• Anonym (M)

Medelålders kvinna som vill styrketräna, vad har ni för råd?

Jag är normalviktig och har lite grundträning genom att jag har kört mycket rodd och simning men jag är nybörjare när det gäller styrketräning. Jag är inte ute efter synliga muskler utan vill mest bli starkare i hela kroppen. Jag tränar främst av hälsoskäl. 

Snart ska jag på en gymintroduktion och undrar om ni har några råd om vad jag ska fokusera på. Jag har inte tänkt skaffa mig en PT direkt, jag vill pröva först och se om det verkligen är något för mig. Jag är inte så förtjust i gym men vill åt variationen man kan få där.  

Så har ni med erfarenhet några råd till mig utifrån min ålder (40+) och grundförutsättningar? Var ska jag börja? Glad  

• Svar på tråden Medelålders kvinna som vill styrketräna, vad har ni för råd?
  • Lena

Låga vikter och många repitioner använd maskiner snarare än vikter

• Johan75

Först och främst så behöver du inte oroa dig för att få för stora muskler för fort. Det händer inte, och framförallt händer det inte medelålders kvinnor. 

Har du inga problem eller direkta svagheter så är det ju bara att träna hela kroppen. Axlar, rygg, bröst, bål, ben. Armarna kommer få sitt i och med överkroppsträningen, men känner du dig svag i armarna så kan du träna dessa specifikt. Bli trygg i maskinerna och med vikterna som gyminstruktören visar dig så kommer du säkert ha fler frågor efter ett tag, och då kan man utveckla sig mer i sin träning. 

1. Bli trygg och bekväm på gymmet.
    2. Bli bra på att utföra övningar och rörelser korrekt.
    3. Identifiera eventuella svagheter och jobba på dessa. 
    4. Lyft tungt. 
    5. Lär dig mer "komplicerade" övningar med fria vikter som exempelvis knäböj och marklyft. 

Känner du för att stanna på punkt 4 och det funkar för dig så är det helt ok. 

Vanliga svagheter är bålen och baksidan. Vi är ofta för svaga i baksidan av axlarna, ryggen och låren jämfört med framsidan. Bålen, eller core, eller mage/rygg är viktigast delen att vara stark i. Se till att träna bålen.  

Behold, i come as a thief.
  • Steven01

Kör basövningar, marklyft, knäböj, bänkpress och kör tungt. Antar att du går till gymmet för att få resultat, om du kör enligt Lenas rekommendation här ovan kommer du inte uppnå ett skit. Tips: Kolla på kvinnor på tex instagram som kör tungt och äter ordentligt - drömkropp

• Lena
    Steven01 skrev 2017-03-22 20:05:13 följande:

Kör basövningar, marklyft, knäböj, bänkpress och kör tungt. Antar att du går till gymmet för att få resultat, om du kör enligt Lenas rekommendation här ovan kommer du inte uppnå ett skit. Tips: Kolla på kvinnor på tex instagram som kör tungt och äter ordentligt - drömkropp

Prata inte om saker du inte vet något om! Sen ville hon bli starkare och inte skaffa din drömkropp! 

Kvinnor finns inte där för att du ska titta på dem!
  • Anonym (Vill ha resultat)

Nu håller inte jag med om att du ska representera någon annans drömkropp, men jag håller med om få sett/rep med tyngre vikter än tvärt om. Som sagt. Något vettigt resultat vill man ju ha ut och håll dig då även borta från maskinerna. Fria vikter är mkt bättre. Du får väl en introduktion med en tränare? Denne kommer fråga vad du vill och hjälpa dig utforma ett program efter det.

Jag kör program från Styrkelabbet.se nu. Basövningar 3x5/10. Är tjej och nästan precis 40 år. För mkt muskler kan man ju drömma om. Otroligt få klarar att ligga på den nivån mentalt, fysiskt och i träningsmängd.

• sjfhhfjhgsdf

Som du märker finns det olika skolor. Vissa tycker fria vikter, vissa maskiner. Vissa tunga vikter få repetitioner, andra lätta vikter många repetitioner. (Den senaste forskningen visar att båda fungerar lika bra  - så längre man tröttar ut musklerna lika mycket). 

