• Pavane12

När inte bup räcker till

Hej!

Är en desperat förälder till en ångestfylld 11-åring som mår så galet dåligt. Det har pågått i ett par år och kickades i gång då hennes pappa helt plötsligt kom på att han inte vill vara en del av våran familj. Historien bakom det beslutet är en sak för sig och kräver nog en egen tråd. Det var inte konstigt att hon rasade men jag får inte upp henne igen.

Mitt barn vägrar gå till skolan. Hon pratar bara om hur gärna hon vill dö. Hon har ångest för i princip allt. Jag har inte jobbat på flera månader utan är hemma och försöker hålla hennes näsa över ytan. Ibland kommer hon iväg på skolan men bara under förutsättning att jag är med. Högst 1-2 ggr/veckan. Hon jobbar på med skolarbete hemifrån så hon ligger inte efter så himla mkt med det teoretiska. Men det sociala och praktiska blir såklart lidande. På skolan har de anpassat och stöttat i den mån det går. Och det är jag oändligt tacksam för.

Vi har varit inkopplade på bup från start, fått massa råd och tips. Även en hel del samtalsstöd. Genomgått en kbt-behandling utan resultat. Ångesthanering. Men det händer liksom ingenting. Inga resultat till det bättre. Jag känner sån frustration varje gång vi haft ett möte och är helt medveten om att det inte finns någon paketlösning på problemet, men ändå. Jag blottar mig varje gång och påtalar behovet av att vi behöver hjälp. Mer hjälp. Här och nu. Det börjar bli alltmer ohållbart. Har pratat med våra kontakter på bup men min upplevelse är att jag inte får någon respons. Bara att det bokas en ny tid om 1-2 veckor. Och tiden däremellan står jag med tummen mitt i handen och känner mig så totalt värdelös. Har blivit tjenis med tjejerna på psykakuten dit jag blir hänvisad övrig tid. Samtalen med dom handlar mer om att hantera min egen frustration och uppgivenhet. Och jag börjar sannerligen tappa mig själv. Att se mitt barn må så innibängen dåligt är det absolut värsta som finns, kryddat med den totala hjälplösheten jag känner att inte kunna få henne över ytan. Även min sociala funktion är paj liksom den ekonomiska biten. Och den totala frånvaron av återhämtning är tärande. Men jag känner att om jag bara kunde få mitt barn att inte se livet som ett straff. Att få henne att bli något av det hon ändå varit; en grymt härlig unge med glädje i blicken. Att få henne till skolan och bli del i ett sammanhang. Då skulle det andra ge sig på sikt.

Min frågeställning/-ar handlar tillslut om vart jag kan vända mig då jag upplever att stödet från Bup inte räcker till. Finns det någon fler instans? Andra tips på hantering av ångestproblematik? Finns det någon med liknande situation? Solskenshistorier?

Tacksam för svar eller möjligtvis en liten klapp på axeln...

• Svar på tråden När inte bup räcker till
  • LFF

Har tyvärr inget svar till hjälp mer än att jag verkligen, verkligen hoppas att ni kommer på fötter, både du och dottern! 

• Bamse22

Har gått några år med mina 2 av 3 barn sedan deras pappa hastigt dog 2013. Kände som du precis att BUP inte räckte till..å ringde kommunen om en ev.kontaktperson men fick avslag för att dom hade farföräldrar o släkt ..så har helt avslutat på BUP nu för dom inte själva vill..resan ä inte slut me ångest o psykosomatiska astma men BUP blev till slut ett orosmoment istället för barnen.

Du kanske kan kolla med sin kommun..kan ev finnas hjälp

• Pavane12
    LFF skrev 2017-03-22 11:45:57 följande:

Har tyvärr inget svar till hjälp mer än att jag verkligen, verkligen hoppas att ni kommer på fötter, både du och dottern! 

Tack snälla!
  • Pavane12
    Bamse22 skrev 2017-03-22 12:22:00 följande:

Har gått några år med mina 2 av 3 barn sedan deras pappa hastigt dog 2013. Kände som du precis att BUP inte räckte till..å ringde kommunen om en ev.kontaktperson men fick avslag för att dom hade farföräldrar o släkt ..så har helt avslutat på BUP nu för dom inte själva vill..resan ä inte slut me ångest o psykosomatiska astma men BUP blev till slut ett orosmoment istället för barnen.

Du kanske kan kolla med sin kommun..kan ev finnas hjälp

Tusan vad jobbigt! Tufft att förlora pappan på det sättet... Men tack för ditt svar. Jag har funderat på kommunen men inte riktigt fått ngt grepp på vad de gör. Kanske är som du säger, läge att kolla upp vad de kan erbjuda.

Håller tummarna att det snart blir bättre för dej och dina kids. Kram!
  • Anna227

Jag har liknande erfarenheter som du av bup och deras tendens att trots alla resultat uteblir vara nöjda med att boka ett nytt möte om några veckor . Mitt barn hade också ångest och gick inte i skolan fast var lite äldre, 13 år.

Vi höll på i ungefär ett år med bup. Tills jag tappade förtroendet helt för behandlande psykolog och vägrade träffa henne mer och en läkare tog över kontakten i väntan på ny psykolog.

Läkaren konstaterade depression hos mitt barn och skrev ut antidepressiva då det pågått så länge.

Med medicinen och tipsen från läkaren hur jag kunde "träna", coacha mitt barn dagligen vände det på ett par månader.

