När inte bup räcker till
Hej!
Är en desperat förälder till en ångestfylld 11-åring som mår så galet dåligt. Det har pågått i ett par år och kickades i gång då hennes pappa helt plötsligt kom på att han inte vill vara en del av våran familj. Historien bakom det beslutet är en sak för sig och kräver nog en egen tråd. Det var inte konstigt att hon rasade men jag får inte upp henne igen.
Mitt barn vägrar gå till skolan. Hon pratar bara om hur gärna hon vill dö. Hon har ångest för i princip allt. Jag har inte jobbat på flera månader utan är hemma och försöker hålla hennes näsa över ytan. Ibland kommer hon iväg på skolan men bara under förutsättning att jag är med. Högst 1-2 ggr/veckan. Hon jobbar på med skolarbete hemifrån så hon ligger inte efter så himla mkt med det teoretiska. Men det sociala och praktiska blir såklart lidande. På skolan har de anpassat och stöttat i den mån det går. Och det är jag oändligt tacksam för.
Vi har varit inkopplade på bup från start, fått massa råd och tips. Även en hel del samtalsstöd. Genomgått en kbt-behandling utan resultat. Ångesthanering. Men det händer liksom ingenting. Inga resultat till det bättre. Jag känner sån frustration varje gång vi haft ett möte och är helt medveten om att det inte finns någon paketlösning på problemet, men ändå. Jag blottar mig varje gång och påtalar behovet av att vi behöver hjälp. Mer hjälp. Här och nu. Det börjar bli alltmer ohållbart. Har pratat med våra kontakter på bup men min upplevelse är att jag inte får någon respons. Bara att det bokas en ny tid om 1-2 veckor. Och tiden däremellan står jag med tummen mitt i handen och känner mig så totalt värdelös. Har blivit tjenis med tjejerna på psykakuten dit jag blir hänvisad övrig tid. Samtalen med dom handlar mer om att hantera min egen frustration och uppgivenhet. Och jag börjar sannerligen tappa mig själv. Att se mitt barn må så innibängen dåligt är det absolut värsta som finns, kryddat med den totala hjälplösheten jag känner att inte kunna få henne över ytan. Även min sociala funktion är paj liksom den ekonomiska biten. Och den totala frånvaron av återhämtning är tärande. Men jag känner att om jag bara kunde få mitt barn att inte se livet som ett straff. Att få henne att bli något av det hon ändå varit; en grymt härlig unge med glädje i blicken. Att få henne till skolan och bli del i ett sammanhang. Då skulle det andra ge sig på sikt.
Min frågeställning/-ar handlar tillslut om vart jag kan vända mig då jag upplever att stödet från Bup inte räcker till. Finns det någon fler instans? Andra tips på hantering av ångestproblematik? Finns det någon med liknande situation? Solskenshistorier?
Tacksam för svar eller möjligtvis en liten klapp på axeln...