så hon har ju beställt den till mig för att den ska hjälpa mot sånt. Men jag vet att den även är bra om man vill bli gravid? Några erfarenheter? :)

• Elliot1
    villblitremedpcos skrev 2017-11-20 20:29:19 följande:

Jag använder just nu och har gjort några cykler tidigare!

Tack! Men vet inte riktigt hur jag ska använda den..

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda den dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...)
  • Elliot1
    villblitremedpcos skrev 2017-11-20 22:30:23 följande:

Jag kan bara tala för metod 2 (jag själv använder den för att jag vill bli gravid) använder den efter ägglossning fram till mens, jag skulle inte våga använda innan ägglossning med risk för att den uteblir. Jag kör med 1-2 ?ärtstora? klickar enligt anvisning på tuben... lycka till!

Okej.. Fast du menar alternativt 1? Att bara ta den efter ÄL..

I min bruksanvisning står det att den kan både stimulera och hämma ÄL. Så kanske dumt att ta risken. Dock står det på min också att om man har PCOS (referar till ditt användarnamn) så ska man ta den dag 7-28 :) Men det är väl olika från kräm till kräm kanske.

Aja, jag är bara på dag 5 oavsett så ingen panik, ska samla på mig lite mer info :)
  • Elliot1
    Lillatjejen1992 skrev 2018-01-07 21:51:41 följande:

Längesen någon skrev i tråden. Finns det några aktiva kvar? Hur går det för er?

Jag har inte skrivit så mycket här men läser allt och följer. Har sett dina inlägg och måste bara säga att jag verkligen känner för er. Förstår att det är många som säger detta och att det antagligen framkallar kräkkänslor när jag skriver det men ge inte upp!! Det finns många sätt att få hjälp och jag tror på er!

Vi har försökt i ett år nu, har visserligen blivit gravid en gång (mf) så känns nästan orättvist att skriva det. Försökt 4 månader efter mf utan ett nytt plus. BIM idag/imorgon men har smörjt med progesteron så vet att mensen kan bli sen. Ganska säker på att den dyker upp nu i dagarna. Har inte testat mig än då jag är utomlands och valde att inte ta med några test. Får försöka hitta något apotek om mensen inte dyker upp.
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första