• Anonym (M)

Medelålders kvinna som vill styrketräna, vad har ni för råd?

Jag är normalviktig och har lite grundträning genom att jag har kört mycket rodd och simning men jag är nybörjare när det gäller styrketräning. Jag är inte ute efter synliga muskler utan vill mest bli starkare i hela kroppen. Jag tränar främst av hälsoskäl. 

Snart ska jag på en gymintroduktion och undrar om ni har några råd om vad jag ska fokusera på. Jag har inte tänkt skaffa mig en PT direkt, jag vill pröva först och se om det verkligen är något för mig. Jag är inte så förtjust i gym men vill åt variationen man kan få där.  

Så har ni med erfarenhet några råd till mig utifrån min ålder (40+) och grundförutsättningar? Var ska jag börja? Glad  

• Svar på tråden Medelålders kvinna som vill styrketräna, vad har ni för råd?
  • Lena

Låga vikter och många repitioner använd maskiner snarare än vikter

• Johan75

Först och främst så behöver du inte oroa dig för att få för stora muskler för fort. Det händer inte, och framförallt händer det inte medelålders kvinnor. 

Har du inga problem eller direkta svagheter så är det ju bara att träna hela kroppen. Axlar, rygg, bröst, bål, ben. Armarna kommer få sitt i och med överkroppsträningen, men känner du dig svag i armarna så kan du träna dessa specifikt. Bli trygg i maskinerna och med vikterna som gyminstruktören visar dig så kommer du säkert ha fler frågor efter ett tag, och då kan man utveckla sig mer i sin träning. 

1. Bli trygg och bekväm på gymmet.
    2. Bli bra på att utföra övningar och rörelser korrekt.
    3. Identifiera eventuella svagheter och jobba på dessa. 
    4. Lyft tungt. 
    5. Lär dig mer "komplicerade" övningar med fria vikter som exempelvis knäböj och marklyft. 

Känner du för att stanna på punkt 4 och det funkar för dig så är det helt ok.