Jag är själv 38 år och tränar hittade styrketräning för ett par år sedan - och älskar att jag nu inte är en vekling längre. Och det är guld för att få vikten under kontroll. Jag hade gärna haft synliga muskler, men har inte lätt för att få bulkiga muskler, utan ser fortfarande ganska smal ut. Vill gärna ha större axlar.. :/ Jag kör 3 set om 15 repetitioner.

Jag har fått lite tips härifrån: 

www.styrkeprogrammet.se/fardiga-program/

• Steven01
    Lena skrev 2017-03-22 20:29:38 följande:
    Prata inte om saker du inte vet något om! Sen ville hon bli starkare och inte skaffa din drömkropp! 

Kvinnor finns inte där för att du ska titta på dem!
    Tyvärr är det du som inte vet något om träning, du blir bara sur för att du bli motsagd. Och min kommentar var ett svar på ts önskan att inte bli för muskulös, kvinnor kan träna både hårt och tungt utan att musklerna syns vilket det finns många exempel på.

Så, fortsätt du med dom söta rosa 1kg-hantlarna men påstå inte att du kan nåt om träning.
  • Anonym (Emma)
    Lena skrev 2017-03-22 19:56:48 följande:

Herregud, tvärtom. Tunga vikter och få repetitioner. 

Enorma muskler går det liksom inte att få som kvinna, det är bara att köra på. 
    Jag skulle rekommendera en PT eller gå med en kompis som kör en del för att få tips. Tekniken är viktig.
  • Anonym (Josefin)

Lyssna inte på detta råd utan istället som flera redan skrivit, tungt och färre repetitioner.
  • nernu

Dåligt råd... Låga vikter och många repetitioner är bra i början när du lär dig övningarna sen ska du köra tungt om det är hälsan du är ute efter. Kvinnors skelett bryts ner fortare efter klimakteriet så det är extra viktigt att vi utsätter skelettet för tung belastning. Då kan den utvecklingen bromsas kraftigt. Maskiner är inte heller något vidare. Marklyft och knäböj är bra övningar som liknar de rörelser som du gör i vardagen. De tränar dessutom balans och stabilitet på ett sätt som maskiner inte gör.

Jag rekommenderar verkligen ett par pt-timmar bara för att få hjälp med hur du ska utföra övningarna när du är nybörjare. Träningsprogram kan du ta vilket som helst på internet sen.
  • Anonym (M)

Tack för alla svar, konkreta tips och länkar! Glad
    Jag kommer alltså att få en introduktion men jag tänker att det är bra att vara lite förberedd och veta vilka frågor man ska ställa så nu har jag en del att studera.

• Anonym (Gillar Träna)

Tycker MammaFitness Olga Rönnberg har mkt bra tankar om träning för tjejer/kvinnor. Har du facebook så leta upp henne där eller googla hennes hemsida. 
    Är 40+. skittrött på maskiner på gymmet och inser att det är fria vikter som tränar mest effektivt. Varför sitta och masa i 10 olika maskiner när du kan få med stora delar av kroppen i en övning, ex knäböj, marklyft, axelpress och lite planka på det!
    Kör du axelpress i maskin, så sitter du ner. Det är bara armar/axlar som jobbar lite. Tar du en lång stång och ska press upp, stående, då måste ju hela kroppen vara med och du får spänna rumpa och mage och hålla balansen. Säger ju sig självt vad som ger mest. 
    Du vill träna för att bli starkare och hålla hälsan. Då är det rätt väg att gå. Men kolla in MammaFitness!

• gympym

Olika saker passar för olika människor, men för mig fungerade det överlägset bäst att gå på de ledda gruppträningarna på gymmet. Kämpade mera och fick bättre resultat när jag kunde jämföra mig själv med alla andra kvinnor. Vid styrketräningsmaskinerna fanns det främst extremt muskulösa män, i alla fall på det gym som jag gick på, och jag blev inte alls lika inspirerad. Jag började med något som kallades BodyPump men det brrukar finnas allt möjligt att välja på beroende på vad man vill fokusera på.

• Anonym (Cissi)

Värm upp ordentligt och ta tid på dig att bygga upp styrkan. Ha inte för brått och ta för tunga vikter. Man får lätt skador som tar flera månader upp till ett år att läka.

Svar på tråden Medelålders kvinna som vill styrketräna, vad har ni för råd?