Nya psyjologen som vi sedan fick var inte heller till någon nytta tyvärr. Men med medicinen och min coachning och massor av stöd från skolan så gortsatte den pisitiva utvecklingen för mitt barn. Idag, två år senare, har jag en iftast glad tinåring hemma som sedan läbge har slutat med medicinerna, fortfarande får ångestattacker men kan hantera dem och vet sjäkv att det går över.

Jag har i efterhand fått veta att man får gå till en annan bup än den man hör till, om man vill. Önskar att jag hade bytt behandlare mycket tidigare.

Jag har också förstått i efterhand vikten av att jag själv mår bra, är en bra förebild för mitt barn. Det är jättesvårt att göra det när ens barn mår så dåligt men väldigt viktigt att ändå försöka.

Lycka till ts! Jag förstår att det känns tungt men det GÅR att vända.

• Pavane12
    Anna227 skrev 2017-03-22 15:04:24 följande:

Jag har liknande erfarenheter som du av bup och deras tendens att trots alla resultat uteblir vara nöjda med att boka ett nytt möte om några veckor . Mitt barn hade också ångest och gick inte i skolan fast var lite äldre, 13 år.

Vi höll på i ungefär ett år med bup. Tills jag tappade förtroendet helt för behandlande psykolog och vägrade träffa henne mer och en läkare tog över kontakten i väntan på ny psykolog.

Läkaren konstaterade depression hos mitt barn och skrev ut antidepressiva då det pågått så länge.

Med medicinen och tipsen från läkaren hur jag kunde "träna", coacha mitt barn dagligen vände det på ett par månader.

Nya psyjologen som vi sedan fick var inte heller till någon nytta tyvärr. Men med medicinen och min coachning och massor av stöd från skolan så gortsatte den pisitiva utvecklingen för mitt barn. Idag, två år senare, har jag en iftast glad tinåring hemma som sedan läbge har slutat med medicinerna, fortfarande får ångestattacker men kan hantera dem och vet sjäkv att det går över.

Jag har i efterhand fått veta att man får gå till en annan bup än den man hör till, om man vill. Önskar att jag hade bytt behandlare mycket tidigare.

Jag har också förstått i efterhand vikten av att jag själv mår bra, är en bra förebild för mitt barn. Det är jättesvårt att göra det när ens barn mår så dåligt men väldigt viktigt att ändå försöka.

Lycka till ts! Jag förstår att det känns tungt men det GÅR att vända.

Tusen tack för ditt svar! Otroligt boostande att läsa.

Jag förstår att du fått kämpa och det gläder mej verkligen att din tjej kommit dithän att hon fixar sina attacker på egen hand. Tänker att det blir en helt annan vardag. Ett helt annat liv.

Någon slags insikt finns ju där inne i all hopplöshet att det kommer bli bättre och jag längtar dit.

En av mina svagheter är att jag är lite för snäll, eller för mesig rättare sagt. Har tidigare haft svårt att sätta ned foten och stå upp för mina egna tankar och idéer gällande mitt barns behandling. Doktorn vet bäst, typ... Men jag har faktiskt skärpt mig där, dock ej kommit dit att jag funderat på att byta psykolog. Däremot har jag krävt att få en läkarbedömning och nu har vi fått en tid för det.

Att byta bup är ingen dum tanke heller men dessvärre inget alternativ pga var vi bor.

Jag är som sagt väldigt tacksam för ditt svar. Att läsa om liknande upplevelser som fått en positiv vändning är sannerligen en vitaminshot!
  • Anna227
    Pavane12 skrev 2017-03-22 18:34:01 följande:

Tusen tack för ditt svar! Otroligt boostande att läsa.

Jag förstår att du fått kämpa och det gläder mej verkligen att din tjej kommit dithän att hon fixar sina attacker på egen hand. Tänker att det blir en helt annan vardag. Ett helt annat liv.

Någon slags insikt finns ju där inne i all hopplöshet att det kommer bli bättre och jag längtar dit.

En av mina svagheter är att jag är lite för snäll, eller för mesig rättare sagt. Har tidigare haft svårt att sätta ned foten och stå upp för mina egna tankar och idéer gällande mitt barns behandling. Doktorn vet bäst, typ... Men jag har faktiskt skärpt mig där, dock ej kommit dit att jag funderat på att byta psykolog. Däremot har jag krävt att få en läkarbedömning och nu har vi fått en tid för det.

Att byta bup är ingen dum tanke heller men dessvärre inget alternativ pga var vi bor.

Jag är som sagt väldigt tacksam för ditt svar. Att läsa om liknande upplevelser som fått en positiv vändning är sannerligen en vitaminshot!

Ja vi har kämpat! Massor, det är ett maratonlopp. Men vi har verkligen fått resultat också. Det är bra att ta hjälp av proffs men min erfarenhet är att man måste sålla bland råden. Hjälper inte åtgärderna på flera månader eller ett halvår så måste man prova något annat! Och du som mamma ser ju ditt barn varje dag och har en helt annan förståelse för hur ditt barn reagerar i olika situationer än en psykolog som kanske träffar barnet i ett mottagningsrum en timme varje eller varannan vecka.

Så kämpa på, och lyssna på din magkänsla, så vänder det! När man hittar rätt "nyckel" så kommer resultaten.

Kram till dig och din dotter
Svar på tråden När inte bup räcker till