• lica

För oss som försöker bli gravida med första

Hoppar in lite sent här:)

Är 30, sambon 38 och försöker få till vårt första barn ihop. Har försökt drygt ett halvår och det tar så mycket på  mitt humör när det inte tar sig. Oroar mig över om vi ens kan få barn eftersom vi ej blivit gravida tidigare - varken tillsammans eller på eget håll. Oroar mig över min övervikt - är det pga den? Blir så jäkla besviken varje månad när mensen kommer att jag grinar - för att ett par veckor senare vid ÄL bli helt manisk och är helfokuserad på att ligga som fan så karln får lite prestationsångest.

Blir stressad över alla gravidmagar som är tamejfan överallt - på stan, instamgramflödet osv. Och när kompisar och nära talar om hur lätt det gick för dem.  Känns som alla runtom är gravida/föräldrar och lyckliga.

• lica
    Jooosen skrev 2017-06-26 21:14:02 följande:

Vet precis hur det känns trots att vi bara försökt några månader. Inga barn sen tidigare och inte på något annat håll heller. Två av mina närmsta vänner blev gravida för några månader sen och det gick superfort! Plus alla som är gravida överallt!!! Vilket negoinlägg men men. Vår tid kommer! Jag kommer hädanefter säga typ "denna vecka bör vi ligga en del" istället för att säga mer exakt. Tänker att det kanske lugnar lite!

Ja det låter som en bra taktik :) jag var dock så exhalterad när vi skulle börja försöka & kunde inte låta bli att dälja det. Likaså svårt att dölja besvikelsen om han inte kom. Har lugnat mig lite nu & försöker intala mig att det gör inget om det inte tar sig direkt - det är normalt. Men samtidigt gör denna väntan att jag hinner oroa mig över allt & grubblar snart sönder!

Sen kommer mensen varje månad som ett jäkla straff! Har fått mer pms-besvär nu på senare år - är det normalt?
  • lica

Jag funderar även på det här med övervikt i kombi med att försöka bli gravid - har ni några erfarenheter av det?

• lica
    Jooosen skrev 2017-06-27 19:41:34 följande:

Precis. Hur länge har du varit utan skydd? Efter slutat med p piller jag jag känt mycket mensvärk och äl värk samt alltid ömma bröst mellan äl o mens. Känner inte igen det sen innan men då var man väl så ung så man minns inte hehe

Har aldrig ätit p-piller eller haft spiral & dylikt utan tidigare kört på säkra perioder, avbrytet samlag, kondom osv. Jag har alltid haft ont i ryggslutet, ömma bröst & en hel del mensvärk, men de senaste åren har det blivit väldigt mycket värre. Särskilt mensvärken har blivit fruktansvärd typ var 3e månad, blir även illamående. Är väl åldern som börjar ta ut sin rätt :)
  • lica

Kom precis från jobbfikat där samtalet handlade om att skaffa barn. Sa ingenting, känns bara obekvämt & jobbigt. BIM imorgon - har som mensvärk & sjukt grinig på allt & alla. Kommer bli en skithelg om det inte går vägen den här månaden heller :/

• lica
    Linluva3 skrev 2017-06-29 11:41:32 följande:

Hejar på dig!

Vilket försök är ni på?

Tack! Vi är på 6e seriösa försöket.

Vilket är ni på?
  • lica
    Angiccan skrev 2017-06-29 12:30:39 följande:

Hej alla! Jag (24år) och min sambo (32) försöker skaffa vårt första barn. Hade ägglossning 24-25 juni och bim är 7/7...Det är första månaden som vi försöker seriöst. Hoppas sååå på ett plus med vågar inte tro att det ska gå så snabbt...Har ni några tips på att tiden ska gå liiite snabbare fram till bim...????

Spännande :) Hoppas det går vägen för er!

Ja är det någon som sitter på sådana tips får ni gärna dela med er! :)
  • lica
    14163 skrev 2017-06-30 07:35:43 följande:

Aah jag ska, imorrn tänkte jag. Ja verkligen, vi har bara sagt att blir de så blir de men fan så mycket tankarna börjar snurra..

Känner igen det! Även om vi har börjat så verkar min karl väldigt lugn med att det kan ta ett år osv medan jag blir ledsen & orolig & besviken när det inte tar sig med detsamma!
  • lica
    14163 skrev 2017-06-30 07:35:43 följande:

Aah jag ska, imorrn tänkte jag. Ja verkligen, vi har bara sagt att blir de så blir de men fan så mycket tankarna börjar snurra..

Känner igen det! Även om vi har börjat så verkar min karl väldigt lugn med att det kan ta ett år osv medan jag blir ledsen & orolig & besviken när det inte tar sig med detsamma!
  • lica
    Linluva3 skrev 2017-06-30 08:55:18 följande:

Min karl verkar tänka som din och jag reagerar som dig...

Lite frustrerande för jag får alltid väldigt ont i samband med mens, blir jäkligt lättstött & besviken att det inte blivit något & tycker att livet är skit.

Jag vet att han bara vill väl när han är positiv & vill peppa med att "nästa gång....". Helt fel tajming att vara positiv - jag får psykbryt!!!
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första